Tarkasti, jukopliut!

Voin tiivistää tuohon 3 milliin.

12 h viimeistelyä takana. Ostin uudet autenttisemman väriset kulta- ja hopeamaalit. Lopputulos on autenttisempi ja yritän nyt pääosin mallintaa alkuperäisiä kuvioita. Napit olin heittänyt pikaliimalla niin niitä ei oikein saanut enää oikeisiin kohtiin, menkööt noin. Ai että kun saisi nuo sivutekstit vielä alkuperäisen tyylisiksi, alkuperäisissä menee osin kylkilevyjen päälle tekstit.

Olen samaa mieltä, että kannattaa yrittää kopioida vain alkuperäisiä tyylejä, ilon huomaa vasta näköjään sitten kun itse tekee.

Luihin pitäisi löytää sopiva työstöväline. Haluaisin optimoida luun kaiverruksen niin että olisi toimivat työkalut. Normaalit puun kaiverrusvälineet eivät tunnu toimivan,

Tuo vasemmanpuoleinen noista oli minusta paras. Eli viistetty n. 20 asteen kulmaan kummaltakin puolelta. Materiaali on pistosahan terä.
Nitkutellaan kärkevämpi puoli edellä. Vähän niinkuin puukon kärjellä, mutta hamarapuoli edellä.
Ensin kannattaa piirtää naarmu jollain terävällä piikillä ja hieroa siihen hiiltä, että viiva tulee näkyviin.

1 tykkäys

Kiitti vinkistä, pääsee kaivertamaan.

Nyt menee vielä sivutekstitkin enemmän alkuperäisiksi.

Vähän jotain enemmän sinne päin. Eikun lakka päälle ja viimeistelyt ajan kanssa.

Kappas, jopas alkoi näyttämään siistimmältä…vielä tietty viimeistelyt. Huomenna footti. Olen tyytyväinen projektiin ja oppinut paljon. Tässä projektissa oppi tyvikruunun ja kunnioittamaan alkuperäisiä malleja. Viimeistelyntasoa korostan kenties eniten koko touhussa, tekipä sitten omia versioita tai mitä versioita tahansa.

Alkuperäinen teksti on tehty ajan tyyliin jollain Roman tyyppisellä kirjain tyylillä. Tommosesta tasapaksusta ei saa yhtä nättiä millään.

Juu niin se on, tarkoitus on viimeistellä fontti.

Teksteistä sai paremmin selvää väärävärikuvan avulla.

Kestäisiköhän noin kun hitsasin massaa ja jos teen vielä syvennykset? :roll_eyes:

Kultamaali oli sen verran valuvaa että oli pakko rajata. Voisihan nuo toki vielä rajata punamullalla tukin väriseksi.

Ja foot kestää kun ei liikaa ohenna…

Keksin vihdoin keinoin saada sivutekstitkin symmetrisiksi. Tulostettuna keskiaikafonttia (ei tosin aivan alkuperäinen mutta melko lähelle, joku deutch gotish font). Sitten vaan liimaamaan, maalaamaan ja kovalakkaa päälle. Tein testin erilliselle puulle, paperi ei irtoa lakan alta helposti kun käytän tuollaista paksua askartelulakkaa. Päälle voisi vielä venelakan pistää. Melkoista askartelua mutta tuntuu toimivan. Kylkilevyt maalattava. Samaa metodia käytin yläteksteissä, en vaan ymmärtänyt että voin tietokoneella myös suurentaa tekstejä kun tulostaa.

Hieman siistimmät. Sain kaksi tilaustyötä tästä maximiliaanista. Kaaret taon itse 8 millisestä jotka hitsarikaverini polttoleikkaa. Mitat saan berliinin museon kirjasta.

Tarkottaaks tää nyt myös sitä, että oot vaan maalannu entisen tekstin päälle joka kerta.

Juu juuri näin, hionut olen toki pahimmat kohoumat pois. Venelakka saattaisi olla final touch tähän. Mattalakkaa pitäisi olla, ei kiiltävää.

Mattalakka on nykyajan keksintöjä, tärvelee sävyt ja kontrastit ikävästi.
Antiikkisen näköisen silkinhimmeän pinnan saat täyskiiltävällä lakalla ja sitten hiomalla hienoimmalla 0000-teräsvillalla. Hiominen suoritetaan pyörittävillä liikkeillä, jotta vaikutelma on joka suunnasta katsoen sama. Lopputuloksen voi vielä vahata.

1 tykkäys

Tätä mä oon kans tässä miettiny… aloin jo arvella, että sen puunhan voisi kohta ottaa pois sieltä keskeltä, koska kyllä nuo maali- ja lakkakerrokset ja kultapitsikirjailut alkaa itsessään olla melkoinen lankku :wink:

3 tykkäystä

Tämä on naisen ompelurasia jonka yksi saksalainen teki vaimolleen jouluksi. Väreinä on tempera maali ja lehtikultaa ja niiden päällä ohut kerros vahaa.

Miksi edes käyttää lakkaa kun hyvällä hionnalla ja maltillisella ekalla kerralla maalia sekä vahalla tulee jo tällaistä jälkeä.
Lopputulos puhukoon puolestaan…

2 tykkäystä

Hieno rasia. Juuri tuollainen jonkunlainen antiikkinen pinta olisi tavoitteena. Minulla on kahdenlaista vahaa, aitoa mehiläisvahaa (jota voisi kenties ensin sulattaa vaikka kattilassa?) ja sitten väritöntä kenkävahaa jossa mainostetaan olevan mehiläisvahaa seassa. Jälkimmäistä käytin puisen miekan huotran vahaukseen kuumailmapuhaltimen kanssa. En vaan kovin paljon uskaltaisi alkaa kuumailmapuhaltimella sulattamaan vahaa tukkiin ettei maalit leviä, varmaankin parempi vaihtoehto olisi sulattaa vaha ensin esim. kattilassa ja vetää kevyesti siveltimellä?

Tässä hieman videota, yritin viimeistellä tekstejä kykyjeni mukaan. Vieläkin olisi vähän tekemistä mutta pitää päästä testaamaan virityslaite. Yhden kerroksen mainitsemaani askartelulakkaa olen vasta laittanut kevyesti vähän maalien sidosaineeksi hyvin ohuesti.

Voisin ehkä kokeilla hieroa aitoa mehiläisvahaa kevyesti ja sitten vaikka hiustenkuivaajalla varovasti sulattaa pintaan. Pieni kerros askartelulakkaa estää kuitenkin maalien turhan leviämisen.

Oma huomio oli kun tein viikinki kilpeä jonka kuvio oli maalattu temperalla että lämpö mitä mehiläisvahan sulatus vaati niin sen jälkeen oli pieni raja ettei maali kiehahtanut joten ota varovasti. Mulla tahtoi se maali levitä vahaan välillä ja siitähän tulee sotkua

Unoha se kenkävaha samantien. Se on vain nahalle.

Mie taidan mennä tuolla Jurin mainitsemalla systeemillä eli kirkaslakkaa ja sitten teräsvillaa ja vahaus. Haluan lakan koska se toimii kulutuksenestosuojana käyttöä ajatellen. En tietenkään väitä etteikö ennen vanhaan olisi menty vain vahan avulla, onhan nuo alkuperäisetkin sen verran kuluneita, vaikka vuosiakin ja käyttöäkin lienee vierähtänyt puhumattakaan mitä “ajanhammas” on saanut aikaan. Ei tuossa tarvitse itse asiassa kuin lakan jälkeen levittää mehiläisvahaa ohuesti ja kuumailmapuhaltimen kevyemmällä puhalluksella lämmittää vaha kevyesti. Arvoesineitähän nämä muutenkin on, eli käyttöä ajatellen varovasti käsiteltävä.

Tämä on hyvää kamaa!

Mehiläisvahaa sekä kovempaa karnabauvahaa -mixtuura liuotettuna bentseeniin. Tarkoitettu alunperin huonekaluihin. Suosittelen väritöntä versiota!
Levitetään ohut kerros, annetaan kuivua pari tuntia ja sitten kiillotetaan.
Itse käytän sekä levitykseen että kiillotukseen ja mihin vaan pyyhkimiseen vanhoista lakanoista revittyjä rättejä.