Varsijousen rakennus ohjeet varsijousifaneille

“Minulle varsijousi on varsijousi vasta sitten kun sillä ei pysty mukavasti käsillä ampumaan.”

Noniin, olen täysin samaa mieltä. Case closed. Toki on olemassa ns. hand spanned varsijousia, mutta ne ovat lähinnä leluja virityslaitteiisin verrattuna.

Tilleröinnistäkin olen samaa mieltä. Esim. pihlaja on varsin oksatonta ja siksi hyvin toimii. Omat vetopituuteni ovat siinä 30 cm hujakoilla myös puukaarilla.

By the way puhuin teräskaarista jo aloitusviestissä! Mutta jätetään väittely tähän, kaikki saa tehdä omanlaisiaan kaaria. Olen toistuvasti mainunnut keskiaikaisten varsijousien lyhyestä vetopituudesta myös monien puukaarien kohdalla - puukaarisissakin suosittiin paljon lyhyitä vetopituuksia, en itsekään tiedä miksi näin on. Osasyy on toki paunat. Vastakaaret kyllä kiinnostaa varsijousissa, mistä puista olet toimivia vastakaaria saanut aikaan??

Vastiksia on tullu tehtyä muistaakseni tuomesta, jalavasta, omenasta, kirsikasta, hikkorista sekä marjakuusesta.
Ei minulla ole hajonnut kuin pari katajaa sekä yksi tammi sekä saarni.
Muut puut joita olen myös käyttänyt ovat olleet: tuomipihlaja, luumu, vaahtera sekä pähkinäpensas.

Pituudet vaihtelevat välillä 65- 115cm. Paunoja on tehty 30lb lasten leluihin ja tähän astisen vahvimman osalta noin 220-240lb.
Normi paukut mihin yleensä pyrin jos itselleni teen on 80-120lb. Enimmäkseen silti olen tehnyt vain 60-80lb. Vetopituudet vaihtelee 18 ja 35cm välillä yksilökohtaisesti.

Onko miten tuo tuomi toiminut? Lähelläni on tuomimetsää paljon. Katajaan kyllästyin melko nopeasti, kun katkeili. Parhaat omat kaaret on tähänasti olleet pihlaja ja pajukaaret.

Miten muuten teet nuo vastakaaret, höyrytätkö muotoon vai teetkö valmiita vastakäyriä aihioita?

Alkoi jossain määrin kiinnostaa varsijousen teko mutta tuohon tukkipuun mittoihin kaipailisin lisää infoa. Paikallisessa puutavarakaupassa on myynnissä TAMMISOIRO 32X50X1000-1500MM 2€ kpl. Riittääkö tuossa mitat virepyöräiseen varsijouseen vai pitäisikö tuosta alkaa liimaamaan kahta soiroa yhteen. Kaarimateriaalia kyllä löytyy riittävästi.

Ihan hyvin riittää. Virepyörä voi olla 3cm (mikä on kyllä pieni) leveä jolloin teet keskelle tuon +3cm kolon (vähän työläs) tai voit tehdä pyörästä tuon saman 5cm ja asennat kylkiin myös poskipalat.

Tuomi toimii kunhan käytettävä puu on litteä selästä sekä vatsasta. Pyöreä profiili murtuu käytössä 100% varmuudella.
Omani oli muistaakseni 90cm pitkä, vastikset noin 7cm pitkiä ja ehkä noin 3,5cm korkeita. Keskeltä noin 5cm levee/2cm paksu, 1,5cm kärjet. Paukkua jossain 50-60 välillä 25 veto. Mukavan pehmeä ja löi kovaa.

Parhaat katajat löytyy saaristosta.

Vastikset joko höyryllä tai luonon muokkaamina. Yhden olen kääntänyt tuoreena.

Tuo jälkimmäinen voisi olla ok. Poskipalathan varmaanki voisi sahata toisesta tammisoirosta ja liimata ja tapittaa paikalleen virepyörän paikan työstön jälkeen. Riittääkö alle 100 paunaiseen virepyörän materiaaliksi metallilla vahvistettu tammi/syreeni/orapihlaja ?

Tein joskus 15 vuotta sitten tuomikaarisen, kokopuisen varsijousen, kun kavereilla oli hemmetinmoista epäuskoa ilmassa, että saanko ammuttua puuvarsijousella 200 metriä rikki. Tuomikaari nakkasi nuolta 197 metriä, ja pidin itseäni voittajana.

1 tykkäys

Siinä on 90 paunainen pihlajajousi, jossa virepyöränä koivu. Vahvistettu kuparinauloilla. Isompi naula on liipaisinta varten. Toimii, mutta suosittelen tekemään virepyörän jostain tankoraudasta.

Koristeluja

1 tykkäys

Kaari näyttää taipuvan pelkästään keskeltä, kuten tasapaksu ja tasaleveä eli tilleröimätön kappale vääjäämättä taipuu. Materiaalin kimmoraja ylittyy paikallisesti kauan ennen täyttä vetoa, samalla kun vipuvarsien päissä lojuu kuollutta massaa.

Totta. Tuo tuli vaan koristeeksi seinälle, vaikka kyllä tuokin jotenkin ampuu. Tein tuohon fake-komposiitin 5 mm paksusta alumiinilatasta, paksusta pajusta ja mehiläisvahalevyistä.

Testailin tuossa vasaralla kuivia syreenin ja orapihlajan pyöreitä pulikoita. Ei ole koivu lähellekään yhtä kovaa puuta. Kaiken uhallakin teen ensimmäiset virepyörät orapihlajasta alle satapaunaiseen, metallilla vahvistaen tietenkin.

Muutamaa syreenin ja orapihlajan hukka pätkää aloin veistelemään alustavasti muotoon.
Mielenkiintoinen projekti tämäkin, ottaa tosin aikaa ennenkuin mitään julkaisu kelpoista on valmiina, luulen ma.

1 tykkäys

Itse tehnyt pyöreästä terästangosta virepyörän, sitten ottanut kapeampaa terästankoa ja paukutellut siitä liipasimen. Paunoista en tiedä mitä on varsijousellani mutta ei sitä saa vedettyä käsin, otin vanhasta varsijousesta sellaisen systeemin millä menee helposti. Sellainen mitä todella raskaissa varsijousissa käytetään. Voin ottaa kuvia kun seuraavaksi mökille menen. On varmaan vaarallisin kapistus mitä olen tähän mennessä tehnyt tehonsa takia :slight_smile:

1 tykkäys

Anna kuitenkin kuivaa puun huolella.

Mistäs puusta oli nyt kyse ? Sulla ei käsittääkseni ole mitään käsitystä siitä mitä puuta mulla on varastossa eikä siitä kuinka kuivaa ne ovat vai mitä ?.

Pakkoko sitä on vihastua jokaisesta asiasta. Sanoin, että kannattaa kuivata virepyörän nut huolella, jos tekee puusta. That’s it.

Koristeluja part 2

Tänään tein teräskaaren viimeisimpään stock:kiini. Kaari on kolme eripituista 3mm paksuista teräslattaa, jotka karkaisin mututuntumalla sopivan jäykäksi ja päästin. Sidoin latat yhteen tiukasti narulla ja lisäsin safety cord:n ja punoin vielä köyttä ympärille, jos hajoaa käsiin. Lopputulos: ei hajonnut, ja ampuu todella rivakasti. Nyt jätän jousiasiat tauolle kesään asti.

Pakkasaamun testaukset