Ipe pitkäjousi laminaatti #2

Kuin paksu tuo onkaan…näyttää kaaret yli 20 millisiltä…ehkä liki 30 mm…

Keskeltä 38mm leveä en paksuutta muista, päistä se on 20mm x 20mm.

1 tykkäys

Jokatapauksessa ihan kunnolla kokoa ja tehoa

1 tykkäys

Kuinkas monta fast flight narua laittaisitte 200lb jousen jänteeseen?
Aattelin muodon vuoksi tehdä kolmesta kimpusta flaamilaisen jänteen.

Tuliko siitä oikeasti 200-paunainen? Ota mukaan Kuralaan, olisi kiva kokeilla, että meneekö viiden tuuman veto, tai jopa enemmän…!

Vetolujuus sinänsä ei tule olemaan ongelma, joten säiemäärän suhteen ei ole niin tarkkaa. Sinullahan on jo jänne tehtynä 120-paunaiseen ja kelvannee sellaisenaan 200-paunaiseenkin. Tai sitten skaalaat siitä vähän ylöspäin. Itse tekisin varmaan 30-säikeisen, tai sellaisen, että tulee sopivan paksu. Jos tuo on sitä alkuperäistä Fast Flight-nimellä myytävää tavaraa, niin se on muistaakseni hyvin ohutta, joten ehkä jopa 40 säiettä on ok. Tuo venyy hieman, joten siihen kannattaa varautua, varsinkin jos teet flaamilaisen jänteen tukkikytkyllä, niin solmua saa säätää monta kertaa. Itse tykkään siksi kaksisilmukkaisesta päättymättömästä jänteestä, venyy vähemmän ja on tavallaan varmempi. Sopiva pituus löytyy tilleröintijänteen avulla.

Oon saanu jänne korkeudelle asti, pelkään vaan että jänne sanoo poks tilleripuussa!

Okei, mulla on sitä alkuperästä ff narua. Teen ton 40 säikeisen sitten :ok_hand:

Hmm, toi kaks silmukkaa olis kyllä kova.
Ton venymisen takia en uskalla vaan sitä laittaa.

Ja otan mukaan kyllä jos säilyy ehjänä!

Tsemppiä muutaman tuuman refleksin kanssa jänteelle laittamiseen. Ei tule helppoa. :smiley:
Jos noin jäykkää jousta tekisin, en tohtisi laittaa yhtään refleksiä. Mahtaa olla perkeleenmoinen jännitys jännekorkeudessa, siinä venyy flaamilainenkin.
Mutta eiköhän tuo tehtävissä! Sarvinokkeihin toiset urat ja vetää tilleröintijänteellä taivuksiin kun sujauttaa varsinaisen jänteen paikalleen. Joillakin on vinssi tilleripuussa, joka voidaan lukita paikalleen, se on jo vähän luksusta.

Huomenna aattelin virittää jousen kun pääsee työpajalle. Saas nähä…

Mitäklhän noi vinssit maksaa, on tullut aika paha hiki jo nyt kun on tilleröinyt.
Varmaan motonetistä joku vene vinssi.

16-18 riittää. Sen verran, että keskelle jää noin 3mm niin sitä voi vetää ilman että sirmet katkeaa. Vain päihin pitää laittaa kunnon paksunnokset.

Jos Fast Flight -materiaalista tekee jänteen, niin kolmen millimetrin paksuuteen tarvitaan enemmän säikeitä. Se on ohutta tavaraa, selvästi ohuempaa kuin Dacron. Lisäksi, jos venymän haluaa pitää hallinnassa, niin enemmän on parempi.

En tiijä onko FF lankoja eri kokoisia, mutta ainakin tämä Danielin +220lb jalavassa oli vain 20 säijettä ja sopisi ihan hyvin noille minun NOIN 3mm nokkeihin.
Ja siis tässä jousessa ei vielä tuolloin ollut nokki vahvikettä.

1 tykkäys

Huomauttaisin että myötäkäyryys ja vastakäyryys tekee maailmojen eron.
3" refleksinen 120 paunanen vastaa suoran 200 paunan jousen alkujännitystä, noin hihasta ravistettuna. Suurin rasitus jänteessä on jännekorkeudella, jännekulman takia.

Liian paksun jänteen kanssa ei käy mitään, liian ohut katkeaa.

Vedän kompromissin eli 30säikeisen, myöhemmin se 40säikeinen ja on mulla toi 120paunasen jännekkin.
Kävin ostamassa sen vinssin… makso 20e hihnoineen päivineen.
Proppaan kertopuusta kehikon laatteeseen kiinni ja siihen sitten vinssi päälle.

Huomenna tulee kuvamatskua sitten!

Katso ensi montako lankaa tarviit noin 3mm jänteeseen. Itse en tietääkseni ole nähnyt yhtään ylipaksua FF jännettä kenelläkään joka noita yli ihmisen jousia näinä päivinä vetelisi. Kaikki näkemäni (sekä kokeilemani) on ollut siinä 3mm hujakoilla.

1 tykkäys

Kertoisitko muuten Mikke tuosta Danielin jousesta vähän tarkennuksia? Kuinka pitkä, leveä, paksu, mitä muistatkaan? Entä oliko juuri myötäkäyrä?
Muistelin että Erik ainakin vähän haukkui jousta, vai oliko näin. No ei mahda tuommoinen 220 paunainen olla yhtä tehokas per pauna kuin 30-40 paunaiset jouset anyway…
Daniel muistaakseni lähetti tämän ja toisen vähän kevyemmän Gibbsille ammuttavaksi, liekkö tämä sitten tapahtunut kun missään en ole kuvia tai videoita nähnyt.
Näihin raskaampiin Daniel imeytti vatsaan jotain pihkaa lämmöllä vai mites se oli.

Mutta se, että 220 paunaisessa vuorijalavajousessa ei ole nokkivahvikkeita kun sillä ammutaan… kertoo että jousi on aika lussu tai rankasti myötäkäyrä ainakin. Ehkä olen väärässä.

Kerron lisää kun toistä pääsen.
Oli Joella, on vahvikkeet, on vain vähän myötä, ilman vatsa paahtoja. Näin alkuun.

Vähän myöhästyy kuvat, oli vähän muuta hommaa tässä.
Huomis iltaan mennessä on joko valmis jousi kädessä tai kaksi keppiä.

Noniin, noniin - tietoja Danielin jousesta?

Entäpä @Mikkolaht, onko siis jousi ollut jo jänteellä?

Saan laitettua kuvaa pian!


Vähän epäselkee kuva, toi on nyt semmonen 10tuuman venytys eli jos laittaa länteelle niin 7tuuman jännekorkeus.
Alan nyt tekemään jännettä ja sitten laitan paikoilleen.