Ipe pitkäjousi laminaatti #2

Se on rutkasti sitten. Tuosta tekee tosiaan vaikka sen 200 paunasen 195 senttisenä.

Jos tilleröit 150-160 paunaan, voi 210cm pitkänä olla jopa liian löllyrä. Leveä ja pitkä siis.
Mutta aloita vaan miltä suunnalta haluat, mittoja voi aina pienentää mutta ei oikein kasvattaa.

Okei, kyllä mä sun sanaan luotan.
Otan pituutta pois sen 5cm molemmista päistä ja sitten tilleröimään.


Aika koristeelliset kalikat käi käteen, joskus johonkin puukonkahvaan vois käyttää.

Itse kysyisin ensin että minkä pituinen itse olet?
Itse olisin jättänyt 2m kohdalle. Tuo bambusi näyttää erittäi npaksulta? Paljonko silla on paksuutta kekeltä ja paljonko on kärjistä?

Oon 178cm.
Keskeltä 8mm ja päistä 6mm. Hieman paksumpi kuin toi vaahtera core.


Referenssiä tohon 120 paunaseen, painoa tällä hetkellä: 1800g


Tuuman verran taipu ja näytti 100paunaa, pitää ottaa pois kamaa aika paljon.

Nyt pikku tauko väkerryksille, illalla jatkuu.

@Mikkolaht laita jouseen pitkä jänne, eli niin lyhyt kuin siihen saa ilman, että jousta pitää mitenkään jännittää. Sen jälkeen jos vedät jousta vaikka 20 tuumaan, niin jäykkyys on hyvin lähellä samaa, mitä jänteelle viritettynä ja 20 tuuman vedolla. Toisin sanoen, pitkän jänteen jäykkyyttä voi melko tarkasti käyttää, kun arvioidaan jänteelle viritetyn jousen jäykkyyttä. Jos et usko, niin kokeile jollakin valmiilla jousella.

1 tykkäys

Okei, tossa oli vähän liiankin löyhä jänne.
Pitää kokeilla tolla 120 paunasella ihan kokeilun vuoksi :smiley:

Hieno jousi tulee! Nyt vaan huolellinen tilleröinti.

1 tykkäys

Juu kyllä pikkuhiljaa etenee :ok_hand:

Milläs työkaluilla porukka ohentelee staaveja nopeasti?
Mä oon vetäny siklillä, kestää pikkase.
140paunaa sain katottua 4tuuman venytyksellä, ei oikee tunnu vääntyvän enempää vaikka kuinka siklaa.

Mahtaa kestää siklillä! :smiley:

Kirveellä, pöytäsirkkelillä, vannesahalla, vetoraudalla, kavahöylällä ja kavioraspilla. Sähkökoneilla saa myös nopeasti tuhottua jousia. Aika harvoin niin lopulta käy kun ottaa huomioon käyttöasteen.
Kirves on lemppari, mutta näiden sademetsäpuiden lohkeilun/sälöilyn takia ei niin paljon tule käytettyä.

Raspi! Ja isoilla hampailla. sitten k´pienillä hampailla ja lopuksi siklillä.

Kirveellä jos on suoraa syytä. Silloinkin pitää olla varovainen ja lyödä aina poikkisyyhyn monta pientä iskua, ettei halkaise isoa lohkoa irti. Perusjuttuja jonka kaikki tietää, jotka kirveellä jotain veistelee, mutta seku mainitsin. Raspilla sitte jos on kiharaa syytä tai oksia. Kavahöylä on myös pop, mutta en tiiä miten tuommosten elämääkin kovempien trooppisten puiden kanssa?

Joskus mittailin paksuutta kun siklailin ja aina paljon saa siklata, että lähtee edes puoli milliä. Mun sikli ei kyllä ole maailman terävin, mutta silti. Lastukasan koko vain hämää kun se on niin hötyrää.

Kavahöylän ja siklin kanssa on vähän sama homma et teroitus pitää olla hanskassa. Mutta onneksi netistä löytää apua! Sitten puree.
Nyt löytyy taloudesta 240, 400, 1000, 4000, 8000, 12000 grit kivet ja nahkastropit eri tahnoilla. :smiley: Jää koukkuun terottamiseenkin… No näillä voi sitten jatkossa ajaa vaikka leipäveitsellä parran.

Tässä noita raspeja, nää on jousientekijöiden lemppareita:
https://www.puuilo.fi/Simonds-Heller-Legend-raspi-14
https://www.hevari.fi/kengitys/kengitysvalineet/raspit.html
https://www.horze.fi/työkalut/horze-kavioraspi/54630.html

Kiitoksia vastauksista. Ei mulla oikeen muita ollu ku kaks raspia.
Toinen karkea ja toinen vähän hienompi.
Nytte ku niillä vetelee ni homma hoituu, vääntyy jo paljo enempi.

Oon tota kavio raspia just miettiny, mut näilläki homma näköjää sujuu :ok_hand:

Hyvältä vaikuttaa, jänne korkeudella tuli 180lb.
Yritän olla vetämättä sen kovempaa tilleröinnin ajan ja sitten loppu tuumilla venytän 200lb asti.

Suomen Joe Gibbs!

Sitä toivoa elätellessä :smiley:

1 tykkäys