60n & 120n / 20 y -haastekisa 2020-21

Katotaan nyt miten hyvin sun vasamat toimii. Kyllä niillä jos hyvin toimii niin pääsee samaan melkein kuin normijiousella pitkän harjoittelun jälkeen.

No, kuis vasamat löysi taulun?

Tulos parani yhdellä. 187

Parasta on että tarkkuus alkaa vakiintua 70% luokkaan. Pasin sarjassa tarkkuus oli 92%. Eli nuolet jotka on vähintään kolmosella. Tavoite on nyt alkuun päästä 80% tasoon, eli yksi nuoli viidestä saa olla alempana.

Torst. pääsen sisäammuntaradalle…minulla on tuo tuomolta tilaamani pitkäjousi niin testaan sitäkin kun saan paikalliselta seuralta bracerin ja nuolet…

Et tarvii braceria (jos tarkoitat jousikädessä olevaa nuolten sulilta suojaavaa hanskaa) jos ammut luonnonsulilla. Lehtorinteen Esa taitaa olla ainoa joka sitä käyttää ja oletan että enemmän rutiininomaisesti kuin varsinaisesti suojaamaan. Ammuntamagiaa. Muovisulat tai pergamentti vaatii toki sen. Rannesuojaksi välttää lidlin muovipullosta leikattu räpätin.

Koetapa rikkoa mun harkkaenkka jonka ammuin nyt puoli tuntia sitten. 118p. Puuskittainen tuuli ja sade. Kahdella kierroksella kaikki viisi taulussa.

Edit: ja siis ammuttu 35cm Flinttitauluun koska ei ollut 40 cm jäljellä. Huomaa alakuvassa yksi nuoli joka lensi poikittain kutakuinkin koko matkan. Eivät sulat tykänneet sateesta.

1 tykkäys

Heikki, sun nuolet ei sitten ole ihan kuosissa, jos sade vaikuttaa noin pahasti; painopiste, jäykkyys tms. Kesän kaatosadekisassa minun nuolet lensi likomärkinäkin melkoisen nätisti, kun niitä vertasi muutaman kisakumppanin nuolten käyttäytymiseen. Vähän piti koroa ottaa lisää, kun painoa kertyi sateesta, mutta muuten lensivät lepattamatta. Toinen esimerkki vuosien takaa Taka-Hikiästä, jossa voittoni ratkesi pituuskisassa märillä nuolilla 60-paunaisella hikkorijousella (toinen tekemäni toimiva jousi muuten ja edelleen elossa). Taisin silloin ainoana ampua reippaasti yli 200 m muiden jäädessä selvästi alle tuon rajan (Tuomolla varmaan numerot muistissa).

2 tykkäystä

Juu totta. Paitsi sade ja tuuli niin myös huono laaki oli.

Päivitetty tilasto:

20 jaardia

Kukaan ei taida tosiaan vielä varsijousella olla ampunut 20 jaardin ja 60 nuolen tulosta? Kohta sellainenkin saadaan!

Ammuin elokuussa ja tuloslappukin löytyi.

Tässäkin tarvitaan viisi täydellisesti samoin toimivaa vasamaa ja niillä treeniä. Liipasinta painaessa helposti jousi heilahtaa. Ihan kylmiltään on turha haaveilla ampuvansa helposti yli 200 pistettä. 150 pisteeseenkin tarvitaan hitosti vasamien säätöä.

2 tykkäystä

Lätinää aiheesta tauluammunta:)
Tekniikka kait on jonkinlainen, pää ei vaan jaksa pitää sitä yllä…
Hyvä sarja aiheuttaa lepsuilua seuraavaan kiekkaan…
Ja sen lepsuillun kiekan jälkeen sitten v…uttaa ja on vaikeaa saada lujuus takaisin.

Suurin osa 2sista ja 3sista löytyy alhaalta…eli asemointi sortuu mielen mukana.
Muutama 60nuolta meni sinne 220-230 haarukkaan ja tuntui että nyt jää junnaamaan.
Jonkinlaisella mentaaliharjoituksella (ehkä) sain tänä sateisena iltana puristeltua hiukan enemmän.

Pisteet kertoo aika hyvin ala ja ylämäet mitä ammunnan aikana on tapahtunut.
On se vaikeeta mutta toivottavasti suunta oisi muualle kuin alaspäin:)

On sekin tietysti jotain ettei tuo 120 nuolta vaikuta juuri kummemmin…aika tasasta on.

5 tykkäystä

Eilen ammuin puolet paperista mutta aika loppui kesken. Tänään illalla loput 30.

Himppasen se taas parani, mutta väliin vaan tällää huonoja sarjoja…
Yks ja sama ampuuko 60vai 120nuolta näköjään…

1 tykkäys

Hirvi kirii… Pasi oli naamakirjassa julkistanut ampuneensa viikonloppuna 246 + 250 = 496. Pisti siis uusiksi omat 60- ja 120-nuolen ennätyksensä ja tuli tasoihin kanssani jälkimmäisellä. Laittanee varmaan itse kuvan tulosvihkostaan lähiaikoina. Tämähän tarkoittaa sitä, että papukan on vääntäydyttävä hallille… :thinking:

2 tykkäystä

Visan tulosta odotellessa…

Ammuin uuden ennätyksen. Vähän jää vielä näistä 2-alkuisista pisteistä… Mutta sain mä pari kakskytkolmosta! Kivat niput.
Ensin vakkari taulujousella 49# @28" 182p ja sitten vähän lyhyemmällä laminaattivastakaarella 52# @29" 178p. Kivasti osu silläkin kun on mukavan kapea kahva. 23mm nuolenohituskohdalta.
Ehkä ensi kerralla ammun 120p tuloksen…

5 tykkäystä

No niiii. Sunnuntai-illan satoa. Nyt pysyi hermot kurissa alusta loppuun melko mukavasti.
Ongelmaksi tuntuu muodostuvan alku… tarvii kolme neljä sarjaa ennenkuin pääsee tatsiin.
Eli vanha mies lämpiää hitaasti:)
Ensimmäisessä lämppärisarjassa osumat löytyy vasemmalta alhaalta?
Siitä sitten pikkuhiljaa kohti keskustaa…
Onhan tuo tauluammunta aika raastavaa kun pisteistä näkyy kokoajan miten homma etenee:(
Mutta kait kaikki tämä on opiksi ja hyödyksi.

4 tykkäystä

Hyvä, Pasi! Nyt vain liityt sopivaan seuraan (mm. RiJo:ssa on tilaa ja jäseniä ympäri eteläisen Suomen), hankit FFAA-ensilisenssin ja tammikuussa tulet 60n-SM-kisaan Riihimäelle sekä helmikuun alussa ajelet Teuvalle 120n-SM:iin. Helmikuun lopussa olisi vielä Flint-SM Salossa. Sitten kevään ja kesän maastokisatkin… jos/kun tuosta lautapeliviruksesta selvitään…

Kävin eilen pitkän viikonlopputauon jälkeen vähän tunnustelemassa ammuntaa, mutta taisi olla ”biorytmit” samassa kuopassa ammunnan kanssa… :face_with_raised_eyebrow:

Jätkät vetää täällä niin käsittämättömiä tuloksia, että minä en viitsi masennukseltani edes kokeilla. Syksyllä aiemmin ammuin pari kierrosta ulkoradalla: 105 ja 112 pinnaa. Ei kirjata.

3 tykkäystä

Lauantaina mökillä räpsyttelin kaksi kierrosta, tuloksena 86 ja 97. Ja yksi nuolirikko. Yksi ainoa kaikki viisi taulussa - kierros.

2 tykkäystä

Ei oo kovin toivottava reaktio. :smiley: Tarviit varmaan vaan raskaammat hyvin jouseen sopivat nuolet 5" sulilla… Kyllä se sit siitä rupee osumaan.
Heikillä näköjään vähän sen kaltaset onkin. Mutta reeniä tarvitaan. Mulla on tosiaan 600gn nuolet 125gn kärjellä ja 5" sulilla, jousi on mun vedolla 45 paunaa tjsp.