VIII Petikon Vaisto su 3.6.2018

XIII Petikon Vaisto su 3.6.2018

Kilpailu ammutaan arktisissa olosuhteissa Vantaan Petikossa jousiammuntaseura Artemiksen maastoradalla klo 12.00 alkaen. Lämmittelyradalle voi tulla jo tuntia aiemmin.
Kilpailu tulee käsittämään 20 maastorastia (kuten kaikkina aiempinakin vuosina) joiden ammuntaetäisyyksiä ei ole mainittu ammuntatolpilla.
Petikon maastorata, Pyymosantie, Vantaa. Ajaa vaan Pyymosantietä pohjoiseen n.2km kunnes maalitauluja alkaa näkyä vasemmalla puolella olevalla pellolla. Se on siinä.

Kilpailussa on kaksi sarjaa, jotka kummatkin ammutaan vaistojousilla vailla tähtäimiä.

Sarjat ovat lasikuitu ja perinnejousi. Kummatkin sarjat ammutaan puunuolilla joissa luonnonsulitus.
Kummassakin sarjassa sallitaan dagronjänteen käyttö.
mutta… koska haluamme suosia perinteisten materiaalien käyttöä välineissä…

Perinnesarjassa tyylipisteitä kertyy aiempaa enemmän käsityön uurastajille seuraavasti:

Pellavajänne ja muut kasvikuitujänteet 3p.
Suolijänne, raakanahkajänne tai jännejänne 5p.
Vesanuolisetti 5p.
Itserevityt sulitussulat nuolissa 2p.
Laminaatti/komposiittijousien osien yhteenliimaus tehty luonnonliimoilla 5p.
Itsetehdyistä sarvi- tai luukärjistä 5p, joiden tulee kuitenkin olla muodoltaan ratakärkien muotoisia… valitettavasti emme voi ampua seuran 3d elukoita leikkurimallisilla kärjillä.
Myös itsetehdyt metallikärjet esim pronssi tuo 3p, kaikkien kärkien tulee olla muodoltaan ratakärkityylisiä.

Näistä pistetyksistä saa valittaa kisakansiliaan, mutta valituksia ei huomioida muuten kuin katsomalla valittajaa pitkään pää kallellaan, kulmakarvat rutussa ja hiljaa päätä nyökytellen.

Perinnejousi sarjan välineet:
Puujousi, sarvijousi, laminoitu jousi, jännejousi… kaikki vailla muoviosia.
Jousessa ei nuolihyllyä.
Laminaattijousessa (esim bullet/bambu) sallitaan nykyaikainen liima.
Nuolet puuta, luonnonsulkaa, selfnokki eli puunokki. Itsetehdyt sarvinokit sallitaan. Nuolissa ratakärjet.

Lasikuitu sarjan välineet:
Itsetehty tai osto vaistojousi-lasikuitujousi, longbow, vastakaari tai vastaava.
Jos jousesi on pelkkää puuta, mutta siinä on nuolihylly on sarjasi tämä.
Nuolihylly sallitaan.
Nuolissa sallitaan muovinokit. Ratakärjet.
Jos jousesi on puujousi vailla nuolihyllyä, mutta nuolissasi on muovinokit, on sarjasi tämä.

Rata on Petikon monipuolinen 3D-eläin maastorata vaistokisoihin persoonallisin ampumaetäisyyksin viritettynä (Pyymosantie, Vantaa).
Taas pari hassuttelurastia mukana.
Liikkuvaa rastia… Faaraon vaunut… rekkarusakot… metsästysnopeushiivintä… juoksuammuntaa… 3D-eläin maalien lisäksi.
Pääosin rasteilla ammutaan 3 nuolta, mutta joillain rasteilla muutama nuoli enemmän. Nuolihukan takia on hyvä varautua kilpailuun 6-8 nuolella.

Osallistumismaksu 10e ja siihen sisältyy kisan lisäksi vähän grillimakaraa, kahveeta, mehua. Omat eväät kannattaa kuitenkin ottaa mukaan. Rennosti mukaavaa kisailua.
Hyvät palkinnot!!! Harvinaiset käsintehdyt uniikit keräilyharvinaisuusmitalit ja tavarapalkintoja kummankin sarjan kolmelle ekalle.
Kisa on kestänyt usein palkinnonjakoineen liki nelisen tuntia.

Järjestäjinä Artemis jousiammunta seuran perinnejousilohko.
Ei tarvitse ennakkoon ilmottautua. Paikalle vaan niin kyllä pääsee mukaan.
Tervetuloa.

044-3699775 Juha

4 tykkäystä

Hienoa! Mukana!

Yksi kommentti lisäpisteytykseen - jos laminaatin/komposiitin eläinliimauksesta saa lisäpisteitä, niin sehän kannustaa laminaatin käyttöön -> ei hyvä (vai onko?). Jousien sinänsä pitäisi olla tasavertaiset, joten jos liimoista saa erikseen pisteitä, niin yksipuisesta luonnonaihiosta veistetystä jousesta sitten myös vaikka 3 pojoa lisää. Lankkutavarajousesta ei saisi mitään ylimääräistä.

Edit: Tästä lienee aiemminkin ollut jotain puhetta mutta onko puukärjet 5 pisteen arvoisia?

Hyvältä kuulostaa! Laskinko oikein että hurjimmat lähtee kierrokselle 23 pistettä plakkarissa. Toivottavasti näitä hurjapäitä löytyy muitakin kuin Mikke.

Briiffauksen perusteella olettaisin ettei leikkuria tarvita mutta varmistan vielä kysymällä: tarvitaanko leikkuria?

Jerellä oli krono mukana Turussa ja sehän voisi olla myös rastina, jos ei Petikossa niin kenties jossain muussa primikisassa. Olisi ihan mielenkiintoista tietää kenellä on suurin… eiku siis nopein. Esimerkin vuoksi, Turussa 55lbs saarnimöllegabet ampui suolijänteellä 40 -gramman taulunuolen 122 fps.

No senkin ois kiva mitata…:stuck_out_tongue_winking_eye:
voittaja sais, en tiedä, jotain…jättiläisen kaljan tai…

Eli olen tietysti innolla mukana (eli Petikon vaistossa) ja ois hyvä saada ainakin vehkeistä joitain pisteitä kun olen muuten niin kurja ampuja. Katsotaan mitä saan aikaan.

Miten mä niin arvasin että valitus pisteistä alkaa ja porsaanreikien etsintä…
Tuomo sua tuijotetaan jo kisakansliasta pää kallellaan…

Puujousi on itsestäänselvyys. Ei erityispisteitä näytä taulukossa olevan.
Ken luonnonliimoin laminaatin/komposiitin tekee on hän käsityön taitaja ja pisteensä ansaitkoon.
Heikki laski miltei kaikki käsityöpisteet yhteen… summana se teksi yhteensä 26 pinnaa.
Mutta, mutta… Ei tietenkään esim ansaita pisteitä idioottimaisesti kuten että ampuisi pari rastia pellavajänteellä ja sitten loput raakanahkajänteellä ja täten kuittaisi 3 + 5 pinnaa. Vaikka jänne katkeaisi ja joutuisi vaihtamaan sen toiseen niin vain toisesta jänteestä pisteet tietysti.
Älköön kukaan olko niin naivi että laittaa keskeneräisen suolijänteen (esim) ja se katkeaa jo alkurasteilla ja ampuu loput esim dacronilla ja kuittaa sitten siitä 5 käsityöpinnaa. Jänteen tulee kestää kisa. Varajänne mukaan samasta materiaalista tietty niin homma hoituu.
Sama laulu nuoliin: Jos osassa nuolia on luukärjet ja osassa itsetehdyt pronssikärjet niin ei tietenkään kuittaa 3+3 pisteitä vaan vain 3.
Kisakaluston tulisi olla tietysti suunnilleen identtistä. Jos vesanuolisetissä on yksi ostorima ja sillä ampuu niin ei käsityöpinnoja. Simppeli meininki, ei olla toopeja.

Minusta on reilua että erityisvaivasta saa pinnaa ja nyt ne menee noin. Joskus toisella kertaa toisin. Tuskin kukaan alkaa parin viikon päähän valmistaa pisteiden takia mitään välineitä. Hoopo ajatus. Tulkaa sillä kalustolla mihin ootte tottuneet, tietty.

Mulla ei oo Juha vielä mitään kalustua. Tekeminen alkaa vasta saman viikon torstaina niin kuin aina ennenkin.

Taitaa multa jäädä nämä "käsityöläisen"kisat väliin. Olen sitä mieltä että ampumalla paremmuus ratkeaa eikä tyylipisteillä.Harmi kiva kisa muuten. No katseet Lietoon.Siellä ollaan muistaakseni kaikki samalla viivalla.

Kuuluu niin sanotusti formaattiin, kun kerran tilaisuus annetaan…

No mutta, tottakai - jos vaan ehtisin. Kyllä joka kisaan pitää olla oma kisasetti - jousi ja nuolet. Olishan se kiva tehdä eläinliimalaminaatti ja perata vähän vesavarsivarastoa. No viimeistään ensi vuodeksi sitten!

Joka tapauksessa, hyvä kisa tulossa ja ennustan, että voittaja ratkeaa puhtaasti ampumalla, eli käsityöpisteet eivät tuo niin paljon etua. Muissa mitalisijoissa ylimääräiset pisteet voivatkin jo sitten olla ratkaisevia.

Käsityöpisteet tulee syystä. Ne ovat vaivan takana. Itsetehtyä jännettä tahi vesanuolisettiä tulee vielä osata käyttää.
Mare, nämä pisteet ovat porkkanoita: kukaan ei saa luonnonliimakomposiittipisteitä ellei maassamme ole tapahtunut jotain mitä en tiedä sillä saralla. Viime vuonna vain Mikke ampui luukärjillä. En usko että kukaan tekee itse metallikärkiäkään.
On muutamien päivien vaiva valmistaa sellaiset jotka kisan kestävät. Eli tuskin niitäkään pisteitä tulee jakoon.
Vesanuolisetti joka on kisakuntoinen lähelle ja kauas tarkasti on todella kova homma valmistaa ja palkitsemisen arvoinen. Samoin suolijänne, jännejänne ja raakanahkajänne. Pellavanarua saa kaupasta ja sellainen jänne tulee jo helpommin. Silti se on mielestäni pistepalkinnon arvoinen.

Uskon että voittaja selviää ampumalla. Toki olisi mielenkiintoista jos joku täysin itsetehdyin välinein kiilaisi kärkikahinoihin… Jos niin käy, olen pelkästään tyytyväinen sillä kaupan puuvarret, ammuntajänteet, valmiit sulat ja nuolenkärjet antavat valtavasti etumatkaa tasalaatuisilla ominaisuuksillaan. Pisteytys on lajia kunnioittava ele, ei kiusa. Voi olla että olen aivan harhapoluilla tässä ja jätetään välinepisteet pois tulevina vuosina, mutta nyt kokeillaan tätä. Rennosti vaan. On vielä jotkut long bow sm kisat samana päivänä joten uumoilen että lasikuitusarjaa saapuu paikalle vähän jos ollenkaan. Ajattelin näin hehkuttaa perinnejengiä tällä pistejutulla… siis rennosti vaan.

3 tykkäystä

Petikko lienee paras paikka kokeilla lisäpisteitä primitiivisyydestä, onhan siellä oma sarjansa kuitujousille. Näkisin lisäpisteiden annon ystävällisenä tuuppauksena itseni kaltaisille wannabe-primeille että tee nyt hyvä mies se kalaliimalla liimattu ugrilaminaatti valmiiksi asti äläkä vain mieti sen toteutusta maailman tappiin asti. Ja kuten edelliset, veikkaan että primikisan voittaja ei tarvitse juurikaan tyylipisteitä vaan vie voiton erinomaisella ammunnalla. Mulla on ostosulkanuolet mutta hanhensulkia on myös revitty tarpeeksi kisasettiinkin. Katotaan josko ehtisi uudet nuolet valmiiksi asti kisoihin.

1 tykkäys

Mukava jälleen tulla petikkoon ampumaan! Jaa kalustopisteitä… saiskohan tuon 17p kuitenkin kasaan. Luulin alkuun että komposiitiksi lasketaan jännejousikin, mutta ilmeisesti pitäisi olla useampaa puuta - tai peräti sarvijännejousi?

Minun mielestä pisteytys on varsin oikean suuntainen. Kalustopisteet hyvinkin vain tasapainottavat pistemääriä ja kannustavat mielenkiintoisiin primimateriaaleihin! Pitkäjousta dacronjänteellä ja viimeisen päälle suoria, spinetettyjä, samanpainoisia, standardisulitettuja nuolia ei voi mitenkään verrata esim. minun lyhärisettiin vesanuolilla ja jännejänteellä. Tietysti osuisin kliinillä kauppasetillä hyvin, pienellä harjoittelulla todennäköisesti paremmin kun omilla kamoilla.
Piste-ero varmasti ylittäisi tuon 17p, mutta sieluhan siinä menisi! Lähivuosina alkaa sitten osua jo paremmin, kuin millään kolhoilla kauppavehkeillä.

Todennäköisesti ammun kiowa-jousella. Vesoillahan meidän talous on jokaisen kisan ampunut…

Kerrankin onnistunut vaahterajousi 62" 45lb 27"vedolla jänteenä punainen pakkausnaru heinäpaalista itse sorvatut mäntynuolet,ostosulat itse sulitettu kaupan kärjet hyvitys 0p näillä mennään ja apuja ei tarvita, ammunta kulkee muutenkin.

1 tykkäys

Hienoa! Itse sorvatut mäntynuolet nostaisin tuonne vesojen vierelle, mutta pitäisikö ne silloin olla käsin halottu ja käsin pyöristetty… Silloin puhutaan tuhansia vuosia vanhasta nuolentekoperinteestä. Menna tykkää vesoista. :wink:

Tökötillä nuolia liimailevat on pisteytyksessä täysin unohdettu ja tulkitsenkin tilanteen niin kilpailun jury on kateellinen tökötin tekijöille ja tököttiä käyttäville. Tietenkin arvonsa tunteva jury ehtii vielä muuttamaan syrjivää säännöstöään jolloin saavuttaa tökötintekijöiden killan varauksettoman arvostuksen…

1 tykkäys

Hö, ei tämän enempää myrskyä vesilasissa.

Laminaatti/komposiittijousi liimattu yhteen luonnonliimalla - ei tarkoita jännejousta. Vaan esim Suomalais-Ugrilaista jousta jossa kaksi puuta/useammat puut on liimattu eläinliimoin kasaan tai sarvijousen osien yhteen liimattuja osia. Tietysti koko jousi on luonnonliimoilla tehty kun pojoa havitellaan.
Simppelisti vain omatekemät lasketaan, Eli jos Mikke tulee Norjasta saamansa Ugrijousen kanssa niin pisteet annetaan Norjaan, ei Mikkelle. Sama jos itse ampuisin Beeverin sarvijousella niin en tietenkään saisi pisteitä siitä, kun en ole sitä tehnyt.
Ei olla tämän höhlempiä kuin jo ollaan.

Luonnonliimioista hyvittäminen kärjen ja sulitusten kiinnityksessä tosiaan jäi listasta pois… olen yhdet nuolisetin sulat liimannut jänisliimalla ja se oli vaikeaa hommaa. Jos Tallipoika päätyy tervapihkaliimakalustoineen paikalle niin katsotaan mitä kisakanslia sanoo… ainakin kehut tulee!
Lohkotut nuoletkin ovat tosiaan vaivan takana, mutta en ala säätämään pakettia enää.

1 tykkäys

Ootsä vielä Juha sitä mieltä että rakeita sataa?
Ilmatieteen laitos näkee asiaa niin:

petikonSaa

Must tuntuu että taas tulee aurinkovoidetta tarpeen.

Kannattaisi pitää ammuntakisat ja käsityöläiskisat erillään. Jätin jo viimevuonna tuloskortista lisäpisteet pois josta lopulta aiheutui sekoilua kun oli foorumilla menty lupailemaan asioita. Nyt asiaa viedään vielä pahemmin väärään suuntaan.

Petikon vaiston alkuperäisiä ajatuksia oli ampua yhdessä modernien vaistojousimiesten kanssa ja näyttää perinnepuolen rennompaa otetta kisailuun. Sekä toki fiilistellä hienoilla itse tehdyillä varusteilla. Nyt kun jo varustetasolla tehdään piste-eroa ei tulosten vertailu ole helppoa ja luodaan turhaa juopaa ampujien välille.

Käsityöläisjutut on hienoja ja arvostettavia. Itse tehdyistä kamppeista saa aina aihetta ylpeyteen ja arvostusta kannakilpailijoilta. Toivottavasti kuitenkin ensi vuonna palataan taas pisteiden osalta itse asiaan eli ampumiseen.

3 tykkäystä

Mäkin olisin tullut tänä vuonna ampumaan lasikuitusarjaan ton lisäpistekikkailun takia. Onneksi tuli eteen samalle ajankohdalle parin peuran leikkely joten kisa jää väliin.

Patiksen mielipide on kyllä perusteltu. Toisaalta lisäpisteajatuskin on perusteltu.

Ajatellaanpa, että joku ampuu täysillä lisäpisteillä vaikealla radalla puhtaat nolla pistettä. Toinen ampuu ilman lisäpisteitä vaikka kymmenen pistettä. Silti lisäpisteampuja voittaa. Onko se oikein, että voi voittaa osumatta mihinkään? Ei ihan.

Hyvä kompromissi olisi, että lisäpisteillä saisi ampua X määrän nuolia muutamalla ylimääräisellä maalilla. Näin olisi vain ja ainoastaan itsestä kiinni, että pystyykö lisäpisteet realisoimaan oikeiksi pisteiksi. Jos ei, niin oma moka. Eikä lisäpisteillä voisi siten suoraan voittaa mitään.

3 tykkäystä

Varmaankin parasta olisi se että pelkkä ampumataito ratkaisee oli vehkeet ostetut tai itse tehdyt.

1 tykkäys