Kaupalliset kasvikuitulangat ovat jo ohuenohuista säikeistä kierrettyjä “minijänteitä”. Kun tällaista lankaa ryhtyy kiertämällä-vastakiertämällä punomaan kolmikimppuiseksi jänteeksi, sotkee langassa jo oleva kierre kiertämisen. Testattu moneen kertaan, aina yhtä huonoin tuloksin, etenkin kiinteän silmukan osalta. Kuten Bakerkin (1993) toteaa, tällaisista langoista on paras tehdä päättymättömiä jänteitä, jotka eivät minulle käy.
Selluloosapohjaiset kuidut menettävät hyvissäkin säilytysoloissa lujuudestaan 1 - 2 prosenttia vuodessa. Tuo on jopa 10 % viidessä vuodessa, mikä ei ole mun jousi-, nuoli- tai jännematskujen iissä oikein yhtään mitään. Onhan mulla nytkin kätköissäni 20 vuotta vanhaa pellavalankaa, josta tuli aikoinaan oikein hyviä jänteitä. Ja vähänkään huonommissa säilytysoloissa heikkenemä on paljon suurempi.
Metsällä jänteeseen kohdistuu vähän väliä ulkoista haittaa, joka ei ole oikeastaan missään suhteessa laukaisumääriin. Erityisesti jänteen alapää rispaantuu aika irstaaseen kuntoon, vaikka jänne olisi tehty polyetyleenistä ja sillä olisi ammuttu vain 1 000 laakia:
Miten vähäisimmästäkin hankauksesta rispaantuva pellava olisi pelittänyt vastaavissa oloissa? Ei mitenkään. Bakerin (2007) mukaanhan hyvin tehdyt, punotut pellavajänteet katkeavat lähes aina tukkikytkyn yhteydestä, juuri sieltä, missä mehtäjousen jänne on ruvella muutenkin.
Ei jänteen pääosakaan turvassa ole. Tyypillinen tilanne on esimerkiksi se, että tikkuisessa kuusikossa kuusen kuivien alaoksien terävät kärjet pyyhkivät jousen jännettä on-off.
Minun kokemukseni mukaan kasvikuiduilla on todella huono hankauksenkesto: 45-paunaiselle jouselle riittävän 180-paunaisen kasvijänteen saa rispaantumaan käden käänteessä, jolloin jänne ei olekaan enää 180-paunainen.
Tuhannet maastotunnit jousi kädessä ja toistaiseksi vasta kymmenet kasvikuitujänteiden käyttökerrat kertovat yhdessä mulle, että kasvikuitujänteiden kanssa metsästäessäni mun on vaihdettava jänne uuteen vähän väliä. Riistalaukauksen menettäminen siksi, että jänne päätti katketa olisi myrkkyä nieltäväksi. Baker kuittaa moiset murheet sanomalla, että uuden jänteen pyöräyttää vartissa, mutta ei se sillä tavalla mene, saati kun materiaalien saatavuus on hyvin kyseenalainen.