Ratsastusjousiammuntakurssi

Alustavaa tiedustelua, olisikohan täällä kiinnostusta ratsastusjousiammuntakurssille “omalla porukalla”? Onhan erilaisia tunteja ja kursseja saatavilla eri puolilla Suomea mutta ajattelin tosiaan jos tilaisi oman, räätälöidyn kurssin kesällä.

Kyselin alustavasti Lähderannan tallilta (Tuusula) ja vaikutti ihan hyvältä paikalta. Kesto noin 5–6 tuntia, sisältäen kaiken hevosia ja varusteita myöten. Hinta noin 70 € per henkilö. Vaatimuksena on kyllä jonkinlainen perusratsastustaito, joskin taluttajatkin saa tarvittaessa (vaikuttaa tosin hintaan).

Muitakin paikkoja voi toki ehdottaa, jos on suhteita eri suuntiin.

Löytyykö kiinnostusta? Kuusi henkilö taitaa olla maksimi. Jousiammuntaosaamisella ei niin väliä mutta ratsastusosaaminen on tällaisen kurssin kannalta olennaisempaa jo järjestelyiden kannalta, eli vastaathan molempiin kyselyihin.

Kiinnostaako räätälöity ratsastusjousiammuntakurssi?

  • Kiinnostaa!
  • Ei kiinnosta…
  • En tiedä vielä, mietin.

0 äänestäjää

Ratsastuskokemus:

  • Tunnistan hevosen kun sellaisen näen.
  • Olen joskus kokeillut, kerran tai kaksi.
  • Osaan alkeet, pärjään, jos joku auttaa tarvittaessa.
  • Perusteet hallussa, ratsastan säännöllisesti ja pärjään itsenäisesti hevosen kanssa.
  • Hevoshullu…

0 äänestäjää

2 tykkäystä

Oikeen kiva idea, voisin käydä täällä paikallisella tallilla tutustumassa hommaan ennen tuota. Ei ole ehkä järkeä tuhlata tuota 5h hetkeä perusteiden opetteluun…

1 tykkäys

Juuri tuota ajattelin ehdottaakin ja suositella, ratsastus on kyllä ihan kivaa. Unohtuu kaikki muut asiat vielä paremmin kuin jousiammunnassa! Elämys jo sinänsä. Ja tosiaan muutamalla kerralla pääsee jo vähän jyvälle asiasta.

Samaa pitäisi tehdä itsekin jousiammuntapuolella, pitäisi katsoa vähän peukalorengasammuntaa jonkun osaavan kanssa, että saisi rutiinin järkeväksi.

Täällä lisätietoa lajista:

HAH! Kaikki kouluttajat enempivähenpi tuttuja :laughing:

Hö! Ensikertalaiset ratsastajat! Tarkkailkaa vähän ennen ensimmäisiä ratsastustunteja, miten hyvin tallilla hevosta ylipäätään ymmärretään. Eihän sitä uuvattina voi tietää, mutta kannattaa tarkkailla sanontoja, jotka ovat luokkaa “se kapinoi”, sekä eläimiin kohdistuvien pakotteiden määrää. Jos hevonen esim. pukittelee, se tekee sen, koska se on stressireaktio sietämättömään tilanteeseen. Vääränlainen talli ratsastaa tässä tilanteessa väkisin ja pyrkii “murtamaan” hevosen, eli ammattitermein saamaan esille eläimen opittua avuttomuutta. Hyvä talli myöntää, että pukittelevaa hevosta ei ole vielä siedätetty riittävästi ja joko tarjoaa toista hevosta tai keskeyttää muuten tilanteen.

Jos tallilla on kytköksiä eläintenkouluttajiin, on se jo etukäteen hyvä merkki. En nyt halua siis pelotella hevosmaailmalla sen kummemmin, mutta jos/kun ei ole kokemusta hevosista, on hyvä pitää silmät auki sellaisten asioiden puolesta, jotka vaikuttavat vähän hämäriltä, ja joiden yhteydessä esiintyy epämääräistä selittelyä huonosta eläintenkäsittelystä ja rähinästä.

Luonnollisestikaan minulla ei ole mitään käsitystä teidänperän talleista, joten tähän kannattaa suhtautua lähinnä alustavana neuvona siinä tapauksessa, ettei oikeasti ole oikein tavan tallaajaa syvemmin perehtynyt eläinmaailmaan yleisesti.

Minusta tuntuu, että meno on siistiytynyt aika paljon viime vuosina (tai eihän minulla ole vertailukohtaa menneeseen). Ihan jo siksi, että koko kulttuuri on mennyt eteenpäin, ymmärrys hevosista kasvanut, asiakkaat ovat tiedostavampia ja vaativampia ja tieto, niin hyvä kuin paha, myös liikkuu aika liukkaasti. Niillä talleilla missä olen itse käynyt tai tytärtä vienyt, niin homma kyllä toimii oikein asiallisesti.

1 tykkäys

Kävin tiistaina Lähderannan tallilla kokeilemassa ja olipa kyllä siistiä! Tuli muun muassa hieman uutta näkökulmaa Mihain ammuntatyyliin – nopeus on valttia tässä lajissa! Paikka oli oikein kiva, hyvät kentät ja tilat, ja mukavat hevoset. Kyllä tämä juttu pitää toteuttaa.

Ainoa ongelma on päivä, kalenteri kun täyttyy kaikilla. Itse voisin lukita sunnuntain 24.7. tai 31.7. Jos myös arkipäivä sopii, niin ilmeisesti heinäkuu voisi olla myös pitkälti sopiva. Varmistan tämän vielä. Sunnuntaisin tallilla ei ole muuta toimintaa.

Varmat osallistujat voisivat kommentoida, niin saadaan tätä eteenpäin.

Kokeillaanpa vielä, vaihtoehtoina on seuraavat päivät, valitse se, jolloin osallistuisit. Ja mielellään kommenttia perään tai yksityisviestiä, niin tiedän, kuka on oikeasti tulossa. Tarkoituksena siis harjoitella nopeusammuntaa erilaisin tekniikoin, sekä jousiammuntaa hevosen selästä. Sisältöä voidaan katsoa vielä lähemmin mutta useampi tunti kannattaa aikaa varata.

Minulle sopii parhaiten seuraava(t) päivä(t), valitse kaikki, jotka sopivat:

  • lauantai 23.7.
  • sunnuntai 24.7.
  • lauantai 30.7.
  • sunnuntai 31.7.

0 äänestäjää

Minulle sopii tällä hetkellä kaikki päivät.

Kyllä juu, käy kaikki nuo päivät mulle. Tämä oli vähän unohtunut, mutta nythän vasta ratsastuskelit lähenee. Eiköhän Kaisu lähde messiin harjoittelemaan kun kysyy. Ei saata jousella lähteä räiskimään kuitenkaan. :smiley:

Tänä vuonna tulee yliannostusta jousiammunnasta, eikä haittaa. Jukolan viesti sattuu 18.6 päivänä Mikkelin 3D:n kanssa päällekkäin.

Alussa oli peräti viisi kiinnostunutta, lähtekääs nyt oikeasti mukaan. Hyvä syy kokoontua yhteen jousiammunnan parissa ja viettää mukava päivä!

Minulla on tällähetkellä uusi elämä tiellä joten muut kiinnostuneet lyököön lukkoon päivät ja paikat ja minä päätän pystynkö irtaantumaan vai en. Itselläni on nyt peruttuna lähes kaikki meno kesän osalta ja se vähän syö…

Mitä mahtaa uusi elämä tiellä olla?

Oma talo tarpeeksi isolla tontilla :blush:

14 tykkäystä

Tämä on nyt viimeistelyä vaille valmis!

Päivä on sunnuntai 24.7.

Aloitus aamupäivä (vahvistetaan kellonaika myöhemmin).

Kokonaiskesto noin 4–5 tuntia. Aluksi vähän teoriaa, jonka jälkeen nopeusammuntatekniikoita maasta ja puuhevosen (oikealla satulalla) selästä, noin 1,5–2 tuntia tuntia. Sen jälkeen pieni tauko ja hevosten varustus. Ensin ratsastusta ilman jousia ja nuolia noin puoli tuntia, tuntumaa ottaen ja hevosiin tutustuen, jonka jälkeen noin tunti jousin ja nuolin. Eli 1,5 hevosen selässä. Lopuksi voidaan vielä kerrata esille tulleita asioita.

Ohjaajana Enni Pyykkönen. Hinta 85 € per pää. Ratsastuksen osuus on se kallein, koska hevosaika nyt vaan on aika tyyristä. Maksimihenkilömäärä neljä.

Ilmoittautuminen ja maksu hoidetaan ennakkoon maksamalla 85 € minulle, jonka jälkeen maksan koko kurssin kaikkien osallistujien osalta. Ilmoittautuminen on sitova. Tällä hetkellä varmoja osallistujia ovat minä ja Jere. Kaksi siis mahtuu vielä.

Nyt on ainutlaatuinen tilaisuus tutustua kunnolla ratsastusjousiammuntaan pienellä porukalla ja nimenomaan perinnejousiampujille räätälöidyllä kurssilla (vakioalkeiskurssit ovat yleensä paljon ratsastaneille, jotka aloittavat jousiammunnan nollasta)! Aiempaa ratsastuskokemusta ei tarvitse olla mutta hevosen selässä olisi ainakin suunnilleen suotavaa pysyä käynnissä… Hevoset ovat varmoja ja hommaan tottuneita. Itse olen ampunut vasta käynnistä ja voin sanoa, että on aika siistiä!

Kaksi osallistujaa siis mahtuu vielä, laittakaa viestiä tai ilmoittakaa jotenkin muuten.

1 tykkäys

Vielä mahtuu! Tämän jälkeen voi sitten haastaa Pasin nopeusammunnassa ja osaa arvostaa ratsastusjousiampujien tekniikoita ihan eri tavalla!

Olen itse Hollolassa tuollaoin :confused:

Pitäisiköhän varata jotain nopeasti nokitettavia nuolia tuohon… Jos kerran semmosta treenataan.

Varmaan ihan perinteiset lonkkarinuolet käy, niissä sopivasti sulituskaan ei ole nokissa kiinni.

Onko muuten ratsuammunnassa nelisulkaiset nuolet? Ei olis silloin niin väliksi että kumminpäin nokittaa. Vai onko niissä vain kaksi sulkaa? Omalaatuinen eksentrinen herrasmies Ruskeasuolla väitti näin jokunen vuosi sitten, ampui kuituratsujousella itse tekemiään kaksisulkaisia. Perustelu oli kyllä ihan looginen: miksi tuhlata kolmea sulkaa kun kaksikin oikaisee lennon. Kertakäyttökamaa kuitenkin noinniinku suurinpiirtein tasan tarkkaan. Sulitus oli vieläpä laitettu niin että sulka osui kahvaan 90 asteella. Ettei revi peukun ihoa, kuului perustelu

Riippuu mitä hakee takaa. Maailman sivuun ratsailta on päästetty milloin kaksi sulkaisia ja lilloin viisi sulkausia. Ihan perus kolme kelpaa.

Olenko väärässä kun muistan nähneeni ristinokkeja tuossa käytössä?