Aloittelija opastaa lylyn käsittelyyn

Puolisen tuntia hioin jotta pääsen vähän taivuttelemaan ylipitkällä jänteellä. Lyhensin myös, koko pituus 124cm.

70 paunaa tällä vedolla. Vasemman lavan kärki ei taida oikein tykätä. Pitää keventää lylyä vielä lisää ja katsoa miten alkaa kärjet käyttäytyä.
Saapas nähdä pitääkö katkaista saumasta ja tehdä sakarat jäykemmästä puusta.

Lylyä on kyllä ilo työstää tässä vaiheessa, teen sille pyöreähkön vatsaprofiilin niinkuin noissa muinaisjousissakin.

2 tykkäystä

Liian ohuet olivat tuomiaihion kärjet. Sen lisäksi olisi pitänyt ohentaa reilusti enemmän tuomen liimauksen vastaisia pintoja. Oma ajatus tuomi-lylylaminaatista jossa lyly on hallitseva elementti varisi lattialle tilleröinnin edetessä. Tuomen olisi pitänyt olla leveämpi ja ohuempi. Otti settiä vaikka lyly oli vastakaareva, tuomi voitti vaikka ajatus oli toinen. Toisaalta tämä lyly hukkapätkä oli todennäköisesti liian kapea. Hyvä kokemus kuitenkin ja oma tietämys lisääntyi roimasti. Seuraavana onkin aihion katkaisu siitä mihin lyly loppuu ja uusien sakaroiden muotoilu ja liimaus. Tilleri on aika hyvä rajattuna katkaisu kohtiin. Veto 53#21"

Onko tuossa sakarat? Ei ainakaan näy koko kuvassa.

Ei ole kun vasta suunnittelen. Mestari ei tainnut lukea koko päivitystä :grin:

Känny näyttää niin vähän kerrallaa ja kuka tää mesteri on josta puhut??

No sinähän se olet, ei tämä mitään vittuilua ole.

Mutta… onko Mikke tehnyt lylyjousta? Taitaa suomen mestarit olla vielä leipomatta!
Markus oli jännejousia tehnyt, mutta ei perinteistä ugrijousta (?)

Pitäisikö meidän heittää ugrijousihaaste ilmaan ? Mitä useampi tähän lähtisi mukaan sen paremmin tämä jousityyppi saataisiin herätettyä henkiin. Onhan engelsmanneilla pitkäjousiharrastajia henkeen ja vereen, miksi meillä ihannoidaan vain kaikkia niitä jotka ovat ulkomaisia tuonti ajatuksia eikä muisteta enää sitä jousta mikä piti meidän esi-isämme hengissä ?

5 tykkäystä

Lyly lyheni kuivumisen aikana tasan 30mm joten ei tullut riemukasta Jouluun verrattavissa olevaa paketin avaus päivää. No ei siinä mitään, tieto lisääntyy. Tämä metodi ei ainakaan toimi.

Pala koivua väliin ja menoksi!

Ja en minäkään mitää pottuile jos nyt kysyn, että kuka on ollut niin suuressa asemassa kun on minulle voinut tuollaisen tittelin muka antaa? :smiley:

Valmista ugri jousta en ole jaksanut vieläkään tehdä.
Minulla on varmaankin 5 lylyä ja kolme selkä palaa.odottamassa, mutta ei intoa.
Olen ampunut muistaakseni seitsämällä eri ugri/norjalais/rautakausi jousella (tekijoinä Miika Vanhapiha +50lb, Toni Becman +30?lb, Eirik Diserud +55, +70, 125, 150lb sekä Ivar Malde +70lb)

Inarissa on ollut muistaakseni neljäkerta Jouksa kurssi ja sieltä on valmistunut ainakin 15 lyly/koivu jousta eri tekijöiltä vuosina 2009-2012?. Keitä siellä oli ja mitä kukin teki on minulle mysteeri, koska en ollut paikalla. Toni Becman sekä Miika Vanhapiha siellä mielestäni kävivät jousia väsäämässä ainakin kaksi kertaa.
Olen vain nähnyt Vanhapihan kuvat.

Kysympä vielä Miikalta varmistukset näihin väittämiini jos ukko on langoilla :smiley:

Tämän verran sain tänään aikaiseksi. Käsin työ etenee varsin hitaasti. Kavioraspilla vedin tuomea ohuemmaksi.Kahvan alueella paksuus noin 8 mm, lavoissa noin 10mm. Tuomella pituutta 164cm ja lylyllä 115 cm. Tuomen lavat näyttää olevan max 32mm valmiissa jousessa. Saas nähdä miten menee. Jatkossa pitää valkata ihan priimaa puuta, ei tämmöisiä projekteja kannata tehdä sellaisista aihioista mistä saisi mökkijousen.



Piti tänään jo liimata sorkkaliimalla mutta kello on armoton. Kuulemma pitäisi lauantaina käsitellä naistakin yhtä intohimoisesti kuin jousipuuta ja vähintään yhtä pitkään…

Kävin tallissa vetämässä ensimmäiset laakit ensimmäisellä tuomilylyllä puolikkaan vedolla. Harmillisesti edellinen nuoli valahti alas. Ei ole lyly 53# puolikkaan vedollakaan mikään lasten lelu :grin:

1 tykkäys

Taivuttelin sakarat muotoon kuumailmapuhaltimella.

Mulla oli kaksi lylytuomipakettia kuivumassa ja toisessa oli sen verran pidempi lyly että saan siitä sopivan pituisen kuivumisen aikana liikaa lyhentyneen lylyn tilalle. Tässä vaiheessa tuntuu vahvasti siltä että paketissa kuivaamisesta ei ole hyötyä eikä haittaa. Terve kuiva lyly kestää kyllä pienen taivuttelun.

Liimasin epoksilla tämänkin. Liian paljon vielä epävarmuustekijöitä että alkaisin kallisarvoisilla elukkaliimoilla liimaamaan. Kaikki oksankohdat ärsyttää siinä määrin että… no oppia se on sekin. Taipuu mukavasti lattiaa vasten ja näyttää muutenkin kohtuu hyvältä, sakarat oikenivat jonkun verran ja nyt mietin että yritänkö vielä taivuttaa uudestaan. Todennäköisesti en mutta katsotaan. Paunoja on vielä mukavasti ja ajattelin että jos saisi 40-50# väliin niin olisin tyytyväinen.

Hirviväljään on vielä puut kuivumassa, makia ajatella että teen sellaisen 80-100# ugrijousen elukkaliimalla ilman kusilaitua ja epoksia ja lähden pyyntiin sillä sekä itse lohkotuilla mäntyvartisilla.


2 tykkäystä

Kateeksi käy kyllä, kun ukko pukkaa lylyjousta ulos tämän tästä.

Itsellä yhden vatsaslaissiksi aikomani lylyn sivuttaisvenkoilun suoristaminen ei onnistunut millään vaan vähänkin kosteutta saadessaan pulikka vääntyi takaisin alkuperäiseen asentoon.
Sitten olisi toinen iso lylyaihio, jossa olisi peräti 160cm x 60cm lylyä ja aika vähän kierteisyyttä.
Se vaikuttaa niin hyvältä, että melkein hirvittää käyttää sitä ensimmäiseen kokeiluun.
Pitäisi olla lisää lylyä tai sitten mietin, että saisinko tuosta aihiosta kaksi jollain ilveellä?
Koivua olisi selkään, mutta onko kellään mitään hajua kuinka kapean kärsii suoran jousen koivuselästä tehdä jos paunatavoite on 50# luokkaa?

Tavoite olisi mulla noin 50# @24" eli alkuperäisiä kevyempi.

Myöskin tuon tasaisen liimasauman teko arveluttaa ja kun joku tämmöinen juttu epäilyttää, niin se ainakin mulla syö intoa tehdä kun ei alkujaankaan usko onnistuvansa. Tekeekö näitä tämmöisiä liimasaumoja luonnonliimoille kukaan nykyään polvien välissä ja millaiseen tarkkuuteen olisi päästävä?

Mikellä oli pari vuotta sitten Vanhalinnan kisassa koivu-lylylaminaatti. Liimasta en tiedä mutta sauma oli justiin eikä melkein. Ei tainnut olla Miken tekemä mutta varmaan tietää tekniikan millä tehty.

Itsekin miettinyt samaa, tavoite olis tehdä kaksi ensi kesänä. Siklillä varmaan siloittelen ja jos vaikka nokisella kepillä sivelisi toista pintaa ja painettaessa näkisi sitten mistä pitää ottaa. Ehkä.

Toiseen tulee kokopitkä lyly + koivu, toisen aattelin tehdä kahdesta lylynpätkästä + koivusta selkä ja kahvaosa. Tiedä sitten miten onnistuu. Ahvenennahoista teen liiman jos osaan. Jos vaikka juhannusyön valvoisi liimaa keitellen ja tissutellen. Tulis sopivasti taikaa mukaan.

1 tykkäys

Mulla meni kaikkinensa toista vuorokautta ahvenliiman valmistukseen ja seuraavalla kerralla kokeilen soseuttaa nahat heti kun ne pehmenevät tarpeeksi. Pitäisi keittoajan lyhentyä reilusti. Nahkojen painoa en mitannut mutta lidlin lasinen kurkkupurkki oli aika täynnä. Tuloksena 12g kirkasta kullankeltaista liimahilettä. Nippanappa ei taida yhteen jouseen riittää.

Luin eräästä joka teki ugrijousen, taisi olla Kalevassa artikkeli. Kertoi jousentekijä aikaa kuluneen noin 100 tuntia. Käsin liimapintojen valmistaminen on aikaa ja kärsivällisyyttä vaativaa mutta palkitsevaa. Oikeamielinen ei horju pimeälle puolelle ja ryhdy käyttämään hiomakoneita :wink:

Joo, ei tarvita hiomakonetta. Hyvä käsihöylä on oikein hyvä apuväline. Itse teen bambulaminaattien bambun pinnan työstön käsin, käsihöylällä - onnistuu paremmin kuin hiomakoneella. Yhden bambuliuskan tasoittelee mittoihin ja liimauskuntoon noin 20–30 minuutissa. Ja olen oikein tyytyväinen liimasaumaan, ei irvistä yhtään mistään.

Iso lylymänty kaadettu ja pätkitty, sahausta (vannesahalla…) odottamassa.

Tuo nokikeppi saattaa olla hyvä temppu, pitää laittaa korvan taakse. Siklillä olen itsekin kokeillut, mutta pinta pitää olla ensin tasoitettu ja sitten siklillä viimeistellä. Pelkkä sikli vaan seuraa pinnan kuoppia ja pomppuja. Jos on joku penkki/pöytä yms johon kiinnittää aihio ja sitten vaikka käsihöylällä vedellä tasaiseksi niin sitten toki onnistuu, mutta kyseessä on nimenomaan polvihollilta teko. Osittain sen takia, etten omista puristimia ja työpöytää ja osittain sen takia, etten usko alkuperäistenkään tekijöillä olleen edellämainittuja.

Onkohan alkuperäisissä ollut selkäpalat niin ohkaisia juurikin sen takia, että 2-3mm paksu siivu koivua taipuu ja mukautuu helposti lylyn pinnan muotoihin, kun sen paketin puristaa kiinni köydellä ja kiiloilla? :thinking: Tuommonen tapa näkyi siinä venäläisessä wanhassa artikkelissa kun ukko liimasi jousen kasaan.

Miten vahvaa sen kalannahkaliiman tulee muuten olla, onko mitään hajua? Nahkaliiman vahvuudelle löytyy ytubesta referenssiä, jos ei tarkempaa tietoa ole muilla niin 1/4 - seoksella aattelin ite lähteä koettamaan (m/m). Sillä näemmä nahkaliimasauma pitää ja puu hajoaa ennemmin.