Täysi aloittelija

Kesäloma on juuri ovella, eli joutoaikaa on luvassa. Ja mikäpä paras tapa tappaa tätä joutoaikaa, kuin aloittaa jo pitkään kiinnostuksen kohteena ollut jousenteko.

Olen 18-vuotias, toisen vuoden lukio-opiskelija Kuopiosta ja olen jo pitkään ollut kiinnostunut primitiivijousienteosta. Muutenkin historia on suuri kiinnostuksen kohteeni ja olen myös paikallisessa HEMA-seurassa miekkaillut. Aloitin katsomalla Youtubesta videoita jousenteosta, ja siitäpä se alamäki sittenkin alkoikin. Vähän teorian- sekä termistötietoa onkin kerääntynyt mutta paljon käytännön tietoja puuttuu. Esim. mistä materiaaleja voisi saada, mistä sopivia työkaluja voisi hankkia yms. Varsinkin, kun kaupungissa on koko elämä asuttu, eikä paljoa käsityökokemusta ole.
Tyttöystävän porukat asuvat maalla, jossa olen suunnitellut käsitöitten aloittamisen.

Eli peruskysymyksiä:
Mistä ja mitä työkaluja minun tulisi aloittelijana hankkia? Esim. tilleröintiin?
Nuolentekoon ohjeita.
-Nuolenpäät, esim. lasista
Puulajisuosituksia?
Narusuosituksia? Narujentekoon ohjeita.

Tarkoitukseni on siis opetella jousentekoa, niin että vuosien varrella taitoni kehittyväisivät niin, että voisin jopa kiitettävän jousen veistää. Metsästykseenkin on kiinnostusta.

//Löysin tämän foorumin n. vuosi sitten, ja yllätyin iloisesti että Suomestakin löytyy eloisa primitiivijousiyhteisö. Vihdoin päätin tännekin laittaa viestiä.//

Kiitos,
Ojaukko

3 tykkäystä

Tervetuloa vain mukaan! Primitiivijousien veistäminen on koukuttavaa puuhaa ja sitä voi laajentaa mielinmäärin vaikka jousiammuntaan, jousimetsästykseen, perinteisten käsityö- ja erätaitojen kehittämiseen ja ties mihin.

Tästä ohjetta jousenveistämiseen ja samalla vastauksia kysymyksiin:

2 tykkäystä

Onnittelut loistavan harrastuksen aloittamisesta! Sen verran varoituksen sanaa, tähän harrastukseen jää koukkuun.

Itse olen tehnyt puujousia kolmisen vuotta. 19 valmistuneesta ammuntakelpoisia on vielä kymmenkunta. Helpoiten saatava materiaali kaupunkilaisjantterille lienee tammilauta tahi tammilista puutavaraliikkeestä, esim. kokoa 15x44x2300 mm josta itse olen tehnyt lähes puolet valmistuneista. Kovin primiä se ei tosin ole, vähän kuin tekisi gourmetruokaa eineksistä, mutta köyhän ei ole varaa olla kranttu…

Sieltä mökiltä kaada pari pihlajaa ja tuomea ja halkaise ne kirveellä ja nosta halkokatokseen kuivaamaan. Pääset ensi vuonna tekemään oikeasta materiaalista sitten.

Tammilaudan etu kaupunkilaisjouseksi on myös siinä että työstämiseen tarvitset käsisahan, puuraspin, siklin ja hiekkapaperia. Oikeassa puussa tarvittavat rouvimmat työkalut kuten kirves tai puukko saattavat pelästyttää naapurit ja onhan se noloa selitellä kissalan pojille että ihan vaan puukäsitöitä tässä. Aikaa meni ensimmäiseen jouseen yli 50 tuntia, nyt tommosen einesjousen tekee 8-10 tunnissa.

1 tykkäys

Jatkoa…

Nuolen teko lienee helpointa aloittaa k- raudan mäntyisestä Cello -pyörölistasta. 40-45 -paunainen jouseen riittää 8mm paksuinen, pituus on niillä 2400 mm eli yhdestä saa kätevästi kolme 80-senttistä eli noin 31,5 tuumaa pitkää vartta. Kannattaa valkata suora ja suorasyinen, voi joutua käymään läpi koko nipun että löytää. 10mm sitten yli 50-paunaiselle, ohentaa sen sitten 8,5 -milliseksi.

Leikkurikärjet ovat komeita mutta harjoittelua varten tarvitsee taulukärkiä jotka eivät revi taustapakkaa rikki. 5/16 -kärjet ovat sisähalkaisijaltaan 7,9mm eli käyvät hiekkapaperin jälkeen noihin 8mm varsiin. 11/32 on noin 8,5mm. Jos ei netistä halua tilata niin Puijon Jousen ohjattuihin harjoituksiin ja reippaasti kysyy joltain ohjaajalta että olisko teillä puunuolen kärkiä myyrä. Niiltä saattaa jopa löytyä jänteenjämiä joita voi kinuta samalla. Tai netistä rulla Dacron B-50, oisko 20 euroa.

2 tykkäystä