Ranen jalkajousiprojekti


#1

Laitetaas ihan oma projektiketju tällekkin. Eli foorumin nimimerkille Rane teen kuvan mukaisen jalkajousen. Kaari ms-416 jousiterästä. Karkaisu n. varttitunti 840-920 celsius veteen ja päästö 430 celsius kaksi tuntia. Laitetaan projektikuvia ja sitä rataa.

989e5fc37dc0b86b4bceb36bc227cd051a3d974a_1_690x259

Virityslaitteeksi goat’s foot lever.


#2

eikun hommat tulille…selveni tuo on 1600-luvun malli

-kaari ajettu muotoon, leveys keskeltä 3 cm, nokeista 1,5cm, paksuus all the way trough 8mm, jousi menee taottavaksi heti kun muut työkiireeni vähän hellittää, tulee hieman kuvaa ohuempi kaari
-saarnilaudat hankittu
-messinki maalia ostettu, messinkipinnat metalliosiin tulee polttauksella
-tuo rinkula edessä=niitataan tuo etupaneloinnin taakse tukevasti

Kaaren muoto täytyy varovasti takoa pahvisapluunan jeesaamana - muttei liian myötäkäyräksi. Kaari menee yllätysyllätys: Vallilan takomolle karkaistavaksi ja päästettäväksi! omaan päästöuuniin menee kuitenkin tuhottoman paljon aikaa nyt aluksi.

Ranelle kuuluu kyssäri: haluatko jousestasi patinoidun vai uuden “lookin”?

edit. tuo on muuten sama kuin tuo mutta eri värein+kaarenmuoto…noh saampa mallia tekemiseen kuvista…


#3

Noita Todin jousia olen jo vuosia himoinnut. Sitä mun jousta ei tarvitse alkaa patinoimaan. Antaa ajan hoitaa tehtävänsä niin kuin ennenkin on käynyt.
Hyvin oot homman oppinut vaikka koskaan ei olekaan valmis.


#4

Onko tuo päästölämpötila (430cel) teräsrenginltä saatu lukema?


#5

Ei ole… Ne on jurin blogista otettu… Noh kerron vallilalle, että ms-416.

Leveysmitat olikin nyt 3,2cm keski, nokki 2cm. Näihin pätee se 60% ohennus keskeltä nokkeihin sekä paksuus ja leveys eli sen mukaan tehtävä.

Rane tukista voi tehdä minkä värisen vaan. Jos haluat tod-tyylin sitten pelkkä mehiläisvaha. Samoin metalliosat (virepyörä mukaanlukien) voi valita väliltä kulta/messinki/teräksenväri tai musta. Kaari raudanvärinen tai kiiltävä. Heitä jotain ehdotuksia niin hommailen materiaalit sitten.

Onneksi nekään ei maksa maltaita eli hinta ei nouse taivaisiin. Max 300e pyydän koko jousesta anyway joten tinkiä saa. Nuo todin jouset on ihan ylihinnoiteltuja toimivuuteensa nähden, eiköhän tuokin ukko möisi enemmän tavaraa jos hinnat tippuisi puoleen.


#6

Tostahan tää lähti…
Eli naturaali raudan värinen kaari ja tukki tummaa puuta tai voi olla petsattukin tietysti. Koristeet ja muut metalliosat on kai valmistettu aikoinaan jostain messinkilaaduista. Työkalujahan nää on aikoinaan ollut joten kaikki ylimääräinen hienostelu on minimissä.


#7

Mulla oli koneella pari huvittavaa kuvaa jousen virittämisestä goatfootin avulla. Ei ole tainnut piiräjä kertaakaan itse tehdä asiaa.image006 image004


#8

Onnistuuse noikin kun jousessa on vähän alle 50lb :smiley:


#9

Kritiikkini kohdistui siihen että goatfootin vipu osuu molemmissa kuvissa tukkia pitelevään käteen. Totta on myös se että ei siihen juuri voimaa saa samalla tavoin kuin jos pitäisi kiinni lenkistä.


#10

ok päivitetty suunnitelma.

-ms416 jousiteräskaari, n. 200lbs, raudanvärinen, bow irons raudanväriset, teräskiilat+2 C-kiilaa
-tukki saarnea, ruskea puuöljy+mehiläisvaha
-messinkimaalit polttamalla: sivupellit+virepyörä, upotuskoristeet kaiverruksin ja valkoisella maalilla
-sivupellit 2mm teräslatasta, virepyörä 4cm pyöröterästanko
-bolt-grooven reunakoristeet upotuskaiverruksin ja valkoisella maalilla
-liipaisin 8mm pyöröterästanko raudanvärinen, liipaisimeen jousipalautus
-goats foot neliötangosta 8mm, raudanvärinen
-rautarinkula eteen (gaff lever chance+hanging up&decoration)
-aivina pellavajänne, vähintään 50 lankaa, mehiläisvahattu
-3 mäntyvasamaa taotuilla hiiliteräskärjillä, nahkasulat


#11

Olisin aloittanut työt jo tänä viikonloppuna, mutta kurkkutauti iski.

Goat’s foot:ssa on oleellista tuo “lever-action”, eli että noin puolet matkasta jänne kulkee tukissa kiinni virepyörään. Jousipalautus asettaa virepyörän paikoilleen.

Kahvaan voi tehdä myös puukahvan. Kahva on näin ollen miellyttävämpi kämmenelle, mutta monella ritarilla on ymmärtääkseni ollut jonkinlainen nahka/teräshanska. Koska kuvan jalkajousi on todenäköisesti Italian tai Espanjan malli, teen goat’s foot:n Italian mallien mukaisesti Wallacen museon nettisivujen mukaisesti.

Monissa Italian malleissa on vielä tuollainen “push-pad” otteen varmistamiseksi. Tuo koukku sen alla on vyökoukku.


#12

kaaren taontaa…


#13

Kaari taottu, karkaisua ja päästöä vaille valmis. Jänne löysällä testiksi.

Onko muka reinikainen niin, että “normaalia jousiterästä ei tarvitse päästää?” Eli jos tuo on ms-416, eikö tarvitse päästää ollenkaan?


#14

Ei ole olemassakaan mitään niin sanottua “normaalia” jousiterästä.
SE mitä olet nyt käyttänyt on varmasti olemassa täysin tarkat karkaisu ja päästö ohjeet.
Niiden mukaan pitää mennä. Koska muuten pahimmassa tapauksessa joko sinä tai Rane pamautta itseltään kallon halki.
Huonosti taonnan jälkeen normalisoutu/ karkasitu tai päästetty jousi voi pahimmassa tapauksessa viedä joltain hengen.
TÄMÄN takia Ruotsissa on elävöittäjien teräsvarsijousilla tiukat asetukset näiden välineiden suhteen kun eräs elävöittäjä kuoli siihen kun vireessä ollut jalkajousi katkesi laukaisussa ja lapa löy ohimon sisään.


#15

Liekköhän tuo sama onnettomuus, kuin tuon viestiketjun kolmas viesti:

Kuulostaa meinaan siltä, että on tehnyt vanhasta auton lehtijousesta kaarensa.

Itse karkaisen ja päästän samalla metodilla kuin Juri kaarensa, sama karkaisulämpötila ja päästöaika.


#16

Sama tapaus.
Millä valvot lämpötilaa?
Pelkkä mutu tuntuma ei riitä.


#17

Joo, nyt kävikin kämmi. Tilaamani jousilatta ei olekaan MS-416 vaan SP40S17. Laitoin karkaisu ja päästöpyynnön vallilalle äsken s-postilla. Mutta ensin pitää selvittää, mikä heidän näkemys tuon jouskarilaadun lämpökäsittelystä…


#18

Minä en karkaissut enkä päästänyt kaartani, vaan sen teki Vallilan Takomon ammattiseppä asianmukaisilla välineillään, tiedoillaan ja taidoillaan!
Voi myös olla ihan mahdollista että olen muistanut lämpötilatkin väärin, joten en todellakaan suosittele tekemään minkään nettijutun mukaan asiaa huolella tarkastamatta!
Minun juttuni ei todellakaan ole mikään luotettava ohje, eikä sellaiseksi tarkoitettukaan!


#19

Näin on! Lämpökäsittelyt kannattaa suorittaa vain oikealla tekniikalla. Vallilan takomo suositteli nimenomaan tuota kierrejousimateriaali-lattaa - Tod Todeschinillakin on samat ominaisuudet kuin kierrejousissa - kaari ei katkea, vaan vääntyy jos ylivirittyy.

Jos Ranen kaari ei nyt onnistu tuosta SP40S17:a, tilaan 8-10 millistä (kierrejousimateriaali) lattaa Vallilalta.


#20

Mikä on SP40S17? mistä olet sellaista hankkinut?

Teräsrenki on ainoa paikka jotan voin suomessa suositella. Sieltä on hankkinut jo monen vuoden ajan maamme parhaat puukko sekä miekka sepät materiaalinsa jos ei muualta ole löytynyt.

Saat haluamasi materiaalin lähes missä koossa vain ja pakettiin kuuluu asian mukaiset lämpö sekä päästö ohjeet.