Turkkilaiset pituusjouset #1 ja #2

Jäikö kuvan mukaislle pateille jousen selkä jänteiden alle? ei kai? Tarkotan sal osan selän patteja.

Nuo oli vain veistoaikaisia kuvia, siistin tasalaatuiset tuli kaikista osista. Mittasin millin kymmenyksien tarkkuudella luonnollisesti. Sal osien paksuudet jäi molemmissa 10,5 milliin. Toisessa sarvi on 7mm (-2mm urat) ja toisessa 5mm (-2mm urat).
Nyt jousilla on 45g jännettä niskassa ja lisää laitetaan ensi viikon alusta.

Sal osan jännekerrokseen sain tuommoisia pieniä ruttuja aikaan, kun runnoin liian paljon refleksiä jännepinnan jo kuivuneena. Jännekerros joutui siis puristumaan kasaan. No ei se mitään, tuo hiotaan tasaiseksi ja laitetaan toiset 45g.
Tykkään noista profiileista, tuli juuri semmoisia kun ajattelinkin. Sarvetkin vaikuttaisi olevan hyvin kiinni. Joillakinhan ne poksahtelee refleksiä lisätessä kahvasta irti. Niin ja celik laitetaan kahvaan sarvipalojen väliin vasta vikana. Tehdään kuin Navalny ja muut gurut…

Tuo ylempänä ollut oksankohta muuten pieneni huomattavasti, ja ilmeni olevan todella sivussa lavassa! En usko että siitä tulee riesaa.
Toivottavasti nyt näkee kuvista vähän paremmin.

1 tykkäys

Pakko myöntää, kovin kateellinen olen :blush:

Ei tartte olla kateellinen! Sarvet tilaukseen, muutto nurmijärvelle ja mars Juhan jousikurssille! :smiley: Pääsee näissä omin teinkin johonkin, ensin puujousi, sitten jännejousi, jännerekurvi, sitten sarvikomposiitti.

On siinä hommaa! Ootko laskenut tunteja? Mulla menee perus-selffariin semmoset 30 tuntia, tohon uppoaa varmaan kymmenkertaisesti se. Tuleeko toukokuuksi valmiiksi?

Heh, ei saa laskea. :smiley: Mutta ehkä 100? Todella hankala arvioida, kun joka päivä tekee vähän. Onhan tämä mukavaa hommaa, kokoajan oppii jotain pientä.
Aikaa tuhraantui paljon kun piti väen väkisin tehdä itse kaatamista puista, eikä lankkutavarasta. Onpahan nyt sitten käsityötä.

Kyllä mä toisen ainakin revin jänteelle american roundiin.

On kyllä pipon noston arvoinen projekti,toivottavasti kaikki menee hyvin.ja nähdään noita kaksosia kisoissa!

Kiitos! Näin on, kriittisin vaihe on edessä vielä.

Kyllä tätä ketjua ja prosessia on mukava seurata, varsinkin kun se edistyy!

Haaveissa on tietenkin sarvikomposiitti tehdä mutta aina kun olen miettinyt sarvien tilaamista, niin olen myös miettinyt keskeneräisten projektien määrää ja todennut, ettei mitään järkeä tilata sarvia vielä. Katsotaan sitten kolmen vuoden kuluttua, tai viiden tai seitsemän…

1 tykkäys

Jos joku opettaisi jousikurssityyliin tämmöisten komposiittien tekoa, väittäisin että ajasta voisi karsia sen -50%.
Muutamia tärkeitä pointteja:

  • core lankkutavarasta, vaahtera, saarni jne
  • kahvaliitos vannesahalla
  • sarvi-core liitos perinteisin menetelmin, eli ei yhteensopivia uria (paljon nopeampi)

On myös ollut hyvä valinta tehdä 2 jousta kerralla, koska se toinen tulee siinä ohessa ikäänkuin samalla.

1 tykkäys

Mittailin muuten sal-osia ja 14-15mm oli paksuutta tässä vaiheessa. On siellä sitten paunaa yli satasen. Alle 80 paunaista en oikein haluaisi edes tehdä, koska sarvijännejousi pääsee oikeuksiinsa isommissa paunoissa.
Olen tuossa samalla tehnyt vetotreenejä, kylläkin lyhyillä vedoilla, mutta nyt lähtee ukosta parhaimmillaan 95# @23". Jospa sitä sitten jaksaa pitkillä vedoilla satkun vetää.

Mielissäni olen myös että pääsee sarvia vähän ohentamaan vatsasta, kuitenkin kun sarvea pitäisi olla aika vähän pituusjousissa.

Tsemppiä… 10,5mm sal osat ennen jänteitä… Aika paksut. Jousen pituudesta riippuen n.9mm paksuus antaa noin 60lbs eli esim. 3+3+3mm kaavalla. Sal osan pituus ja kaikkien osien pituudet ja kulmat tietysti muuttujina vaikuttaa.
Mittaa Jere sal osien paksuudet juhannuksen maissa ja mittaa muutenkin viikon välein kaikki paksuudet ja leveydet joissa jänteet ovat. Saat yllättävää tietoa miten jännekakku liikkuu kuivuessaan. Jos viitsit niin postaa tänne seuranta.
Liimaatko jänteet vain kahdessa erässä?
Avaaminen ei koskaan ole helppoa edes 40lbs turkkilaisessa tahtoo sanoa: tsemppiä avaamiseen noilla sal paksuuksilla, joka tapahtuu: marraskuussa?.
hmm, ruttu jänteissä… toivottavasti ei jäänyt tyhjää tilaa rutun alle…

Liitteeksi vielä laitan kuvia Ottoman II jousestani ennen jänteitä ja jänneurituksia.

Jere:
Kyllä mä toisen ainakin revin jänteelle american roundiin.

Älä hemmetissä, pilaat koko vaivan. Noitten efekti tulee esille puolenvuoden tai pidemmän ajan kuivauksessa. Pituusjousia varastoitiin kolmekin vuotta. Toki ampuvan voi saada kuukaudessakin, mutta esim. Adam on ihmettelyt atarnilla monet kerrat että miksi porukka häsää ja hösää asian kanssa ja valuttaa suuren osan jousen tehosta näin hiekkaan.

Turhaan heitetyt varotukset Juha. Ei se kuuntele vaikka oon jo montakertaa sil sanonu.

Hah. en mä varottele. Toivotin tsempit.

Tee itse Mikke, niin ei tartte täällä käydä vain toteamassa miten muut tekee perseelleen. Vaikka nyt ensin se jännejousi.

Tältä pallolta löytyy muitakin asioihin perehtyineitä, peräti semmoisia jotka ovat onnistuneita turkkilaisia tehneet ja juurikin muutaman viikon jänteiden kuivatusajalla.

Aivan, kutistuuhan ne jänteet pidemmälläkin ajalla. Ilman muuta otan mittoja sitten.
Kahdessa satsissa laitan jänteet. Oli hyvä huomio sulta jossain ottomaaniketjussa jänneselän mittailu tarkkaan, toisessa jousessa on jo vähän liian iso heitto lapojen välillä niin paikkaan seuraavassa jänneselässä.
Availu on varmasti mielenkiintoinen homma, saas nähdä.

Noin muuten ampuva mulla olis ensi tarkoitus tehdä. Tällä hetkellä kun ei ole sitä ampuvaakaan. Puolen vuoden aikana kerkeän tehdä jo muutaman paremman. Miksi siis odottaa? Mitotuksissa ja toteutuksessa kun ensimmäisen jousen jälkeen varmasti huomaa petrattavaa. Aivan samallalailla kuin kaikki muistaa ensimmäisissä puujousissaankin. Kannattaako niitä ruveta hiomaan turhan tarkasti?

Kuiva siitä jousesta tulee anyway näillä minunkin kuivatteluajoilla, mutta polymerisaatio(?) vaatii pidemmän aikaa. Kun näiden yhteydessä olen kanssa kuullut, miten jousi ei lopulta ole eronnut merkittävästi pidemmänkään kuivattelun jälkeen.

Ei täällä mitään hosuta, täällä halutaan oppia, vauhdilla! Puolen vuoden odottelu ei sovi siihen yhtälöön.
Opiskelu ja työt vie nyt vähän aikaa, joten tiukille menee, viimeinen jänneselkä pitäisi saada kohta selkään. Nyt kun katselin viikoloppuja niin ei näitä american roundiin valmiiksi saa, mutta toivottavasti toukokuun aikana.
Löytyy kampetta ammuttavaksi itseasiassa ihan muutenkin.

Semmoinen juttu näissä on vielä, että sen seuraavan jousen teko sujuu aina nopeammin. Ei siis puhuta enää mistään suuren työn “hukkaan heitosta” vaikka epäonnistumisia tulisikin. Tässäkin vaiheessa tiedän jo muutamia juttuja mitkä olisi pitänyt tehdä toisin.

Tähän liittyen sopii hieno kuvapari toisella foorumilla:

http://leatherwall.bowsite.com/TF/lw/thread2.cfm?forum=23&threadid=299824&messages=7&CATEGORY=9

Kaksi komposiittia, kuvat vuodelta 1937 ja 2018. Hienosti on toinen jousi vastakaareutunut vuosikymmenien kuluessa.

Kumpakin jousi on näemmä ylälavaltaan pidempi.