X Taka-Hikiän Mestaruus 2019

:laughing:

Kivalta näyttää maastoampumakuvat kivenkoloon. Onnea Marelle Pasin kaadosta. Ei joka päiväinen temppu! Vielä harvinaisempaa että Naantalin moottoriturpa on pulinaltaan saanut nuolet kohti elukoita. Mikke on tiedetty (tuuri) ampujaksi, mutta palkintosija ei ole enää tuuria. Viimeinkin kosahti podium sija sinne pulinan sekaan. Iha huippua. Toivottavasti tämä ei miestä hiljennä…

Pistelaskuun liittyen, mitä lopulta halutaan? Mahdollisimman nopeasti tulokset kisapaikalla vai varmasti oikeat pisteet vaikka sitten jälkeenpäin korjattuna?

Isoissa, virallisissa kisoissa on kaksinkertainen kirjanpito ja ampuja vahvistaa oman tuloksensa allekirjoituksellaan, joka sitten on se virallinen tulos - ei niitä enää kukaan tarkista. Vain täysin ilmeiset virheet voidaan korjata vielä jälkeenpäin, jos ampuja sen huomaa (jos esimerkiksi tuloskortista on lopputulos luettu väärin - isoissakin kisoissa tuloskortit kirjoitetaan käsin).

Taka-Hikiän tuloksia on nyt korjattu kolme kertaa. Yksi oli tulkintavirhe, kirjurin huonon käsialan takia – virhe oli myös käsinlasketussa lopputuloksessa. Toinen oli ilmeinen virhe pisteiden kirjaamisessa koneelle, eli ihan näppäilyvirhe minulta. Kolmas oli Ranen ilmoitus, jolle oli siis todistajat ja joka oli kirjurin moka. Mielestäni on oikein, että tuloksia voidaan korjata jälkeenpäin, jos voidaan osoittaa, että korjaamiselle on perusteet. Tyhmää olisi jättää selvästi virheelliset tulokset virallisiksi. Siitä vasta jossiteltavaa ja väiteltävää syntyisi!

Kisapäivä on aina pitkä ja kilpailijat haluavat tulokset nopeasti. Siksi kolme parasta tarkistetaan paikan päällä ja niiden tulos on silloin varma. Muut tarkistin vasta illalla. Siihen meni vajaa tunti… Olisin myös voinut mennä saunaan, ottaa niin sanotusti rennosti ja jättää koko tarkistuksen tekemättä mutta sen verran perfektionisti olen, että haluan tulosten olevan varmasti oikein, vaikka niitä pitäisikin sitten julkistuksen jälkeen korjata.

Toisin sanoen, jos kisapaikalla halutaan lopulliset tulokset, niin silloin pitää olla puhtaaksikirjoitettu tuloslomake kisan päätteeksi ampujan allekirjoituksella vahvistettuna sekä vajaan tunnin ylimääräinen odotus. Kaksinkertainen kirjanpito ei siihen tuo mitään muutosta, vaan se tuo luotettavuutta siihen, ettei yksi kirjuri voi omavaltaisesti vääristää tuloksia (lienee äärimmäisen harvinaista ja poikkeuksellista). Kaksinkertaisesta kirjanpidosta huolimatta voi jäädä edellä mainittuja virheitä, jotka pitää voida korjata.

Vanhalinnan Primitiivijousikilpailussa paljastui jälkeenpäin pari aivan vastaavaa virhettä, sinänsä harmillista mutta jos porukka on valmis odottamaan tunnin pitempään, niin saadaan varmasti oikeat, tarkistetut tulokset. Petikon Waiston tulokset eivät ole muuttuneet mutta syy on siinä, että yksittäisten rastien tuloksia ei ole julkaistu, eikä muiden kuin kärkikolmikon tuloksia ole luultavasti jälkeenpäin tarkistettu, eikä niitä voi kukaan muukaan tarkistaa.

Lyhyesti, aiemmin ei ole ollut tätä “ongelmaa”, koska tulokset on laskettu käsin, eikä niitä ole tarkistettu. Nyt kun olen kirjannut tulokset koneelle ja julkaissut rastikohtaiset pisteet useana vuotena, niin virheet paljastuvat – se on eräänlaista avoimuutta, tulosten julkisuutta, läpinäkyvyyttä. Kumpaa sitten halutaan – lopulliset tulokset mahdollisine virheineen vai varmasti oikeat tulokset, vaikka sitten jälkeenpäin korjattuna? Itse ajattelen, että varmasti oikea tulos on tärkeintä.

2 tykkäystä

Ei mua haittaa jos vieläkin kuvittelet, että mää muka puhun liikaa, mutta naantalilaiseks mua ei haukuta! Rajalle on sentään 3 kilometriä😁

Tuomo, teet hyvää, järjestelmällistä, huolellista työtä. Tulosten korjaantuminen jälkikäteen on paljon pienempi paha kuin vääristyneet kiveen hakatut tulokset. Haluaisin kuitenkin muistuttaa yksittäisen kilpailijan vastuusta kirjauksessa. Entä jos huolimattomuudesta saisi miinuspisteitä? Joskus seuraukset auttavat keskittymään.

Joel näytti kyllä tulosten kirjaamisessa hyvää esimerkkiä - vettynyt ja hieman suttuinen tuloslappu kirjoitettiin puhtaaksi. Ei tarvinnut arpoa, että mikäköhän numero tuokin on. Muutenkin voisi olla hyvä periaate, että jokainen kirjoittaisi oman tuloslappunsa puhtaaksi, koska samalla se tulisi tarkistettua. Numerot samalla periaatteella kuin äänestettäessä, eli selkeästi ja yksiselitteisesti. Palautuksen jälkeen virheisiin ei voisi enää vedota. Ja selkeät tuloslaput on nopeampi kirjata koneelle, jolloin pisteitäkään ei tarvitsisi laskea käsin paperilla, vaan saisi suoraan rastikohtaiset pisteet Exceliin ja siitä nopeasti tulokset. Voisi puoli tuntiakin riittää rastikohtaisten tulosten kirjaamiseen ja vältyttäisiin jälkisäätämiseltä.

Minunkin mielestä nykyinen järjestelmä on hyvä.

Sinällään ymmärrän kisamiesten periaatteen että virallisia tuloksia ei itse kirjattaisi. Ehkä tämän porukan herrasmieskulttuuri kantaa kun antaa tilaa. Ei se huijattu piste maistu niin makialle…

Kaikissa muissa kisoissa on suurinpiirtein samanlainen kirjaamistapa esim 24 rastin kisa joku ryhmä aloittaa rastilta 6 ja etenee loppuun jonka jälkeen 1-5 joka rasrilla merkataan sen rastin tulos ja rinnalla koko ajan kumulatiivinen pistelasku eli ollaan kokonaispisteissä koko ajan kartalla. Jokainen kilpailia kertoo kirjurille(kirjureille) pisteensä ja kaikki voivat ne todeta oikeiksi rajatapauksessa kysytään muiden mielipide ja enemmistö päättää. Lopussa yhdessä vielä tarkistetaan että kaikki on ok. Viedään tarkistetut tulokset kisatoimistoon. Ei tämä mun mielestä lisää yhtään kilpailun kestoa.

1 tykkäys

Heips
Kiitoksia viimeisestä. Kyllä oli hieno päivä.

Kiitos myös kannustavista sanoista. Kyllä mäkin olen ammuntaani tyytyväinen kun ei itteltä vaadi isoja. Aikamoista tuhertamistahan se välillä oli, mutta ei haittaa.
Minusta kisa tässä muodossa on hyvä. Tässä mitataan ampujan taitoja. Jos mukana olisi pituusammunta, välineiden merkitys korostuu isosti. Tämä olisi monelle harrastalle iso kynnys. Tarkkuus ja pituus ovat lajin eri genrejä, kuten tango ja hevi. Molemmissa eri taitajat. Samalle päivälle kaksi eri kisaa ei kohtuudella sovi.
Ens kerralla pitää ottaa onki mukaan, niin poikani Konsta vaati. Pirkko ja Konsta viihtyvät mainiosti etenkin kanat ja pupu olivat mieleen niin ja koira, jonka Lauran Konstalle esitteli.
Kisajännitys upposi meikän uniin. Huusin keskellä yötä- “ei niitten pitänyt oikeita pupuja olla”.

3 tykkäystä

Aattelin lisäillä hieman kuvia sitä mukaa kunha tää luuri niitä mulle antaa…

4 tykkäystä

Näyttää siltä että Hartone osuu liikkuvaan hyvin. Metästysmies!

1 tykkäys