X Taka-Hikiän Mestaruus 2019

Hyviä kisoja. Hitottaa ku ei pääse. Laita Tuomo nuoliaihiotTiinan mukaan.

Hitsi, mun täytyy perua, en pääse tänään paikalle :frowning:

Kiitos Tuomo! Hieno selkeä kisa. Rata rullasi hyvin. Itse ammuin hyvin. Pasi piirun paremmin Maren kanssa. Kiva nähdä tilastot.

2 tykkäystä

Kiitos myös minun puolestani!
Elämäni ensimmäinen Taka-Hikiä ja suurin kilpailuni tähän mennessä oli tämä.
Mainio miljöö ja puitteet, hyvää ruokaa ja seuraa! Siitä on parhaat kisat tehty. Ainiin, ja tietenkin myös hauskoista ammuntarasteista! :grin:

3 tykkäystä

Jeees! Vihdoinkin se tuli… Primikisan voitto !!! Ei ollu kuin piste eroa Pasiin mutta se riitti. Meillä oli kova ryhmä Mikke kolmas Mika neljäs ja Janne kuudes. Kai se siivitti kun piti ampua hyvin että ryhmässä edes pärjäs. Kovasti olen kyllä töitä tehny tämän eteen Tänä vuonna 11 kisaa joista 4 kaksipäiväistä.Tämä oli tämän kauden viimeinen maastokisa ja kyllä maistuu hyvälle .Kiitokset Tuomolle ja koko perheelle että jaksatte näitä kisoja järjestää.Ja meidän ryhmässä hyvä fiilis ja kannustus koko kisan ajan. KIITOS!

7 tykkäystä

Kiitoksia kaikille osallistujille hienosta kisasta! Kyllä se vaan niin on, että ilman kisailijoita mikä tahansa kilpailu olisi aika tylsä. Vaikka sääennuste lupasi hienoa säätä, niin kisa alkoi räntäsateen merkeissä. Onneksi porukka oli jo paikalla, eikä mahdollisuutta kääntää kylkeä sängyssä enää ollut - sade onneksi loppui melko pian ja iltapäivällä aurinkokin jo pilkahteli.

Kilpailu oli kärjen osalta äärimmäisen tiukka, voittajaksi ampui Mauri Heiskanen, vain yhden pisteen erolla Pasi Pohjolaiseen nähden. Jos tarkastellaan kärkikaksikon keskinäisiä rastivoittoja, niin rasteista (25) Mare voitti 8 ja Pasi 11, tasapisteisiin kärkikaksikko ampui kuudella rastilla. Todella tasaista oli.

Kärjen jälkeen tulikin neljä ampujaa lähes tasapisteissä. Tarkistuslaskennassa paljastui muutama pieni virhe ja merkittävimmät olivat, että Janilta puuttui kokonaan Vaikea luokan rastien pisteet ja Jannella oli 10 pistettä liian vähän – kummankin sijoitus nousi.

Ensikertalaisia oli mukana muutama ja heistä mainittakoon erityisesti Tuomas – hän ampui loistavasti sijalle 11 itsetehdyllä osage-jousella – oli muuten nätti jousi! Lisäksi tauolla ihasteltiin Sadun (23.) tekemää bambulaminaattilonkkaria. Olemukseltaan, viimeistelyltään ja tilleriltään jousi haastoi englantilaisten ammattilaisten tekemät jouset – hämmästys olikin suuri, kun paljastui, että kyseessä oli Sadun toinen itse tehty jousi! Joillakin on vain luontainen taito tehdä todella upeaa jälkeä.

Rata tuntui toimivan ihan hyvin, vaikka joillakin ampujille meni muutama nuoli hukkaan (niin vitaaliin kuin kadoksiin…). Arvio rastien vaikeusasteestakin osui kohtuullisesti kohdalleen. Jokainen ampuja ampui Helpoksi luokitelluilta rasteilta enemmän pisteitä kuin Normaaleiksi luokitelluilta. Osumaprosentin perusteella kymmenen helpoimman rastin joukkoon osui seitsemän Helppoa ja kolme Normaalia rastia. Ja viiden vaikeimman rastin joukossa oli kolme Vaikeaa rastia. Hieman yllättäen Tölkkikeilaus tuntui olevan vaikea, ainakin pisteiden perusteella, samoin Kävely. Reikävaneri osoittautui taas toiseksi vaikeimmaksi. Pitkän matkan lumivuohi oli selvästi vaikein.

Rata oli kokonaisuutena hieman helpompi kuin Vanhalinnan Primitiivikilpailun rata - siellä ampuja keräsivät keskimäärin 33 % maksimipisteistä, Taka-Hikiällä 49 %. Vanhalinnassa voittaja ampui 58 % maksimipisteistä, Taka-Hikiällä 75 %. Ja hyvä niin, sopivasti haastetta mutta ei liian vaikea. Ensi vuonna uudestaan!

Ja palautetta saa antaa, ihan mitä reittiä tahansa!

Alla on tarkistetut pisteet. Pisteytyksestä vielä sen verran, että tavoitteena oli, että jokaisella rastilla saisi enimmillään suurin piirtein yhtä paljon pisteitä, siksi pistemäärät ovat niin suuret, jotta erityyppiset rastit olisivat edes suunnilleen vertailukelpoisia. Esimerkiksi 3D-rasteilla vitaali-lihas pistesuhde oli 3:1, eli sama kuin muissakin kisoissa, pisteet vain 6–2, jotta maksimit olisivat lähellä soveltavien rastien maksimia.

5 tykkäystä

Mä osuin kahteen sorsaan. Jostain syystä on kirjattu vain 1 osuma. Eka nuoli meni yli selän kautta.

Tässä se huomataan miten tärkeetä olis pitää kaksinkertainen kirjanpito ja joka rastilla tarkastaa että pojot on samat.ettei sit tule jälkipuintia.

Tämä tämänvuotinen pisteytys toimi mun mielestä hyvin 3 osioo helpot, keskivaikeat ja vaikeat tulos näkyi heti ja voip verrata kaverin tulokseen. Siitä ISOT pojot toivottavasti tämä on myös tulevaisuudessa käytössä.

Joo toi meni siinä mielessä mun piikkiin että pompin siellä rämeen takana oikomassa sorsia muille niin ei tullut oltua tarkkana.

Jaa. Me vaa ammuttiin Maren ensin iloisesti sivuttain pyörähtäneeseen keskimmäiseen sorsaan pelkiä huteja :smiley:

1 tykkäys

Meidän ryhmässä kulki myös ihan hyvin ammunta, mutta olihan siellä kärki sitten kuitenkin reilusti edellä. Kiva ankkuroitua tuohon 10-15 sijoille jo pikkuhiljaa. Siitä voi sitten kiivetä kärjen tuntumaan parin vuoden päästä…

Heittokiekot oli mukava rasti, liikeeseen ammunta tuo hyvin variaatiota muuten paikallaan tehtävään ammuntaan. Heittokiekot ja rekkarusakko -rastit alkaakin olla kisalemppareita.

Ehkä olisi voinut olla pellolla vielä joku pidemmän matkan rasti? Ja tosiaan liikkuvia maaleja lisää!

Ruokapalvelu oli huippu, kiitos järjestelyistä! Varsinkin kylmällä kelillä piristää kummasti lounas välissä.

3 tykkäystä

Kiitos kisoista Tuomolle, perheelle ja myös kaikille mukana olleille! Rata oli minusta vaikeusasteeltaan ihan sopiva, vaikka oma ammunta ei sujunutkaan muutamaa rastia lukuun ottamatta. Onneksi ei tullut ihan jumbo-sijaa. Ei ole tullut harjoitelluksi lainkaan heinäkuun jälkeen, kun on olkajänne vihoitellut. Lentokiekkorasti oli kiva ja vaikeusasteeltaan ihan sopiva. Liikkuvia saisi olla enemmänkin, niitä tulee harjoitelluksi aivan liian vähän.

2 tykkäystä

Muutamia kuvia. Alun räntäsateen takia kamera jäi pois matkasta, siksi tuli otettua aivan liian vähän kuvia.

Lähes koko porukka kisan jälkeen.


Jousien arvoitusten ratkomista kisatoimistossa.

Sorsa-rastin yksi sorsa, josta ammuin itse ohi. Vettä ei ollut paljon, joten nuolet löytyivät aika helposti.

Tässä kuvassa näkyy Sorsat-rastin kaksi sorsaa - kolmas lymyilee jossakin oikealla, ei taida ihan näkyä kuvassa.

Kisan kymmenvuotissynttäreillä piti olla tietenkin teeman mukainen täytekakku!

Kaksi pöllöä -rastin toinen pöllö - oli siitä näköjään ohikin ammuttu taustan turpeenkaivuun perusteella.

Muutamalla rastilla pystyi ampumaan ihan normaalistikin!

Villisika.

Kettu. Tämä ei ollut maali, vaan Mikan upea nuoliviine.

Mika näyttää mallia Kani-rastilla.

Mikke taisi osua ihan hyvin kaniin, yhden nuolen sulat pilkottavat kiven alta. Kuulemma kipinääkin saatiin aikaiseksi!

5 tykkäystä

Joo, ei maaleja käännelty. Ne otettiin siinä asennossa kuin sattuivat olemaan. :smiley:

Tarkennetaan nyt sen verran että itse ammuin ekana eikä tarvinut yrittää sitä sorsaa joka oli 90astetta pielessä. Loppu nuolet kesken. Menin sitten heti sinne taakse auttelemaan, niin tönäsin Pasille pyytämättä sen vikan sorsan suoraan.

Me vaan otettiin se ylimääräisenä haasteena yrittää kääntää Maren jo kyljelleen ampuma sorsa takaisin :smiley:
Vain lentävät linnut rastilla Mare vähän avitti minua lyömässä siimaan, että sai linnut taas liitämään kun emme jo ammuttuja nuolia halunneet keräillä.

Mä kiroilin siinä kun ammuin kolmella vikalla nuolella sivuosuman keskimmäiseen lintuun, mutta yksikään jäljellä olevista ei suostunut kääntymään. Eikä nuoli tarttunut. Toisaalta jos on riittävän tarkka niin osuuhan niihin profiilistakin.

Itse osuin kaikkiin, viimeiseen lintuun suoraan päin näköä. Oli pakko ampua, kun ei se kääntynyt hyvään asentoon pienestä odottelusta huolimatta.

1 tykkäys

Nää primikisat on kyllä ainuita missä pari vuorokautta kisojen jälkeenkin voi vielä saada lisää pojoja.

1 tykkäys