60n & 120n / 20 y -haastekisa 2020-21

Meinasin itsekkin kokeilla, mutta kun taulu on tollanen tulitikkuaski niin viittiikö sitä :thinking::grimacing:
Se on niinku peurakoe läpi niin että läpsyy.

1 tykkäys

Jos säät sallii niin tänä viikonloppuna vetäsen oman kierroksen sekä käsi että jalkiksel.

2 tykkäystä

Tuossa mun surkutulosvarsarilla n. 10 cm koroilla. Älkää vielä tilastoiko tätä! Huomenna ammun paremman sarjan laakalaukauksilla vahvemmalla varsijousella hiekkasoramontulla.

Löysin itseni myös 90 m ulkoradalle. Kävi myös ilmi, että paikallisen jousiammuntaseurani radoilla saa tykittää vaan 60 paunan jousilla. Menee tosin harjoitteluna.

Ammu myös jalkiksella ja ilmoita ainakin paunat ja vetopituus niin saadaan jotain vertailua. Hurjat korot on ainakin vaikeita.

Taino: paunat, vetopituus, puulaji. Tuossa kai ne oleellisimmat.

Pisteiden kirjaamisesta sen verran, että yleinen käytäntö on merkitä osumat isoimmasta pienimpään kultakin sarjalta; helpottaa lukemista ja tulkkaamista. Taitaa olla ihan säännöissäkin mainittu. Sitten X:llä merkitään sisävitonen FFAA:n kortissa, eli se valkoisen täplän keskellä oleva sisempi 4 cm renkula. Sama muissakin tuon liiton rengastauluissa. Huti merkataan joko M, - (tai 0). M on mielestäni huono, kun huonolla käsialalla varustetun kirjurin ämmän voi joku tulkita neloseksikin. Esim. X, 5, 3, 2, - = 15.

Oletko varma, että koskee kaikkia jousia? Yleensä paunarajat on taljajousille, sillä niiden läpäisy on ihan omaa luokkaa vastakaarijousiin verrattuna historiikkijousista puhumattakaan.

Ok kiitos vinkistä. Sain seuralta tuon virallisen taulun onneksi, tulee toinen luotettavampi “virallinen” tulos.

Juu tuo 90 m on myös 60 lb rajoitus. Minulla on erillinen hiekkosoramonttu missä pääsen ampumaan isompipaunaisempia varsijousia vasten hiekkasoraa. Tuo 60lb raja on sen takia ettei taustapakat mene rikki/nuolet lennä läpi. Minulla on töissä A3-tulostin millä saan tulostettua virallisen taulun myös soramontulle.

Joka tapauksessa 100-125 grainin taulukärkiä ammun vain kaikissa tämän foorumin kisoissa, se onnistuu vielä isopaunaisissa varsijousissakin.

Oikea tulokseni olikin 46 kun laskin uudelleen :smiley:

Aikoinaan 90-luvun alussa kun marssin tuliterä taljavarsijousi onnekkaan kätevästi 300 metrin päässä kämpältä sijaitsevalle väestönsuojassa toimivalle jousiammuntaradalle, mulle kerrottiin, että ei noilla saa täällä ampua, tekevät liian ison reiän (?) tauluun.

Niinhän minä tuossa omassani sanoin, että ammun myös jalkiksella.
Oon laiska ja ammun vain jos säät ja krapula sallii.

1 tykkäys

Jäykkyysrajaa voi hahmottaa niin, että ottaisitteko mieluummin 5 senttiä paksun taustan vai 50 senttiä paksun taustan? Kumpikin pysäyttää tavallisesta puujousesta ammutun nuolen mutta ohut on aika äkkiä silppua, josta nuoli solahtaa läpi. Paksumpi kestää aika monta kertaa kauemmin nuolia. Sama analogia pätee jousen jäykkyyden suhteen. Heti kun nuolen kärki tulee taustan läpi, niin se alkaa kulumaan selvästi nopeammin. Jäykissä taljoissa on sen verran paljon energiaa, että taustojen kulutusta on pyritty hillitsemään tuolla jäykkyyssuosituksella.

Kiva saada useampikin varsijousitulos!

Mun pitää varmaan ampua uudelleen kun tulos on ajalta ennen kisakutsua.
Tolla mun 200# kaarella heitto on niin huono, että läpäisy ei ole ongelma. Korkeintaan nuolen varren paksuus, mutta kun ei se edes uppoa syvälle…

On meilläkin joskus käyty hallissa ampumassa taljavarsijousella (kiellettiin kyllä heti). Silloinen ”haltex”-tausta kyllä teki kaverille tepposet, kun vasama upposi n. 25 cm paksun taustaan liki nokkia myöten, eikä kaverilla ollut ulosvetäjää; hirtti (paloi) kiinni melko tiukkaan. :grin: Ulkokentälläkin on havaintoja siellä käyneistä taljavarsijousista. Puukaarisilla perinnevarsijousilla tuskin samaa ongelmaa tulisi, kun puuvasamilla ammutaan. Teräskaarien tehoista en sano mitään, kun niiden ammuntakokemuksia ei täällä ole kunnolla vielä raportoitu.

Pasi on kyllä hyvässä vireessä! On kyllä kovaa tulosta. Suomen ennätys HB-luokassa on Jounilla, 463 pistettä. Lonkkareissa SE on 500 pistettä.

Ai jehna, luulin lonkkarienkan olevan kovempi. Täytyy tässä talven mittaan koettaa rikkoa tuo haamuraja… eilen yritin, mutta pari pinnaa alle 480 sain kasaan.

Tiijä häntä kunnosta…Tähän näytillehän laitetaan ne onnistumiset…
Ei isoa hinkua ole näytellä niitä huonon hetken sarjoja:)
Tosin siinähän olis kans huvittelun aihetta…huonoimmat setit julkisuuteen…

Kyllä se vetää kypärää kallelleen kun on muutaman satsin ampunut tukevasti yli 20 pinnaa
ja sitten roiskasee jotain 12p siihen sekaan:(

Tää 20jaard on tavallaan mulle uus juttu, ensimmäinen kerta kun vakavasti panostan tähän.
Ja tämä vajaa pari kuukautta on ollut hyvin opettavaista ja raastavaa…ja kun olkapää kiukuttelee
vaihtelevasti antaen lisäväriä…

Ja jouset on nyt vain 40paunaisia tässä opettelussa (nyt Esa nauraa) se 50-60 tuntuu edelleen
hyvältä maastossa mutta tauluun on helpompi keskittyä kevyemmällä.

1 tykkäys

En naura. Ammutaan sillä, mikä tuntuu mukavalta.

Tilasin kinkkukisaan FFAA:n tauluja, 10 taulua 7,- + postit. Eilen hain postista ja kävin aamun valjettua Ruskeasuolla kaksi kierrosta ampumassa, 93 ja 115.

Ton tuloskortin voi muuten käydä tulostamassa ifaa-archery.org ja sieltä Documents.
Laitoin viestiä taulujen lähettäjälle että primisivuilla ammutaan myös 60n/20yds ja kysyin voiko seuroihin kuulumattomatkin ampua kisan, lisenssiä kun ei tarvita. Kyllä voi, tervetuloa kaikki, kuului vastaus. Että mukaan vaan jos haluutte saada tulokset dokumentoitua! Pari kuvaa osumista aamulta:

Ampumalla kehittyy! Tänään 329p. Kyseessä siis 30+30 nuolta. Ei mikään kummonen, mutta etiäpäin.

3 tykkäystä

Aamun tulokset 119 ja 97.

119 on oma harkkaenkka.

Kinkkukisaan ilmoittautunut 2 HB-luokkaan, minä ja Timo Viitanen. Hauska yksityiskohta, Viitanen ampuu näemmä viidessä luokassa. Jos joskus pääsee Kuutamolla - ohjelmaan niin on hyvä tarina siihen sitten. Ilmoittautuminen päättyy su 29.11.

2 tykkäystä