60n & 120n / 20 y -haastekisa 2020-21

BOOM!!! Noin! 200 rikki. :smiley:

7 tykkäystä

Työmiehen sarja jolla päästiin aikuisten sarjaan. Missään vaiheessa ei mennyt loistavasti. Jo edellisessä treenissä tuli uusi enkka osumaprosentissa, vaikka tulos jäi parhaasta. Nyt oli tarkkuus 85%. Seuraava sarja on todennäköisesti taas heikompi, mutta oikeaan suuntaan tekeminen on menossa.

5 tykkäystä

Harrastamiseen tuli nyt kolmen viikon tauko. Toivottavasti silloin löytyy tää nyt opittu tekniikka nopeasti. Yritän mielikuvaharjoitteilla hakea siihen rutiinia nyt kun ajatus on vielä kirkas.

Melkein tuli tästä nolo ennätyksen hehkutus. Tarkastuslaskennassa hävisi 10 pistettä. Mutta hyvää on se että koronatauon jäätyä vain 9 päivään, alkaa homma taas sujumaan. Radallakin saa huseerata rauhassa yksinään kun harjoittelu sallitaan vain yksilölajien maajoukkue ja SM-tason urheilijoille.

Huomenna pääsen ampumaan teräskaarella.

Kysymys: voiko kisan ampua taotuilla kärjillä vai pitääkö olla taulukärjet?

Ei mitään väliä.

Jeren ohi että heilahti. Seuraavaksi Tuomo, selkä näkyy jo. :grin:
Keskelle ei meinannut tänään mennä, mutta tekniikka alkaa vakioitua. Videoin 3 sarjaa ja virheet oli pieniä.

3 tykkäystä

Mulla tuli just enkkatulos, skipattiin 12? Ja suoraan satakolmekymppisiin. Uusi ennätys 135.

5 tykkäystä

Hyvä Heikki ja Rane. Eteenpäin mennään.

Eilen ammuin pari kierrosta kahden viikon tauon jälkeen, eikä oikein kulkenut. 189p taisi olla paras. Ehkä huomenna uudestaan niin saisi 200 rikki taas. Ja Ranen nokitettua pisteellä! :smiley:

2 tykkäystä

Tulos vaati yhden nokin. Nextille levelille onkin sitten 14 kk aikaa yrittää.

5 tykkäystä

Ei kulkenut tänäänkään. Yhtä takkuamista. Toki ehkä paino eilisen punttitreeni taustalla…
174 ja 186 oli sarjojen tulokset. Tuntuu että pelkkää vianetsintää koko ammunta. Ensin ei tule selkä mukaan vetoon, sitten ankkuri valahtaa liian alas, sitten jousikäsi vänkää sivulle. Nämä kun saa korjattua, se on pari sarjaa hyvää ammuntaa kunnes tajuaa että on ihan puhki ja lähdettävä kotia :smiley: HAH!

Päästiin nyt sitten viimein kokeilemaan tätäkin kisaa. Mukana Simo 30 paunaisen 140cm B jousensa kanssa, Teemu Tuomilehto ampui Simolta saadulla lasikuitu korealaisella jousella. Noin 50lb lyhyt kaupalline jousi jonka Simo oli saanut lahjaksi muistaakseni korean keikaltaan. Itse ammuin vaihteeksi vanhalla 65-70 paunaisella leluvarsijousellani jolla olen aikoinaan ekan liedon kisan ampunut. (Siis ekan varsijousikisani liedossa)

Simolla leikkaus toipumiset vielä alla. Teemulla uusijousi ja minulta nuolet ekaakertaan lainaan (hänellä oli bambu nuolet joissa oli kolmio leikaava kärjet) ja itse ekaa kertaa 4 vuoteen tuolla lasten kapistuksella ja nuolina tuon isomman 170lb marjiksen nuolet koska tälle ei ollut omia enää olemassakaan vuosiin.
Siinä sitten Teemu ja Simo jo jonkin verran harjoitus kierroksia jo takana ja minä kylmiltäni 7 lämmettely laukausta alkajaisiksi lähdimme kisaamaan kuralan parkkipaikalla.

Ekat meni tietenkin mukavasti samaan riviin itselläni (kuva). Loppu olikin sitten sellaista pisteiden vuoristorataa että…
Kun pääsimme 11 kierrokselle miltein keikille tuli lähes täydellinen flow ja psiteitä tuli. Siinä sitten aloimme toisiamme kummitella, että eikös tämä ole nyt juurikin se hetki kun kaikki jumalat ja voimat maailmassa kääntyy meitä vastaan…

No siinä kun Teemun ja minä ammuimme ekat laakin kierrokselle 12 (Teemu yli ja minä ali) niin Simo pisti paremmaksi ja ampui täydet 1metri yli ja ohi taulun! :smiley:
Kolme ukkoo ampui yhteensä 15 nuolta ja vain Teemu sai yhden nuolen 2 pisteelle :smiley:
Ei jukolauta, että oli surke vedos, mutta viihdytys arvot olivat täys kymppi!!
Lopuksi pieniä verryttely laukauksia ja vähän voimailua kun ei ollut Teemu ennen varsijousta nähnyt saatika ampunut. Vähän tuolla mun 100lb paukkusellakin kokeiltin.

Ihan kiva oli päivä. Pilvinen ja -4c keliksi yllättävän mukava oli ampua niin varsijousella kuin isolla pojalla.

Teemu lopputulos oli 47pistettä Simolla 44 ja minulla vaivaiset 85 (tuli pari virhettä laskennassa…)
Jos säät suosiin niin ensi viikonloppuna uudestaa.
Täytyykin vaihtaa tuo lelu isompaan ja ottaa myös käsijousi mukaan.

2 tykkäystä

Ammuin tänää uusiksi samalla lelukaarellani kun tuota isompaa en viitsi tuonne -6asteeseen viedä.
Ammuin nyt tuon 20yardin kakskertaa peräkkäin.

Mielen kiintoinen huomio oli, että nuolet jotkä heitti eilen häränpyllä m´pulkkamäesä lensivät osittäin hyvin tänään ja ne jotkä leikkivät nyt kopteria olevat eilisen paremmat nuolet. Mää en käsitä mitä on tapantunut… Kosteus nuolissa ei selitä tällaista ilmiötä.

Paras sarja.

Tässä tilastot. Toiseen tein abillä virheen ja ammuin sitten tilaston mukaan kaksi kierrosta putkeen kun en enää viitsinyt säätä asetuksia…

Minkälaisia nuolia sulla tuo 170lb ampuu? Siis onko nuolet suorassa vai helical vai mitä…

Mulla vaikuttaa myös se kuinka päin nuoli on uralla. Merkkasin nuoliin paremman puolen. Tosin kopteriliikettä ei selittänyt muu kuin painopiste. Sain siirrettyä nuolta oikealle/vasemmalle nokin jänteeseen osuvaa kohtaa varovasti viilaamalla just 90 asteen suoraksi.

Möynnän täysin että omissani on slitukset ihan persiillään mutta painopisteen pitäisi kyllä olla kaikissa silti sama. Täytyy tuokin varmistaa jossain vaihees. Tälle lelulle ei muutenkaan oo ollu mitään edes nimellistä virkaa moneen vuoteen. Tuohon isompaan olisi kyllä tehtävä ihan priima tikkuja sitten kesäl.

Pidempiä ja painavempia. Tauluun tehnyt 10mm männytä 44cm pitkät + kärki. Ihan suorat 5 tuuman linnun sulat. Paino 25g. Tuossa noi nuolet on kuvassa. Sitäku ammutaan historiallisia niin paino on siellä 45- 56g paikkeilla. Pituus 14-16" tuntumassa.

Tälle lelulle pitäis olla 8mm tikut, 33cm pituutta ja 4" sulat. Paino noin 18g.

Tänään taas 186p, mutta oli siellä muutama hyvä sarja välissä. Olisko enkka tämä 23p!

5 tykkäystä

Lumen pöllytessä ulkona päätin hiukan heittää tavoitteita näkösälle harjoitusvihkostani (toivon mukaan ei masentavia kumminkaan…). Viime marraskuun loppupuolelta eiliseen olen kirjannut IFAA:n 60-nuolen tuloksia näin: 237-241-239-237-232-227-241-235-244-246-240-242-243-241-245. Oma PAR-tulostaso alkaa vakiintua, eli sarjakeskiarvo vähintään 20. Tuon kun saisi vielä kisaviivalla pidettyä, kun sinne joskus pääsee. Harjoitushaave on saada saada joka sarja 2:lla alkavaksi, mutta toistaiseksi vähintään pari-kolme on aina jäänyt alle. Kun tuo onnistuu, niin eiköhän se 500 mene myös rikki 120 nuolella…

4 tykkäystä

Vähän tommosta takkuamista, mutta nyt kiivettiin takas 200p tuntumaan. Ammuin joku 500 nuolta tänään. Yli tonni tällä viikolla? Tekniikka paranee…

5 tykkäystä