Sarvijousia 2027

Onhan täällä jo ensi vuoden jouset alotettu ja uusia ideoitakin olisi. Laitetaan uusi ketju niin löytyy jutut oikeasta paikasta.

Nyt uudet rungot on liimattu lähes täysin kalaliimalla. Sarvipohjustus toimii uskomattoman hyvin kalaliimalla. Vaikka paikoitellen liimapinnat on altistunut 40% kosteudelle, liima ei ole yhtään kutistumisrepeämää tehnyt! Eli iso iso ero nahkaliimaan. Nyt tekee mieli jopa tehdä kokonainen jousi kalaliimalla. Mitähän eroja se tekee jänneselässä sitten… Ainakin lupaa hyvää kuivuudenkestossa.

Ainoa kummallisuus on että kalaliima tekee pieniä ilmakuplia. Todella kummallinen ilmiö. Liima istuu kuitenkin niin tiukassa, että en osaa tuosta huolestua liikoja.

Tampereen yhteiskäyttöverstaalla (Hacklab) on aika hyvät koneet. Sen kun alkaa käyttää. Tein uusia runkoslaisseja tuleville vuosille.

4 tykkäystä

Mulla teki myöskin kalaliima tuollaisia ihme kökkäreitä uriin, mutta luulen sen jotenkin liittyvän uran syvyyteen ja tai uran terävään pohjaan. Keväällä uritin yhden sarven dictumin sellaisella terävällä uritussiklillä ja tuli tämän näköinen (toi oikeanpuoleinen ja vielä tuonkin jälkeen lisätty pintaan liimaa) sarvi kun laitoin kalaliimaa:

Nyt taas viimeisimmän sarviparin uritin sellasella kunzin uritus siklillä mistä olin hionut niitä harjanteiden kärkiä ettei tule terävää uranpohjaa. Urat eivät siis ole mitkään kovin syvät. Kun laitan liimaa sarviin nii en edes laita mitään ohuita kerroksia vaan ihan kunnolla liimaa. Laitan kalaliimaa yleensä kerros/päivä mutta tuossa ylemmässä sarvessa laitoin enemmän kerroksia per päivä. Ja näyttää nyt tältä eli ei yhtään ilmakuplia:

3 tykkäystä

Hyvä, nythän meillä alkaa olla jo kunnollista tiedon vaihdantaa kun Kristian on oppinut hommille!

Kohta me nähdään miten tuo kalaliima pitää kiinni.