Varsijousia

Analyysiä onnistuneesta pihlajakaaresta:
-kierteetön, sopivasti myötäkäyrä kaadettu runko
-kuivatus 6 kk
-kovapuuta sopivasti että kestää lyhyessä kaaressa 80 cm, kovapuun jätin puun “sisälle”, eli sapwoodia on 360 astetta ympärillä
-selkään nahkalaminointi, joka parantaa jousen kestoa
-kaari ohenee sopivasti lapoja päin, nokit tein pellavanarusta, liimasta ja maalista, jotka “upotin” puuhun, eli pienet lovet että pellava pysyy eikä liiku sivusuunnassa
-testasin testitukkiin vetopituutta useita kymmeniä kertoja
-kaaren tulee olla top:ssa eli tukin päällä niin, että jänne ei ole kulmassa vaan suorana suhteessa tukkiin, raahaava jänne ei ole hyvä juttu

another specs:
-tukki kuusta, patinoitu, kirkaslakattu
-liipaisin suhteessa nut:ttiin kulmassa vahinkolaukausten estämiseksi
-mallia otettu 1600 luvun jousista
-Goat’s foot lever kalibroitu muotoon niin, että maksimaalisen smooth viritys, kahvassa myös koivukahva + hamppua otteen varmistamiseksi
-Oman kylän vaakunat tukissa keskiaikamalliin + pakolliset Suomi tunnukset
-kaari 80 cm, tukin pituus 80 cm

Leijonavaakunatykki. :sweat_smile:

Moro! oisko sulla vielä tarkempia kuvia ja mittoja niistä sarvista?

70 on hintana enemmän kuin ok mutta mietin että vois ensin vähän miettiä sitä sarven tekoa että kuinkahan moni paunainen siitä tulisi.

Kaunis jousi,.ite ei tule viimeisteltyä nuin hyvin, Upeata käsityötä kotimaisista aineksista :huippu:

Päätin vielä tehdä yhden jousen ennenkuin aloitan saksi-projektin. Pihlajakaari, jossa nahkalaminointi ja nahkapäällyste. Kaari saa kuivua vielä vähän nokeista (hioin vahan pois). Kaari pääosin kovapuuta.

Virepyörän tein tälläkertaa koivusta, jossa paksu naula läpi.

Nyt alkaakin vähän isompi projekti eli oikean sarvi-jännekomposiitin teko. Vaatii aikaa ja vaivaa, katsotaan mitä siitä tulee.

1 tykkäys

jessus miten kaunis jousi…toista kuin mun puupinnalla olevat…Kovapuuta…otitko selkäpuoleltakin puuta pois…ja nahka suojaamaan selkää.

Pihlaja-kaverukset.

Jouko: olen huomannut että pihjala kovapuu+paju on kuin sarvi+bambu/rottinki-kombo.

1 tykkäys

Hyvä tieto, kiitos …pitää tehdä ja kokeilla :gyl:

“Pihjala kovapuu+paju on kuin sarvi+bambu/rottinki-kombo” on kyllä penteleen kova väitä.
En allekirjoita.

Olen käsissäni pitänyt vain yhtä sarvijousta (varsijousi joka oli rikki toisesta kärjestä) jonka sisällä oli muistaakseni ylämäänkarjan sarvea sekä jännettä. Stratekiset (oletetut) mitat +90cm pitkä, 5x4cm paksu, arviolta +260-300lb.
Puu ei ikinä yllä näihin mittoihin jos yrittää pitään samoja rakenteellisia mittoja. Puu on liian jähmeä eikä anna tarpeeksi liikkuma varaa lyhyenä kaarena toisin kuin sarvijousi eikä heitto ole edes puolta siitä mitä hyvin tehty saman kokoinen puukaari antaa.

Joono ei tietenkään paunoissa sama, mutta mun idea on saada pihlajaan lisätehoja tuolla pajulla ja se omien kokemusten mukaan toimii…noissa kaarissani on toki käytännössä joustamatonta nahkaa laminoitu. Olen vielä köyhä opiskelija joka näitä väsää joten teen mitä pystyn, mutta saan kaariini lisätehoa nahasta ja pajusta. Pihlajalla on murtolujuus sen verran kovaa luokkaa, että en ole saanut vielä yhtäkään paksua (isopaunaista) yksipuista pihlajakaarta aikaiseksi. Sen sijaan olen lisäpaunoja saanut pihlajakaariini pajusta ja nahasta ja kaiken kukkuraksi nämä omat “komposiittikaaret” ampuvat vielä yllättävän hyvin.

Mutjoo, tarkoitus on tosiaan rakentaa tuohon saksiproggikseen sarvi+jännekombo, tosin siihenkin tulee puuta jotta saan tarvittavat 300 paunaa kasaan. Tämän foorumin yhteisölle tulee kyllä tähän väliin iso kiitos kaikesta siitä tuesta mitä olen täältä saanutkin. Pihlaja on omien kokemusten mukaan paras jousipuu näillä leveysasteilla millä itse asustan.

1 tykkäys

Ei pelkästään paunoissa vaan ihan kokonaisuudessä. Nopeus sekä energian siirto ovat jotain ihan muuta.

Hetkinen??? Joustamatonta nahkaa??? Tarkoitatko siis raakanahkaa selissä?

Kaikki nahka venyy. Muuten ne napsahaisivat pokki samalla tavalla kuin steariini kyttilät.

1 tykkäys

Tuo valaanhetula+rottinki kombo tuossa Wallacen museon varsijousessa on kyllä mielenkiintoinen; siis kompressio+tensio - samallatavalla kuin sarvi+jänne. Olen samallatavalla ajatellut pihlajan kovapuun kompressioksi ja pajun sapwoodin tensioksi. :smiley: Mutta Jmennalta saan sarvet näillänäkymin. Jänteet olen jo hommannut. Jos joskus miittaan joskus teitä pitää joskus tuoda näytillä näitä omia jousiani, sen saksireplikan ajattelin tuoda jokatapauksessa jonnekkin.

Joo hommasin nahkaliikkeestä ylijäämänä tuollaista todella kovaa raakanahkaa, siis aitoa nahkaa. Sitä olen laminoinut 4-6 kerrosta siten, että kaari paksuuntuu keskikohtaa myöten. Liimaksi ihan puuliimaa.

Tuolla 100 paunaisella pihlajakomposiitillani sain jopa pellistä läpi ammuttua nuolet. Olkoot tuo nyt vaikka itselleni kova meriitti.

Kuinkahan monipaunaisen kaaren pihlajasta edes pystyy tekemään? veikkaukseni on max 200…

Hmmm… kuvan nahka ei kyllä ole raakanahkaa, vaan ilmeisesti kunnon kasviparkkia. Tuonne kahden puukerroksen väliin laminoituna sillä ei ole mitään muuta virkaa kuin loitontaa venyvää pintapuuta puristuvasta vatsapuusta, jolloin näiden rasitukset (ceteris paribus) kovenevat ja jousen jäykkyys kasvaa - samoin tietenkin puukerrosten liikarasitus- ja murtumisriski.Lisäksi se lisää liikkuvaa massaa ja alentaa näin hyötysuhdetta, millä tosin ei liene näin lyhyessä kaaressa mitään merkitystä. Sinänsä noiden nahkasuikaleiden tilalle voisi liimata suunnilleen mitä tahansa materiaalia, joka vaan pysyy kasassa. Tällainenhan on jopa tyypillistä laminoiduissa jousissa, kun kerrosten väliin lisätään ns. power lam vähän kevyemmästä puusta. Kuitusen Lassen jousissa tämä lienee jopa rutiininomaista. Täällä saattaa ollakin jossakin juttuja Lehtiksen tai Tuomon tällaisista virityksistä.

Kommenttini on varmaan sävyltään hieman negatiivinen, mutta tarkoitus ei ole väheksyä tekemisiäsi. Komeita aseita olet väsännyt!

Tuo nahka ei ole edes kasvi parkkia vaan teollista kromiparkkia. Samaa tavaraa kuin nahka sohvat.
Ei kauheesti kyllä veny eikä ota muoto kostuttamisesta. Hapertuu täysin jos jää suoraan auringon valoo pidemmäksi aikaa.
Täysin hyödytön nahka esim puukon tai rummun tekijälle.

Sitä vähän arvelin, mutta minusta ei ole tunnistajaksi, ennen kuin saan hypistellä :slight_smile:

Tulevaan “schnepper” varsijouseeni koivukaari, kovapuuta selässä. Lavat höyrystin vastakaarelle. Aihio kuivuu viikon varastossa ja viikon sisällä.

Juu toi nahka olikin keinonahkaa, kysyin ihan nahkaliikkeestä…Ostin kahta eri nahkaa joista toinen oli aitoa… Tuohon koivuun ajattelin vain yhden nahkakerroksen laittaa…Olen huomannut, että tuo nahka vähentää puun murtolujuutta.

Schnepper CB work in prog.:star_struck:

1 tykkäys

Schnepper :slight_smile:

1 tykkäys