Selkäveto haltuun

Tässä on myös hyvä ja melko selkokielinen esitys selkävedosta:

Katselin näitä tekniikkavideoita ja tuli tuosta selkävedosta mieleen @Heikki kanssa jutustelu Tammisaaressa. Heikki valitteli vedon valumista ja juuri se sanottiin yhdeksi oireeksi selkävedon puutteeseen. Jännä ilmiö, näin ihan jonkun tuuman verran katoavan vetoa.
Olispa itelläkin noin pienet ongelmat. Tajusin eilen että olen pitänyt jännettäkin väärässä kohtaa sormia…!!! Liian sormenpäillä. Ja huojuuhan se käsi.

Jopa kiinnostaisi hankkia se videosarja “masters of barebow”. Onko Tuomo nähnyt?

1 tykkäys

Täytyypä katsoa nuo videot oikein ajatuksen kanssa. Tuomolla taitaa olla mainittu videosarja ihan mediahyllyssään.

Minulla valuminen johtuu osin siitäkin, että harvakseltaan ammuskellessa tuo keppi tuntuu turhan jäykältä, pitäis reenata…

MOB-sarjasta löytyy hyllystä osat 3 ja 4. Ammuntatekniikan kannalta osa 3 on paras, jos vain silmät sietävät erilaisia kuitumateriaaleja.

Tuo “form master” on kyllä ihan hyvä apuväline selkävedon opetteluun. Nykäisee ikävästi, jos veto ei ole kunnolla selällä.

Toinen hyvä tapa, jos itsekseen harjoittelee, on vetää jousi täyteen vetoon ja pitää se siinä niin pitkään kuin pystyy, samalla keskittäen katse nuolen kärkeen. Siitä näkee itse heti, lähteekö valumaan vai ei ja samalla pystyy kokeilemaan, miten selkälihaksia pitäisi hallita, jotta nuolen kärjen saa liikkumaan taaksepäin - ja sieltä se selkäveto löytyy. Onhan se toki jousen rääkkäämistä mutta eiköhän harjoitteluun voi jousen tai pari uhrata!?

Vaikka pito sormenpäillä tuntuu loogiselta hyvän laukauksen kannalta, niin asia on oikeastaan toisin päin. Jos jänne on liikaa sormenpäillä, niin silloin tarvitaan enemmän käsivarren lihastyötä vedossa, joka taas hankaloittaa rentoa laukaisua. Sormien pitäisi olla lähinnä koukku, jota vedetään selän lihaksilla, samalla vetoon saa enemmän voimaa. Vaatii tietenkin harjoittelua, jotta jänteen saa lähtemään puhtaasti syvästä sormiotteesta, varsinkin jos on tottunut aiemmin jäkittämään sormia.

Hienoa, ota taka-hikiälle mukaan! :stuck_out_tongue_winking_eye: Voisin lainata jos käy.

Sarvijousen muuten pitäisi kestää tuommoisia pitkiäkin vetoja. Jotkuthan pitää tilleröidessä julmetun pitkiä pitoja täydessä vedossa.

Kokeilin oikealla sormiotteella niin on ero kuin yö ja päivä. Jousi tuntuu 20 paunaa kevyemmältä vetää. Mistä nämä jutut opitaan yhtäkkiä väärin?? En tasan tarkkaan ole tuommoista alussa tehnyt.

Tässä on muutakin tekniikkapöhinää missä pitää petrata, voisin aloittaa ketjua siitäkin…

1 tykkäys

Ehkä se on just siinä että asioita usein opetellaan itsenäisesti. Jossain ampumaseurassa pahimmat virheet jäisi heti pois. Silti vähän joka jutusta löytyy eriävä mielipide tai pari. Niistä pitää ihan itse löytää sitten se omalle fysiikalle toimiva kombo.

En mä ole esimerkiksi nähnyt kenenkään muun kuin Esan ampuvan hänen vedollaan.

Niin, olosuhteet on mitä on.

Mitä meinaat tällä?

Nyt tulin minäkin uteliaaksi. En ilmeisesti kovin huonolla tyylillä vetele, kun seuramme valkku ei juuri ole puuttunut. Joitain pikku juttuja on huomautellut, joita olen sitten kroppaa kuunnellen fiilaillut itselle sopivaksi.

1 tykkäys

Tarkoitan sitä että Esa tekee tähtäyksen noin 10cm vajaalla vedolla ja vetää sitten nopeasti loppuun ja päästää saman tien.

Yksi tunnettu tekniikkahan on vetää tasasella vauhdilla koko ajan tähdäten, ja laukaista kun veto on täysi.

Juu, noinhan minä taidan toimia. :blush:

Saattaa siinä täydessä vedossa olla sun päässä se pitovaihe, mutta ei se paljon päällepäin näy. Sanotaan ettei sen tarvikaan kestää edes sekuntia. Riittää että tuntuu siltä että liike pysähtyi.

Lisää huippumatskua! Selkäveto näkyy laukaisussakin, kulkeeko käsi sivuun (esikatselukuvan keltainen nuoli) vai suoraan taakse (punainen nuoli).

Hyvä video ja esitys aiheesta.

Lisättäköön vielä, että hyvässä selkävedossa pitäisi tuntea lapaluun liike jo alkuvedosta lähtien, ero hyvässä ja huonossa selkävedossa tulee sieltä, kuten tuossa aiemmin linkkaamassani videossa todetaan. Sitä voi hahmottaa ajattelemalla, että viedään lapaluuta kohti selkärankaa heti alkuvedosta lähtien, käsivarsi on vain vipuvarsi vedolle. Selkävedolla ja “selkävedolla” on eroa. Saan tehtyä ihan kelvollisen selkävedon pihalla harjoitellessa mutta kisoissa se ei taida valitettavasti ihan toimia…

Tätä pitäisi varmasti treenata paljon… No talvellahan on hallilla aikaa, vai??

Huomasin miten heti laukaisusta alkoi tulla puhtaampi, kun oli jatkuva veto selässä, sormien irrotessa jänteeltä liikkui lapa vielä taakse ja käsi samaten. Siistiä.

Pelkkää selkävetoa voi tietenkin harjoitella ihan kotona. Eli koko suoritus ilman laukaisua. Pitää vain olla varma, että nuoli ei lähde… Samalla saa harjoiteltua pitoa ja tähtäysvaihetta ilman laukaisun tarvetta. Ja onhan se myös hyvää lihaskuntoharjoittelua.

En ole ihan vakuuttunut että tuommoinen kuivaharjoittelu siirtyy ammuntaan. Silloin kun ei ammuta, tapahtuu jousta vetäessä kaikenlaista hassua, tekniikka tuntuu hyvältä, veto pitenee jne. Eipä näy radalla tämmöistä!
Toki kyylikseen voi auttaa.

Mulla ainakin kriittisenä osana on tuo selkävedon pysyminen laukaisun osana, siinä pitää saada selvä läpiveto ikäänkuin. Ja veikkaan että aika monella sama.

Yllättävästi tietyn lihasryhmän harjoitus kyllä auttaa käyttämään sitä lihasta muissakin tilanteissa Eli uskon kuivaharjoittelun vaikka jollain muulla kun jousella auttavan, jotenkin se kroppa muistaa, että tässä liikkeessä käytetään näitä lihaksia. On tullut todettua monen muun lajin kohdalla, harjoituskertoja vain täytyy olla paljon, rasitustaso ei ilmeisesti ole tälle oppimiselle niin tärkeä, voiman kehittämisen kannalta toki.

Joskus oli foorumilla puhetta että kuminauha saattaisi auttaa jousivedon harjoitteluun mutta ei taida keskiajalla olleen tämmösiä.

Oon nyt ajatuksella ampunut sisällä, keskittyen selkävetoon ja dynaamiseen laukasuun. Ja alkaa onnistua! Eilen tajusin että sitähän on alkanut kuin huomaamatta vetokäsi liikkua laukaisussa suoraan taaksepäin. Jossakin vaiheessa tuntui hankalalta, mutta niin vaan se tulee mukaan kun pitää takaraivossa tavoitteen.
Lyhyellä vedolla se on mahdottoman tuntuinen, mutta lonkkariammunnassa jo luonnollisin tapa.

2 tykkäystä