Uusia pituusnuolia

Pitkäteräiset terävät sakset ja alumiinisesta juomatölkistä leikattu jigi pyykkipojilla nuolivarteen kiinni ja sitten vain saksimaan. Sorry m…nokista tuossa keskimmäisessä havainnekuvassa… :wink:

1 tykkäys

Tuokin toimii toki!

Isot sulat olen saksilla leikannut ihan tyytyväisenä, mutta näissä 25mm x 6mm mitoissa on ollut hieman ongelmia saada siistiä. Kokeilenpa siis näitä edellä mainittuja, kiitos.

Tuossa toisessa ketjussa kirjoitin uudesta mäntymateriaalista, josta nyt aloin veistellä nuolia. Pituusammuntanuolia kaudelle 2017

Olen tässä kovasti laittanut aikaa erilaisten vempeleiden ja jigien kehittämiseen, nuolien teon helpottamiseksi. Pitäisi saada paljon, nopeasti ja priimaa. No ei helppo yhdistelmä, mutta nyt sain väännettyä tuossa vähän aikaa sitten iltapäivän aikana poratappijigillä ja barrelointijigillä (uusi) 24kpl mäntyaihioita, jotka myöskin nokitin samaan syssyyn. Viimeistely on tuommoista 80grit tasoa.

Tässä linkki tuohon poratappijigiin, jos jotakuta kiinnostaa. https://www.tapatalk.com/groups/perinnejousi/nuoliaihiojigi-t201.html
Nyt voikin huomata, että toisin kun tuolla yukuketjussa puhuin, toimii kuusi ja mänty tuossa vallan mainiosti, kunhan syyt on kohdillaan ja mieluusti tiukempaa tavaraa. Kovapuilla sitten taas toimii aina.

Barrelointiin tein tätä mallia hyväksi käyttäen… paremman version. :wink: http://tradgang.com/taper/

Eli lisäsin juurikin nuo viilat seinämiin hiekkapaperin tilalle, purunpoistoreikiä uran pohjaan ja puhaltelin sitä mukaa paineilmalla uran puhtaaksi, ettei tukkeutuisi.

Näillä vetäisee nuolen laudasta siistiin barreliin 5-10 minuutissa.

Tuossapa sitten on 24kpl, 140-230 greinisiä, 20-25" mäntysoiroja, pyöreästi 10" matkalta päistä barreloitu. Tähän settiin päätin vetää vähän agressiivisemman barreloinnin. Tuon porakonebarrelin jälkeen on mitat nyt 5,5mm - (7,5-8,2mm) - 5,5mm. Ihan ei kestä mänty pyörittää porakoneen karassa alle 5 millisenä, joten hion vielä viimeiset käsin.
Näistä nuolista on tarkotus saada sitten tikkua useampaan jouseen. Ihan 30-80 paunaa haarukalla.


3 tykkäystä

Nokeista tulee nyt tarkat, 1,5-2mm jänteelle. Aikaisemmin oli liian löysiä nokkeja.

Hieno jigi ja hienot nuolet! Olen tehnyt vastaavan jigin, tosin puusta ja hiomapaperilla. Hiomapaperijigissä on vain se hankaluus, että säätäminen pitää tehdä kokeilemalla ja säätö muuttuu vähän paperin kuluessa. Tuollainen viilajigi on varmasti parempi, tosin sillä saa tehtyä vain noin 250–300 millin ohennuksen, kun viilasta loppuu pituus.

Muutama parannusehdotus jigiisi:

  • Tee säädettävä stoppari.
  • Laita viilat toisinpäin, eli kahva toiseen päähän. Viilojen hakkaus on tehty niin, että ne leikkaavat tehokkaasti työntämällä, joten tavaraa pitäisi työntää viilaan kärkipäästä kahvaa kohti.

Jes! Mietinkin että tehokkaamminkin voisi viilat purra, no ilmankos kun suunta on väärä. :smiley:
Noiden rautalankakiinnitysten takia laitoin noin päin, ei ollut näin niin pahasti tiellä. Melkeinpä pitäisi epoksilla liimata viilat paikalleen. Tuonne kärkipään kiinnityksiin on nyt stopannut luonnollisesti.

Itseasiassa unohtui sanoa, luin juuri sieltä vanhalta foorumilta sun aloittaman ketjun @TuomoReiniaho, josta sain innostuksen tähän!
Liimailin tuossa epoksilla viilat paremmin kiinni ja nyt oikein päin. Tuumasin että pitäisi varmaan sisäänpäin hieman kallistaa viiloja, koska aihio tuppaa nousemaan viilojen välistä ulospäin. Nyt olen vain pitänyt jotain päällä esteenä tälle. Toimisikohan noiden seinämien kallistaminen tähän…

Aloitin sulituksien leikkelyä. Nyt tulee muuten siistit, ei voi @JMenna sanoa enää että on rotansyömät! :smiley: Tarkastelin vanhoja ennätysnuolia ja olihan niissä hieman paremmat sulitukset, kuin vähemmän lentäneissä nuolissa…
Nyt laitetaan kaikkiin kalkkunan siipisulan nurjaa puolta täydellisellä aerodynamiikalla. :stuck_out_tongue:

Enää puuttuu sulituksien leikkaaminen ja viimeistelyoikominen. Saas nähdä pitääkö vielä tehdä pikana muutama jäykempi nuoli viikonlopuksi…
Nyt on muuten sulituksen ja nokinpohjan väli vain 4-7mm. Merkkiviivat kärjissä on 20" ja 24" vetopituudelle.

Minä polttaisin/sulattaisn sulat. Saan silleen siistimpää kun on pikkusulka kyseesä.
Miten tekee Tuukka?
Tai 300m SE mies Markku?

Saksilla vaan, hyvä tulee, sano 268 metriä yksipuisella normirisulla ampunut.

Mutta mähän petyn jos vain 13 metrin tulosparannus tulee… :wink:

Onko tuohon polttamiseen joku näppärä käsipeli? Mitään jigiä en tähän hätään ala pygäämään.

Jos 268m menee saksilla leikatuilla, tyydymme saksiin.
Olen polttanut sulat liettä vasten. Liesi ei saa olla liian kuuma tai sulat palaa helposti ruoteeseen asti. Liesi sulattaa sulkaa, sulka sulaa lieteen. Eli ei kannata keittiössä tehdä. Työliesi sulkien muokkauksen, jos sellainen on.

Työliettä ei nyt satu olemaan, mutta säädettävällä sähkökolvillahan voisi saman tehdä. Tulihan noist vähän törön näköiset, mutta on niissä varaa vielä vähän sipistellä. Sulituksia on nyt 25mm x 6mm, 40mm x 7,5mm ja 45mm x 9mm.

Nuolia on nyt ammuttu 3 rundia kisassa ja 4 kotinurmella. Huono rätkäisy kisassa syreenillä tuotti 241m ja nyt äsken pellolla pihlajaflättärillä 256m! Vetoa oli 22-23" eli jotain 43 paunan tuntumaan. Siis huipputulos mulle, kun jo kevyemmällä jousella tulee tuommoista tulosta. Myöskin jalavarekurvi korkattiin pyöreällä 250 metrisellä, 54#@21". Hieman jäi setissä uupumaan jäykemmät nuolet, joita pitää tehdä nyt lisää.
Ei auta tehdä mitään alle 7,7mm paksuja nuolia pituusjousille, millekään. Jäykät lentää ja muut jää viivalle ruikuttamaan!
Seuraavaan settiin ohuempaa kärkeä, paksumpaa perää ja takapainoa.

Hyvä Jere! Sentään joku treenaa pituusammuntaa. Olikos tuo pihlaja ihan yksipuinen ja ammuitko sillä pituuskisassa?

Pelkkä nuolen jäykkyys ei riitä, kyllä hyvin nuolen pitää olla ohutkin, koska muuten ilmanvastus syö pituustulosta. Suunnitelmissa on ollut pyytää joltain tähtäinampujalta ohuita sukkapuikkohiilareita käyttöön. Olisi mukava kokeilla ihan erityyppisiä nuolia ja katsoa, kuinka paljon ne vaikuttavat. Hiilikuituja saa ohuina ja hyvinkin jäykkinä, siinä voi sitten haarukoida sopivaa nuolta.

Tuo pihlajajousi oli juuri se mistä otit kuvan, kun sivunokki rikkoontui. En saanut ammuttua sillä ollenkaan kisassa. Laitoin nyt viipaleen omppua kylkeen ja punoksen. Yksipuinen on joo, vai onko se nyt laminaatti… :smiley:
Moni nuoli vaan lähtee jousesta sivuttain ja monilla jousilla ei voi vetää pidempää vetoa, koska ei ole tarpeeksi jäykkiä nuolia. Tuo pihlaja heitti juuri setin jäykintä nuolta parhaiten. Se kyllä vaikutti olevan hyvä jäykkyys sille, mutta vielä pitää testata lisää. Itseasiassa nuoli katosi… Huomasin vasta kotona, niin pitää käydä etsimässä vielä kun teen uusia nuolia ja ammun alkuviikosta uusiksi.
Tsekkailin tossa jäykimpiä kuusivarsia, 63-67 paunan standardispine 26" välin testissä 9,5mm paksuna. Parasta mihin nyt näillä kykenee…
Mun mielestä Gardner oli testaillut (ja muutkin) hiilarinuolia, eikä ollut mitenkään erityisesti paremmin lentänyt.

Jere - jos 63–67 paunaa on jäykintä mitä löytyy, niin saat minulta 80+ -aihioita Taka-Hikiän kisassa.

Pitäisi varmaan luoda jonkinlainen yhtenevä pituusnuolien jäykkyysstandardi. Jere ilmoitti jäykkyyden taipumana, joka voisi olla aika hyvä ja yksiselitteinen. Tukiväli vaikka 22 tuumaa ja punnus 2 paunaa, jos jo olemassa olevalla jäykkyysmittarilla pelaa. Tai sitten suoraan jäykkyyslukema, jos tosiaan mittari on käytössä, mutta 22 tuuman tukivälillä. Siten voisi hyvin vertailla eri nuolia.

Onko siis tuo 65 paunaa ihan surkea 9,5mm paksulle? Pitää vielä tarkistella, vertailla ja valita jäykimmät.

Selkein on mun mielestä tuolla 2 paunan painolla taipuma milleinä. Koska nuo spinetaulukot on kuitenkin täyttä spekulaatiota, sekottaa vaan siinä muun datan ohessa.
Nyt esim. tuo parhaiten tänään lentänyt nuoli oli 25" pitkä, keskipainotettu, 9,2mm taipuva 18" välillä, kärjetön ja sulitettu 27mm x 7mm. Tuossa on jo sen verran tarkka data, että kuka tahansa voi tehdä suht samanlaisen nuolen noista jos vielä painon greineinä lisäisi. Nimittäin sehän unohtui katsoa ja sittenpä nuoli katosi…
Olen käyttänyt tuota 18" välin eli 20" nuolen mittausta, kun ammuin noita nysiä jopa 18-19" nuolia. Nyt aion siirtyä tuohon 20" väliin, eli 22" nuolen mittaustapaan. Data milleinä ja homma skulaa!

Kaupallisia aihioita saa ihan vakiona 65-paunaisina ja halkaisijaltaan 11/32 tuumaisina, eli 8,7 millisinä. Se on jo selvästi jäykempi kuin 9,5 millinen aihio.

Voisihan noille nuolille laskea suoraan kimmokertoimen, joskin se menee vähän työlääksi. Jos käytössä on perteinen nuolen jäykkyysmittari, niin siinä on asteikko valmiina. Siksi olen laittanut siihen vain kaksi eri tukiväliä, joita voi siirtää, eli vakio 26 tuumaa ja 20 tuumaa. Lyhyiden pituusnuolien jäykkyys mitataan lyhyellä tukivälillä ja lukema saadaan samasta asteikosta. Niinpä pituusnuolissani on esimerkiksi lukema 47#, 52# tai vaikkapa 67#. Eihän se sinänsä kerro mitään mutta sen avulla voin vertailla nuolia keskenään.

Miten muuten mittaat taipuman millimetreinä? Työntömitalla? Sitä varten pitäisi tehdä oma mittari. Tai voihan vakiomittari paunalukeman konvertoida taipumaksi kun se taipumaan kuitenkin perustuu. Joku vertailukelpoinen systeemi olisi kyllä kätevä, niin voisi vähän vertailla nuolia eri ampujien välillä.

Joo, aivan.

Mulla on semmonen ihan basic työntömittatsydeemi. Saahan senkin taipuman muutettua taulukon mukaisiksi paunoiksi, mutta en ole vain viitsinyt. Alan nyt käyttää sitä 22" testiä, joten voin ilmoitella noita jäykkyyksiä paunataulukon mukaan.
Tuo työntömitalla toimiva on niin simppeli ja toiminut luotettavasti, että heti en olisi siitä pois siirtymässä. Onko sulla joku kaupallinen mittari, vai itse tehty jollain nuoliosottimella toimiva?