Ranen varsijousi

Käytännössä projekti alkoi konkreettisesti siitä kun hain tänään tammilankun. Kuvassa on suunnitelma toteutuksesta.

Tästä ei tule tarkkaa kopiota siitä Maltan jousesta, mitä ensin ajattelin, mutta monia piirteitä:

  • Liipasimen rakenne on täysin erilainen. Alkuperäisessä on koko tukin mittainen liipasimen varsi, varmaankin jäykkyyden takia.
  • Kaari ei ole c-kirjaimen mallinen.
  • Kylkilevyt tulee kiinni ruuveilla, että huoltaminen on helpompaa. Ruuvit täytyy tietysti upottaa.
  • Alkuperäisen mallin mukaan virepyörä on sarvea ja tarkoitus on tehdä sille sarvesta myös ”pesä”.kuva
2 tykkäystä

Hienoa Rane ja onnea projektiin!!! Kuten Tod sanoo: vain laatu ratkaisee! Ja laitahan viestiä jos tarvitset uuden jänteen!

Ja muista sitten, että jos otat nykyisen jänteen pois ja laitat takaisin paikoilleen, niin että jänteeseen ei tule lainkaan kierrettä vaan pellavalangat kulkevat suoraan. Kierteelle punottu aivinapellava ei kestä.

Ei nyt mennä asioiden edelle…

1 tykkäys

Lisää materiaalia. Tosta pitäisi saada virepyörä ja sen pesä aikaiseksi. Vielä pitää hankkia 3mm teräslevyä, mutta nyt pääsee jo alkuun.kuva

Pyörä onnistuu kyllä varmasti sellaisenaan, mutta pesä pitää kyl tehdäsit kahdesta osasta. Kaikki tämäkin riippuu siitä mihin koko luokkaan pädyt.
Pienin virepyörä jonka olen nähnyt oli noin 2,5cm halkaisialtaa. Suurin taas siinä 5cm paikkeilla.
Pienin omani on näköjään 2,8cm ja suurin 4,4cm.

Tavoite on 38mm mutta katotaan. Tiukille menee. Plänni onkin tehdä etu- ja takaosa omista paloista. Jos se ei onnistu, niin teräspesä on yksi vaihtoehto.
Kiitos tosta vaihteluvälitiedosta. Helpottaa tuskaa jos tulee ongelmia.

34-38mm on todellakin se aika maaginen alue johon suurin osa näyttää putoavan.

Sitten on vielä tuo pyörän oma paksuus. Näissä on sama halkaisia (35mm)

3 tykkäystä

Jos mä onnistun tössimään niin tiedän kenen puoleen kääntyä.

Onko tuommoinen vahvike tullut eteen? Mitähän huonoja puolia tuossa olisi? Helppo olisi ainakin tehdä. Unohtakaa kuvan materiaalit.
kuva

Mikäli ympärillä oleva materiaali kestää niin kyllä tuokin on ihan toimiva.
Temppu tulee siinä kun tuon virepyörän iskulevyn kolo on leikattu tuollatavalla pitkittan koko matkan niin reunojen yhtenäinen materiaali vahvuus saattaa heiketä.
Täysin umipinainen liitos on todella vahva mutta tällaista ratkaisua ei ole koskaan tullut vastaan näissä sarvipyörissä.

Läpi niittaus on taas liimausta kestävänpi, mutta vaatii parit harjoittelut ellei ekalla kertaa lykästä.

Metallisissa noita ala puolen reunavahvikeita ei ole ollenkaan.

Onko siihen läpi niittaukseen vinkkejä? Yritin googlata jolloin löytyi tuo poikittainen vahvike.

Niinkuin Juri omassa ketjussaan jo sanoi. Poraa ensin reijän ja sitten joko viiloilla tai kapealla taltalla nakertaa onkalon. Ei sen tapin tarvitse olla tätä ekaa kuvaa kummempi.
12705659_795840680522102_4028144376814500660_n

Tässä muutamia referenssejä.

9c6655330c8fa552fe63ca9f478ad148

Denmark Copenhagen National Museum cross bow internal parts nuts 280 pg6tCj0uE04

3 tykkäystä

Kiitos! Sulta tota aineistoa löytyy! Ei tullut mieleen että toi piiloon jäävä osa voi olla pyöreää. Helpottaa paljon.

Näin jossain sellaisenkin ratkaisun, että käytettiin pultin pätkää. Pultin päähän liipaisinta vastaava kolo, sitten jengaraudalla kierteet nutiluuhun ja liimalla paikoilleen. Kannattaa varmaan käyttää normia lujempaa pulttia.

Juu pultti vaan alakautta sisään. Tarpeeksi pitkän vaa ottaa ja sen ala puolen muotoileen sopivaksi ja ylä kautta sitten kiristää kohdalleen niin se on siinä.

https://www.ikh.fi/fi/kuusiokoloruuvi-m12x80-12-9-din912-pkk12080129

Tämän kovuus on 12.9, kestää kulutusta paremmin kuin normi 8.8.

http://www.primitivearcher.com/smf/index.php?topic=23287.30

1 tykkäys

Jep. Tuon oikotien minäkin muistan.

kuva
Nyt alkoi homma sujua!

1 tykkäys