XXIX Primitiivijousikilpailu 28.8. 2021

Juuri näin! Mutta Taka-Hikiän tarkoituskin oli ja on aina ollut olla vähän erilainen kisa. Kisa, missä voidaan hakea ja kokeilla rajoja, se on ollut tiedossa ja tavoitteena. Taka-Hikiässä on ammuttu primikisojen ensimmäinen taulunuolipituusammunta, clout-ammunta, wand-ammunta ja jousigolf. Rasteina on ollut sokkoammuntaa, peiliammuntaa ja ties mitä! Sanottiinhan se jo kisaesittelyssäkin, että tuurillakin on tässä kisassa merkitystä ja edes maailman parhaimmat talja-ampujat eivät pysty ampumaan täysiä pisteitä. Mare ei ollut ensimmäisissä kisoissa, siellä oli aika villiä menoa rastien suhteen… En tiedä, kaipaako kukaan niitä mutta itselle jäi hauskat muistot! Sittemmin olen vienyt ja vien edelleen kisaa vähän vakioituneempaan suuntaan, eli enemmän “tavallisia” rasteja, kun se tuntuu olevan sitä, mitä halutaan.

2 tykkäystä

Ymmärrän että se on noinkin. Parhaiten tilanne muuttuisi kun olisi enemmän näitä pidemmän matkan rasteja, ettei toteudu oikeasti se että kukaan ei harjoittele pitkän matkan ammuntaa, kun on varaa ottaa se 5-10p takkiin jos ampuu lopuksi läheltä loppuihin rasteihin vitaalit. Noh, minusta tämä ON jo nyt se tapa miten kisat voitetaan!

Mä haluaisin enemmän erikoisrasteja, jokainen saa valita harjoitteleeko jousiammuntaa monipuolisesti vai ampuuko lonkkarilla mäntynuolia max 15 jaardin etäisyydelle. Primitiivijousiammunta voisi rohkeasti erottua edukseen monipuolisesti taitavilla ampujilla!
Knuutinpoikienkin puolelta on sanottu että laji edustaa metsästys- ja sota-ammuntaa, ei siis pelkkää 3D eläintä metsästysmatkoilla.
Monenlaista kisajärjestäjää on ja silloin on omanlaisensa kisat, hyvä niin. Hikiällä hullutellaan ja keuruulla piin kovaa kilpailua, väriä löytyy.

1 tykkäys

Kyllä on ollut ihan kivoja kisoja ja toi 2020 kisaformaatti pstelaskun osalta toimi. Tietenkin kun itse käyn vuodessa noin 10kpl FFAAn ja Sjallin kisoja niin niissä ei ole mitään erikoisrasteja ym. Eli primikisoissa on kyllä mukavia vaihteluita rasteissa. Muuten kyllä komppaan Tuomoa näissä ajatuksissa ja ISO onnittelu voitostasi!

1 tykkäys

Komppaan myös Jereä!!

Siis mikä on se tapa, millä kisat voitetaan? Jos katsotaan kuuden vaikeimman rastin tilastoja (vaikein on se, jossa keskimääräinen osumaprosentti suhteessa rastin maksimipistemäärään on pienin, katso pistetaulukko), niin “yllättäen” viisi parasta ampujaa ampuivat juuri näistä vaikeista parhaimmat pisteet. Nämä olivat siis kaksi kaurista, supi, krokotiili, ilves, ritari ja olkitaulu (putan jätin pois laskuista) ja “yllättäen” nämä olivat myös niitä, joissa ammuntaetäisyys oli pisin.

Vitaalien paukuttelu läheltä on helppoa mutta, jos kisassa haluaa pärjätä, niin pitää hallita myös pitemmätkin etäisyydet.

Jos joku haluaa voittaa kilpailun jossa 20 rastista vain yksi rasti (olkitaulu) on yli 35m matkalla, sanon että silloin ei tarvitse harjoitella yhtään yli 30m etäisyyksiä. Joka kuulostaa helpolta reseptiltä.

Krokotiili, ritari jne saattoi olla vaikeita joillekin, mutta lopulta aika lähellä max 35m. Pointti oli siinä että jos pisteytystä skaalataan näille normaalitasoon (1-3p), mitä syytä harjoitella yksittäistä olkitaulurastia tai 35m välimatkan ritaria varten. En tietenkään sano että sinä, Pasi, minä tai muutkaan eivät harjoittelisi omaksi iloksi, mutta epäsuhta paistaa silmään mikäli pisteitä ei heru normaalia enempää.

Katsoit aineistoa että näin top5 ampui, mutta ei se kerro sitä miten kisa myös voitaisiin voittaa… Ollaanhan me miehiäkin, mutta todistetusti ilman pippeliäkin pystyy nuolella osumaan. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ollaanko nyt taas vähän nyansseissa, mutta kiva kun foorumilla juttu luistaa. Taka-hikiälle riittää vielä näköjään energiaa!

Liedon kisojen rastien asettelu ja muutamien taulujen pisteytys menevät tälläkertaa TÄYSIN Simon piikkiin.
Olin jo ihan hyvät “porkkanat” asettanut kaikille rasteille (Simon kanssa), mutta tirehtööri oli sitten syystä tai toisesta vähän muuttanut niitä ja täällähän osasta jo tulikin palautusta.
Itse pyyhin käteni kyllä tälläkertaa täysin asiasta…

Kimmoke on aina ollut hylätty laukaus, mutta niin kuin on sanottu muutaman kerran ennen kin ja sanon nytkin… Jos on ryhmän sisällä hyvä henkin ja jokainen paikallaollut näkee että siinähän se “Liisa/Lassi” ampui täyden kympin mutta nuoli olikin liian tylsä tai jousi tehoton MUTTA osuma oli selvä niin saatte ihan rauhassa ja HYVÄLLÄ OMATUNNOLLA merkata sen osumaksi. Samalla tavalla kuin maalissa vielä roikkuva nuoli jonka seuraava nuoli osuessaan kohteeseen pudottaa.

Ryhmäläisten tulee oikeasti käyttää omaa reilua harkintaa ihan vapaasti kunhan kaikki on samaa mieltä.

Ei tämä ole niin vaarallista huvittelua. että tällainen pitäisi oikeasti ylös kirjata.

2 tykkäystä

Heps juu ja hopeanhohtoa tänävuonna:)
Olen ylettömän tyytyväinen omaan suoritukseen kun se kuitenkin tuli (ilmaiseksi)
Ilmaiseksihan ei yleensä tässä elämässä saa mitään:)
Kesä mennyt helteessä ja vasaran varressa joten jousiammunta ei juurikaan ole kiinnostanut.

Mutta tuohon pisteytys jorinoihin…mielestäni pisteytys oli aika mukava, vähän enemmän haastavilta
ja nuukasti suht helpoilta (oma mielipiteeni)
Nuo superpisteet ei saa oikein kannatustani koska monesti vuosien varrella olen nähnyt
miten kaksi nuolta ei osu siihen ladon seinäänkään(sisäpuolelta ammuttuna) mutta kolmas
lämähtää pilkkuun.
Eli kyllä sitä hullun tuuria on aika paljon ilmassa:) (ja nimenomaan aloittelijoilla)
Tuommonen 5pinnaa hullun tuurille mielestäni aika maksimi?

Itse ammuin kaukokauriista hipoen kaikki ohi, olkitausta kaksi nuolta karvan alle,
Ritarissa jäi toinen nuoli 5senttiä kilven reunaan, krokosta kriks kraks yksi yli ja toinen ali.
Mielestäni ammuin oikein hyvin…meni tosi läheltä ohi :slight_smile:

Paras rastini oli haalea susi, kolme nuolta nippuun juuri lavan taakse!
Ja sitten se pirun vitaali on puolittain selässä:) Kyllä korppes meinaan…mutta jälleen osuin
juuri siihen mihin tähtäsin:)

Tyytyväinen kisaan kaikin puolin ja mukavaa oli taas pitkästä aikaa ampua kilipaa.

Onnittelut vielä Tuomolle ja kiitokset kisoista järjestäjille!

5 tykkäystä

Tässä vielä kuvia Evgeniltä.



























2 tykkäystä

Ja sitten omia kuvia.


























Käsitellään: VID_20210828_150857.mp4…

























2 tykkäystä