Villen humidoriputki

Mulla on ollut nyt pari vuotta käytössä viemäriputkista tekemäni humidori. Toimii hyvin myös jousien kuljetukseen ja kotona käyttöjouset pysyy pienten käsien saavuttamattomissa. Pari metrin pätkää 100mm putkea, joiden välissä t-haara, johon viritetty kosteusmittari. Kosteusmittarin takana sojottaa rautalangan pätkä johon tökkään kostutetun siivoussienen palasen. Kesällä tungen putken pohjalle kissanhiekkapussin, jolloin vehje kuivattaa ilmaa jousille sopivaksi. Vaatii kuivimmilla keleillä “syöttämistä” pari kertaa viikossa, mutta muuten huoleton.

8 tykkäystä

Täähän on aivan täydellinen viritelmä! Siksi ansaitsee oman paikan ketjuksi arkistoituna.

Pitääpä tehdä samanlainen, kun nyt on omassakin kämpässä 30% pinnassa kosteus.

Kiitos. Onhan se tosi, että moni muukin asia hukkuu tuonne mitä teitä tänään-ketjuun.
Ei tämä vielä täydellinen ole, kun eihän tuohon sovi rekurvit, vastakäyrät ym profiloidut jouset sisälle, mutta ei ole vielä ollut muulle tarvetta.

Useinhan juuri suorat yksipuiset jouset on kovilla kosteuden takia. Esim jänneselkäiset ja sarvijännejouset kestää hyvin kuivuutta.

Nyt reenataan maaliskuun sisäammuntakisoihin, jossa suora lonkkari on lemppari!

Minun ”humidori” on nykyisessä asunnossamme makuuhuoneen viereinen vaatehuone, joka on nurkassa olevan viemärin tuuletusputken ansiosta hiukan viileämpi kuin muu kämppä. Siellä ne käyttöjouset ovat pystyssä nurkassa vaihtovaatteiden lomassa nuolipöntön kera. Aktiivikäytöstä huilaamassa olevat jouset sekä lentomatkustukseen tarkoitetut katkojouset ovat taloyhtiön autokatosrakennuksen päässä olevassa lämpimässä varastotilassa seinällä verkkokomerossa toisen nuolipöntön seurana. Kuitujouset ovat näkösällä sisustuselementteinä seinällä TV-huoneessa kotona ja mökillä eteisen seinällä. Niin, unkarilaisjousi on vielä kotona eteisen vaatehuoneessa pussissaan seinällä vaaterissa roikkumassa.

Mistä kohtaa avaat ja suljet putken? Mulla on muistikuva että tavallinen tulppa on usein aika tiukasti kiinni.

Päästä avaan. Ostin sellaisen kierrekorkin toiseen päähän. Samanmoinen kierrekorkki on tuossa keskellä olevassa t-haarassa. Vähänhän siinä kosteudet vailtuu, kun kierteessä ei ole tiivisteitä, mutta eipähän ainakaan mikään mätäne.

1 tykkäys

Kiitos, sellainen ei sattunut aikaisemmin silmään mutta nyt onnistui paremmin. Tässä vielä esimerkki jos muutkin hakevat vastaavaa Viemärin puhdistustulppa Uponor 110 - K-Rauta

1 tykkäys

Minulla on samalainen tulppa lentomatkoja varten 110 mm viemäriputkesta tekemässäni pitkäjousikuljettimessa. Pari kallista reissua se teki, mutta nyt on pari katkojousta matkailua varten ja ne sopivat ilman lisämaksua liikkuvaan 40” Everest-taljajousilaukkuun muiden matkatavaroiden kanssa. Jos tässä nyt enää jousen kanssa tulee mihinkään lenneltyä, kun on tuo pöpö vielä pahasti irti.

1 tykkäys