Ostin joku aika sitten kokeeksi kaupallisia leikkurikärkiä, Zwickey Eskimo 5/16" / 110 gr. Tein ensimmäiset leikkurinuoleni vuonna 1985, mutta ennen tätä kesää en ollut koskaan ostanut kaupasta leikkurikärkeä tai käyttänyt sellaista. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten nämä pelittävät itse tekemieni kärkien rinnalla.
Vartoin Zwickeyt douglaskuusisiin varsiin, osana tulevan kauden douglaskuusikokeilujani.
Koeammunta kertoi, että Zwickey-kärkiset nuolet tahtovat vetää linjasta oikealle. Se onkin loogista, sillä itse tekemäni leikkurikärjet painavat noin 85 - 90 greiniä, siis 20 - 25 greiniä vähemmän kuin Zwickeyt, mikä kasvattaa nuolten dynaamista spineä selvästi.
Zwickey-nuolet myös läpäisivät solumuovia senttikaupalla vähemmän kuin itse tekemilläni kärjillä varustetut nuolet (vaikka solumuovin läpäisyerot eivät sinänsä ole kovin todistusvoimaisia). Tämä puolestaan selittyy Zwickeyiden 26,5 mm suurimmalla leveydellä.
Vaikka 110 gr. Zwickey Eskimot ovat tietääkseni kapeimpia kaupallisia leikkureita, on 26,5 mm mielestäni liikaa yksipuisen lyhytjousen leikkureille. Omat leikkurini ovatkin 22 - 23 mm suurimmalta leveydeltään.
Zwickey-kärkiä on siis muokattava kapeammiksi ja kevyemmiksi, jotta ne sopivat setupiini sekä tarkkuuden että tehokkuuden kannalta.
Aloitin muokkauksen esteettisesti poistamalla Zwickey-kärjistä niiden kammottavan Army-vihreän maalipinnan. Eihän tässä olla ramboilemassa. Maalinpoistossa oli hommansa, sen verran huolella kärjet oli maalattu tehtaalla, mutta maalittomat kärjet ovat mielestäni välittömästi vetävämmän näköisiä.