60n & 120n / 20 y -haastekisa 2020-21

Wow. Näin moderni pitkäjousiampujana täytyy sanoa että hienoja tuloksia. Olen ampunut itse kaksi kisaa Viron mestaruus kisoissa 60 nuolta + flint 2018 ja 2019 falcon force carbonilla. Ainoat kerrat kun kisamuotoa olen kokeillut. 60 nuolta tulos taisi molemmissa jäädä 180 pintaan.

Nyt aloittanut Jurin opeissa jousen tekemisen perusteita. Saas nähdä mitä siinä käy :slight_smile: yhden puun jousi olis eka veto ja jos sillä saa edes yhden nuolen lentämään niin voitolta se tuntuu. Jos nyt käy niin että saan lankkujousen tehtyä ajoissa ja se kestää ammuntaa niin lähden mukaan tähän haasteeseen. Toki Esa nöyryytti mua jo masto SM kisoissa modernilla lonkkarilla aika pahasti, joten odotukset ei ole korkealla. Mut jos sais lankkujoudella 150 60 nuolella ekalla yrityksellä niin olisin iloinen.

Heps. Täällähän ammutaan kilpaa tosissaan:)
Nyt pätkäsin minäkin kisasetin 45sella raskaalla pähkinällä ja 32gramman nuolilla.
Olkapäätä säästääkseni olen hionut muutamasta kalikasta vähän paunoja pois
Ja tuli tehtyä eka nuolisettikin noille paunoille…(vanhuus…heikkous) ??

Kaikki alkoi muutama viikko sitten sastamalan sisäradalla Senjan kanssa ampuessa.
La ja su ammuin kisasetin ja mukavasti yli 200pinnan pääsi.
Nyt sitten silloin tällöin kokeillut että minkälaisella setillä tuota oisi mukavaa läpsyttää.
No mukavaa tuo ei ole millään setillä:) Puolivälissä jo kyllästyttää eikä hermot meinaa pysyä kurissa…
No ei kyllä ruotokaan?
Vaikeeta on…mutta ehkä kasvattavaa?
Nyt vaan varovasti eteenpäin ettei tule mitään pakkomielteitä ampumiseen…
Täs ois vielä 14kuutioo klapeja lyötävänä ensin:)
Eli siis tulos 232

6 tykkäystä

Prättä-jousen perinteikäs kinkkukisa järjestetään tänä vuonna näemmä etänä. Tohon jos saataisi HB-luokka suurimmaksi koskaan niin oishan se mellevää. Viikko 49 on 30.11 - 6.12. Taidan ilmoittautua, ilmoittautukaa muutkin.

Tuloksissa taidan jäädä kyllä häntäpäähän. Oon ampunut pääasiassa Oittaan 3d-radalla, kahdesti olen tuon 60n/20 yds ampunut. Tulokset 111 ja 100.

1 tykkäys

Prättien kinkkukisa etänä… saattaisihan sitä osallistuakin, kun hallilla tulee joka tapauksessa ammuskeltua ja kavereitakin löytynee mukaan osallistumaan ja todistajaksi/kirjuriksi. Ei ainakaan kalliksi tule…

Kuulostaa huisin hauskalta etäkisalta tuo kinkkukisa. :sweat_smile:

Ammunta ei oikein ole nyt kulkenut 20 jaardilta, eilen kokeilin 90 paunaisella, eikä kulkenut silläkään - ihme! Kuten Pasi kirjoittaa, kyllästyminen ja herpaantuminen iskee…

Kovia ampujia on porukassa. Mikä lienee keskiverto primiampujan tulos, 100-130 pistettä? Ei sekään tule ilmaiseksi. Kokeilkaapa vaikka preeriajousella. :grin: Voisi ampua lampaansarvijousella ja vesoilla joku päivä.

Ihmettelin ensin että mistä näitä ihmeen “hirviä” oikein sikiää, mutta sehän olikin Pasi.

Oma ampuminen on ihan rakennusvaiheessa. Eka legopalikka alkaa olla nyt paikoillaan ja sen päälle rakennetaan lisää. Uudet tähtäimet = rillit, on myös nyt kikkalistalla mukaan tulossa. Sen verran oli aikaa säännöllisestä treenaamisesta, että menee oma aikansa hioa tekniikka toimivaan muotoon.

No nyt on rätkytetty 120 nuolta…
Vanhaksi tulee ja lämpenee hitaasti:) Paussi settien välissä ei ainakaan hyvää tehnyt?
Ei meinannu lähtee kulkemaan millään, mutta niin vaan jyvälle pääsi taas.
Tuon 120nuolen aikana ehtii kyllä kaikki fiiliksit käydä läpi…
Välillä haaveksii pronssisesta patsaasta senaatintorilla ja välillä tekis mieli pilkkoa jousi ja nuolet hellaan.

Keskittyminen on kait se avainsana? herpaantua ei saisi hetkeksikään,
Eikä kuvitella että joku osuma tulisi ilmaiseksi!

1 tykkäys

Nii Rane tää Naurava Hirvi juontaa seppäajoista…Vanha nimeni:)
Ja mulla ampuessa viimeviikolla saadut uudet rillit…
Aika kiva katsella taulua kirkkaasti…Suosittelen:)

2 tykkäystä

Hyvä ampumista, joskin pitää silti pieni pettymys – tuo jälkimmäinen sarja on 226 pistettä… Nyt vähän tarkkuutta niihin yhteenlaskuihin! Teen vielä tarkistukset ja päivitän taulukon.

Uusin tilasto:

20 jaardia

Saako tuon virallisen kisataulun tulostettua jostain? Huomenna voisin nakuttaa vasamaa.

Sorry. Just tuon takia kisoissakin annan mielelläni jonkun muun laskea pisteet.
Olen huomattavasti parempi ampujana kuin päässälaskijana :slight_smile:

1 tykkäys

Ei taida olla tulostettavaa tiedostoa helposti saatavilla. Kuvia voi tietenkin hakea netistä ja skaalailla printterin avulla oikeaan kokoon. Helpointa tehdä sopivalle paperille harpilla 4cm välein renkaita. Suurin siis 40 cm ja keskustasta tulee 8 cm. Jos X-osumat vielä haluaa, on sisin pikkurengas 2cm säteellä; 5 pinnaa siitäkin. Osumissa sitten nuolirungon on katkaistava viiva, että lasketaan isommaksi pisteluvuksi.

Pakan keskikohta 130 cm lattiasta/maasta ja taulu sen ylä- tai alapuolella. Ammutaan jompaan kumpaan ensin 30 nuolta ja pienen puhaltelun jälkeen vaihdetaan taulun paikkaa ja ammutaan toiset 30 nuolta. 120 nuolta ammuttaessa jatketaan taulujen vekslailua samalla tavalla. Ainakin minulla tulee usein heikompi sarja taulun paikan vaihduttua…

1 tykkäys

Me ammutaan Pasin kanssa about samat pisteet kisoissa. Pisteenlaskijat sitte jakaa palkinnot miten huvittaa ja parin päivän päästä ne pinnat on sitte erit. Mut kauden kahesta kisasta tuli Pasin kanssa hieno vääntö. Jäin pinnalla ja tasan. Koko kauden yhteispinnat vois siis kattoa yhellä laukauksella. Siks sanoin et about samaat pisteet. Hmmm voisin viritellä ton 20y minäki. Murtu kylkiluu viime lauantaina suunnistuskisoissa, mut kestänee jo ampumista.

1 tykkäys

”Hirvi” alkoi lähennellä, niin piti vähän päästä karkuun… :wink:
Itse asiassa noin kuukauden verran on ammunta ollut hukassa, ihmeellistä räpsimistä ja nuolet oudosti eri puolilla taulua. Jänneväliä ja nokinpaikkaa tarkistelin, kunnes ampumahanskan vaihto näytti helpottavan. Eilen sain jo 230 kasaan viikkojen 22-alkuisten tulosten jälkeen, kun uusi hanska alkoi tuntua hyvältä ja samalla kävin ampuma-asentoani vaiheittain läpi. Tänään vielä vaihdoin paljon ammuttujen nuolten tilalle samasta setistä tuoreemmat 23/64” #70-nuolet ja johan alkoi kulkea. Tulos 254 muistaakseni sivuaa ennätystäni. Ohessa kuva täyspotista ja tuloskortista, jossa seurakaverin nimmarkin todistamassa suoritusta.

7 tykkäystä

Kyllä menee Esalla lujaa! Hyvä on jos “lähentely” motivoi parempiin suorituksiin:)
Lauantaina tuli kokeiltua vinkin hallissa 60nuolta mutta tyytyä sai alle 220n.
Nyt sen huomaa kun oikein koettaa että miten pirun herkkä laji tuo taulu on…
Tuntuu niiin pienet asiat karkuuttavan pisteitä…

1 tykkäys

Kävin jerellä pyörähtää, ammuin sivussa kierroksen jeren nuolilla. Uudella lonkkarilla ekat nuoli sarjat. Eipä lähde tää kerran kuussa ammunta :laughing:

Noniin sain tehtyä mittojen mukaisen taulun. huomenna soramontulle ampumaan. Lienee selvää jokaiselle että varsarin osumatarkkuus parempaa luokkaa:D

Vapaapäivä niin pitihän sitä koettaa.
Aamulla 5astetta pakasta ja tulos jäi 219sta.
Nyt just äsken oli pakasta vain 2astetta…pikkusen alko kylmettää,
mut napsahti oma enkka silti :slight_smile:

4 tykkäystä

Hienoa, Pasi the Hirvi! :+1:
247 = Jounin (R.I.P.) voimassa oleva ME.
Onneksi enakoin aiemmin hieman kaulaa, ettei ihan heti käy, kuten AR-tulosten kanssa… :wink: