Tälle kaudelle tekemäni uusi metsästysjousi Pilska (47#@21" läpitaipuva selffari) päätti eilen päivänsä. Lähdin tekemään kauan kaivattua riistalaukausta 18 metriin istahtanutta rusakkoa kohti asteen lämmöissä, kun selvästi vajaalla vedolla jousi alkoi ritistä. Riistatilanteeseen täysin omistautuneena en välittänyt siitä, vaan jatkoin vetoa, jolloin jousen alalapa räjähti irti paukahtaen. Naamaan sattui, jännekäden iskettyä siihen.
Kävi ilmi, että lähes koko alalapa kahvasta kärjen tyveen oli säleinä. Osa palasista lensi ties minne, en jäänyt poimimaan niitä lumesta.
Jousi oli isotuomipihlajaa, lustonpaksuus tuomipihlajalle normaali (vastaava kuin Saska II:ssa), vetosuhde 2,4, kierrettä vähemmän kuin isotuomipihlajassa yleensä. Jousella oli ammuttu loppukesän ja syksyn mittaan parisataa laukausta (+ satakunta tilleröintivetoa). Kuolinyönään se oli ollut viikon käyttämättä, kuivassa kämpässä, muttei poskettoman kuivassa.
Mulla on viimeksi hajonnut jousi metsällä vuonna 2014, riistalaukausta tehdessä ei koskaan ennen. Tämä on niin ikään ensimmäinen luonnonselkäinen tuomipihlajajousi joka mulla on hajonnut koskaan.
Ikävää, kuten aina jousen hajoaminen, varsinkin tositilanteessa, olipa se sitten metsällä tai radalla.
Onko vielä selkäpuolen kuvaa? Tai näkyykö siinä mitään erityistä sälön alkamiskohdassa? Ainahan hajoamisista voi jotain yrittää oppia mutta tässä on vaikea päättää, että mitä olisi voinut tehdä toisin?
Mulla on kalibroitu kosteusmittari jousipuuhyllyssä 24 / 7. Se on mennyt tänä talvena alimmillaan 37 prossaan, rannikolla ollaan. Tuo on vähän liian kuivaa monille jousipuille, mutta mulla ei ole koskaan hajonnut täysin sisäänajettu, viimeistelty, käytetty jousi talvikuivilla kotioloissa, tätä kuivemmissakaan kämpissä ja talvissa.
20 vuotta sitten kun tein jousia raskaasti koneilmastoidussa, ihon hilseelle vetävässä törkykuivassa konehallissa, tuli keskitalven räjähdyksiä joskus.
Täytyy katsoa, saanko Pilskan paloista jotain tolkkua lähtöpisteelle. Alalavan sisäosista tämä tällä tietoa lähti, kuten melkein aina kun hyvin tehty puujousi hajoaa.
Kiinnostava tieto! Nimittäin Primitive Archer -foorumilla käytiin mielenkiintoinen keskustelu helmikuussa 2014. Aloitusviestissä kysyttiin, mistä kohtaa jousi hajoaa, jos on hajotakseen. Vastauksia tuli kymmeniä, niin kokeneilta kuin aloittelijoiltakin. Noin 95 % hajonneista jousista oli hajonnut ylälavasta! Tämä on myös oma kokemukseni, suunnilleen kaikki ovat hajonneet ylälavasta ja ne jouset, joiden hajoamisen olen nähnyt tai asiasta keskustellut, niin suurin osa on hajonnut ylälavasta.