“Myöskin ulkomailta on hankala löytää sopivaa jousiterästä eikä kyse ole rahasta.”
Korjataan tuota vielä, että ulkomailta todellakin saa valmiita kaariakin ihan tilattuna, kun vaan tietää oikeat piirit. Lämpökäsittelemättömien lattojen löytäminen voi varsijousista tietämättömänä olla ongelma.
Näitä sivuja olen seurannut, tuolla on kaarienkin tekijöitä, mm. Ingo Lison.
En kuitenkaan haluaisi tilata valmiita kaaria, vaan haluan tehdä kaiken itse A:sta Ö:hön.
Toivon, että jatkossa saan myös teräskaaret kuntoon nokkien suhteen. Testiin menee ainakin:
-kulutusteräskaari 6 mm tai 8 mm, myötis, taotut nokit
-kierrejousiteräs 8 mm, myötis, taotut nokit
60 % kaaren leveys/paksuus lapojen ääriosasta versus kaaren keskikohta on toimiva nyrkkisääntö ja usein historiallisesti korrekti. Pituus vaihtelee, on jopa 60 cm kaaria aina suomalaisen 90 senttiin.
Vähän paremmasta rautakaupasta löytyvää mankelin jäljiltä jouskaria en halua käyttää, koska se ei ole mitään parasta jousiterästä.
Nokit osaan jo takoa, olen näitä useamman kerran jo takonut.
Näiden nokkien takominen menee vielä kokeiluun. Tästä teen oma version tuon Maximilianin jälkeen. Ymmärtääkseni Sensfelderikin on tehnyt tuosta jonkunmoisen oman version, kun ei ihan vastaa alkuperäistä yksityiskohdiltaan, mutten ole vielä ihan varma.