Ipe pitkäjousi laminaatti #2

Sivunokit olis kestävänmmät

Vedin sivunokit, tossa 200lb venytys.
Ikuisuus rojekti…

Oon nyt tilleröinyt 15" mutta en saa jänteelle, venyy niin pirusti…

Jänne vai?

Jokainen jänne kuulluisi esi venyttää enen köyttöä noin 3 kertaan suuremman painneen alla.
Itse oon ripustanu enne vanhaan uuden jänteen työpajan katosta ison pölkyn kylkeen viikon lopuksi roikkumaan. Pölkky tosin painaa vain joku 25-30kg, mutta on se toiminut ihan hyvin. Nykyisin kun teen uuteen jouseen jänteen niin laitan valmiiksi mahdollisimman vähän kierettä. Ekan virityksen jälkeen jänne venyy kahvaan kiinni. Lisään vähän kierrettä ja viritän uudelleen. Jänne väli jää noin 3cm lopullisesta välistä. tässä kohtaa joko lisään vielä vähän kierrettä tai puran jomman kumman solmuni ja otan saman 3cm pois lopullisen jänteen pituudesta.
Asetan uuden jänteen jouseeni ja nyt jänne väli on 2cm isompi kuin haluan. Avaan joko kierrettä tai kokeilen painaa jousen ollesa vireellä sitä lattiaan vaten suoraksi. Jos jänteessä on vielä löysää, jänne venuu ja asettuu lopulta oikeaan kohtaan. Jos taas ei veny niin vähän kierrettä auki ja avot!

Myös ihan ampumalla voi huomata välillä jänteen jonkinverran venuneen ja silloin on kirteen lisääminen paras ratkaisu.

Joo jänne just.
Okei, meikä kokeilee noita keinoja vielä.


Jees kiitti Mikke, kyllä homma onnistu nytten👌

Muuten hyvä mutta kahvan alue aika jäykkä ja vasemmassa lavassa orastava saranakohta, siinä noin noin 30 senttiä nokista - ole tarkkana sen suhteen.

2 tykkäystä

Joo se alko oikkuilemaan heti, huomasin tossa myös kun aloin venyttämään.

Osittain fixed, nyt riittää tältä päivää, kuvassa 120lb

1 tykkäys

Kahva on jäykähkö, mutta tuo näyttä olevan vielä ihan hyvässä tillerissä jos tuota “ehkä” alkavaa saranaa pääset vielä korjaamaan.

1 tykkäys

Ihan kivalta näyttää. Tuohan pulikka ihmeteltäväksi Turkuun! Tuon myös itse muutaman ipe-laminaatin niin voidaan vertailla vähän mittoja ja muuta.
Otan mukaan myös muutamia sotajousia jotka saattaisi sua kiinnostaa. Katotaan jaksatko vetää 140 paunasen osagen. :smiley:

Tottakai! Otan myös omia jousia messiin.
Odotan innolla, samalla pääsee tutustumaan porukkaan! :smiley:
Mutta pienellä varauksella pitää suhtautua jos toi kosahtaa/ en kerkeä tehä valmiiksi niin ei pidetä liian korkealla odotuksia!

Tosta tuli vähäsen liian ohkanen ja noi nokit vähän kusahti…

Ei ressiä, aina jotain sattuu…

Primikisoissa on on kyllä aina hyvä remmi kasassa! Monen sortin ampujaa eri välineillä.

1 tykkäys

Mistä teette näihin isojen poikien jousiin jänteet,monella säikeellä ja millä tyylillä?

Tässä tuli käytettyä fastfligh punosta, ihan perus flaamilainen ja taisko olla 20 säiettä.
Itteäkin kiinnostais tehdä luonnon materiaaleista jänne tämmöseen.