Tuomipihlajan kuivauksesta

Tuomipihlajaa olen nähnyt pahemmallakin kierteellä.
Kyllä tosta saa jousen. ehkä…

1 tykkäys

Luulen myös, että saa, mutta täytyy kokeilla niin sitten tietää varmasti.

Yli neljänkymmenen asteen kierre on minusta liikaa.

No jos kosahtaa niin tulipa ainakin harjoiteltua jousen veistämistä.

Hyvä asenne. Olen joskus halkaisusahannut tuomipihlajan ennakoiden kuivumisen aikana tapahtuvan kiertymisen. Onnistuin osin.

1 tykkäys

Nyt löytyi vähän paksumpi tuomipihlaja , mutta harmillisen kierteinen ja vähän on mutkaakin.
Ajattelin kuitenkin kokeilla jos sen saisi kuivattua riittävän suoraksi.
Kuorin, vannesahalla halki ja vatsamuottiin pinteeseen.
Kavensin myös hieman kärkiä jotta sain sivusuuntaisen mutkan taipumaan.
Katsotaan miten käy.





Selkään on tullut pieni halkeama kädensijan kohdalle. Täytin sen tb3lla saa nähdä aiheuttaako harmia.

Pitkittäishalkeamat ei haittaa mitään. Kannattaa lämmittää kuumailmapuhaltimella suoraksi. Vedät pinteeseen vähän yli, lämmität ja sitten jäähdyttelet. Puu palautuu aina vähän.

On vähän yli taivutettu.
Mites kun on tuoretta eikö kuivu liian nopeasti ja epätasaisesti jos alkaa kuumailmapuhaltimella lämmittämään?

Okei joo, totta. Jos kuivattelee tuossa rauhassa ja sitten juuri kun on ottamassa pois, tohottaa puhaltimella mutkan kohdalta kuumaksi + jäähdyttää. Sitten irti penkistä. Silloin uskoisin että muoto jää varmasti.
Mulla on vähän huonoja kokemuksia tuomipihlajan oikomisesta. Mutta sen oon joskus havainnut että mikäli oikoo ennen tilleröintiä, eli lämmittää “terveitä” soluja, manipuloinnit pysyy paremmin kuin jälkikäteen tehtynä.

1 tykkäys

Saska II, joka on nyt ollut pari vuotta ankarassa käytössä ja osoittanut olevansa todella hyvä jousi, oli lähes 90 asteen kierteellä kun aloin veistämään. Pienintäkään haittaa tästä ei ole ollut, eikä jousi edes näytä kierteiseltä vireessä ollessaan.

Mitä tulee pitkittäishalkeamien harmittomuuteen, niin en olisi niin varma. Ne kyllä supistuvat selkäpuolella vedossa laajenemisen sijaan, mutta esimerkiksi vedellä on reitti syvälle kaaren sisään niitten kautta.

2 tykkäystä

Täytin halkeaman tuoreeltaan liimalla ja nyt kun asiaa ajattelee se saattoi olla virhe.
Halkeama syntyi vastakaarelle taivutuksesta ja nyt kun se on liimaa täynnä saattaa liima halkaista puuta vedossa.
Toisaalta liima estää kuivumista halkeama kautta ja halkeama laajenemista.
No tämä runko oli kapeammasta päästä 10cm joten toisesta puolikkaasta saa vielä jousen jos tämä halkeama haittaa.
On muuten hidaskasvuinen puu 10cm ja 50 vuosirengasta.