Ranen eka osage

Unkarista ostettu osage on siis kuorittu ja siitä lohkaistu 1/3. Joku taitavampi olisi varmaan siitäkin tehnyt 2 jousta. Vedin sen tänään sitten ekalle keltaiselle lustolle. Homma oli aika helppoa. Aihiossa on vieläkin aika paljon liikaa puuta. Saa nyt kuitenkin kuivua taas sisällä, ennen kuin piirrän selkään ELB muodot.

1 tykkäys

Hyvä juttu kun tulee varmasti jousi. Ei kahta ehkä jousta… :smiley:

Minkälaisilla mitoilla meinasit aloittaa? Pituus, paunat jne.

Täytyy kopsata mitat taas yhdestä vanhasta ELB:stä. On varmaan taas hukassa niin joutuu mittaamaan uudelleen.

Noin 42-45 paunaa olis hyvä jos tulis. En ole mitannut pituutta tuosta staavista mutta jotain 190 on aika lähellä.

Noin kevyt pitkäjousi pitää olla aika kaponen sitten. Voi olla haastava tehdä, kun hirmuisesti ei saa leveyttä olla, muuten tulee ihan liian alirasitettu, painava ja täräyttävä.

Ei ole pitkäjousi tämä, mutta hauskasti näkee miten pienestä 26mm x 17mm suikaleesta saa vajaa 60 paunaisen aikaan. http://www.primitivearcher.com/smf/index.php/topic,61431.0.html

Eihän tästä malta pysyä erossa. Sahasin Irlannissa tehdyn 55# LB:n mallin mukaan aihioon reunat ja sahasin sen lähelle mittoja.
.


Sivukuvasta näkee kuinka staavi vähän kääntyilee. Oksia siinä ei kuitenkaan näy. Katkaisin oikeasta päästä 10cm pois joka kääntyi juuri väärään suuntaan. Pituutta on silti nokkeineen 190. Eli Halko on 198 pitkä.

Lisäksi vielä vanha ja uusi vierekkäin. Irkkujousessa nuolen paikka on ihan keskellä, eli kahva on sen alapuolella.

2 tykkäystä

Anna kuivua huolella, sillä saattaa venkoilla sivusuunnassa. Bickerstaffe mulle kertoi, että laminoinneissa osage tarvitsee sivujäykän puun tueksi, kun/jos kapeaa tekee. No, lämmöllä voi sitten oikoa, jos ongelmia tulee.

Nyt on pari viikkoa kuivunut ja ajattelin vetää mittoja vähän lähemmäs haluttua. Höylä ja vesuri eivät oikein toimi. Toinen lohkoo ja toinen ei leikkaa… Raspi toimii parhaiten. Vedin mitat jo lähelle piirtoviivaa… Hauskasti on kapula taipunut vähän vastakaarelle.

1 tykkäys

Jousi alkaa ilmestyä puun sisältä. Tilasin eilen iltapäivällä raspin Turusta Suomen ratsutarvikkeesta ja matkahuolto ilmoitti jo aamulla klo 8 että se oli haettavissa Kuusaalla. Aika järee peli mutta sitä vaaditaankin vielä tässä vaiheessa. Bahco vertailun vuoksi vieressä.

Kuvassa jousi on kyljellään selkä reunaan päin.

Kavioraspi on the työkalu näissä hommissa. Saa suoraa ja saa pyöreää. Voi tehä loviakin jopa. Uudenkarheina raspit on niin teräviä että hanska on ok olla handuissa. Muistakko tuoda Rane sen lyhyen patikan mulle Taka Hikiälle…?

Just kun kävin liiterissä niin mietin että toivottavasti muistan ottaa sun kapulan mukaan. Mutta muistan kyllä kun otan ton omankin aihion jota käyn taas kohta vähän raaputtamassa.

Homma etenee kun on tommonen kaamee keli ulkona. Ekaksi kuva profiilista.
Vastakäyrää on ja yksi oksanmutka.

Tillerissäkin ylälapa on vasemmalla. Eniten duunia on edelleen kahvan lähellä. Ei vaan millään meinaa uskaltaa ottaa heti tarpeeksi. Lyhyeen jänteeseenkään ei ole vielä päässyt.

Hyvä ketju tämä. Mielenkiinnolla seuraan. Ootko mitannut mallina käyttämääsi jousta, paksuudet vaikka 5cm välein ja siitä sitten apinoisi? Puulajeissa on toki isojakin eroja mutta vähän osviittaa varmaan antaisi kuitenkin.

Mulla esimerkiksi työn alla punajalava joka on ihan outo puu mulle. Oon mitannut vuorijalavajousen 55 lbs lapojen paksuudet jotka pienenee tasaisesti 2,1 - 1,0 senttiin pitkin lapaa. Vuorijalava on pyramidimallinen, leveys 4,8-1,3 cm ja punajalava selvästi kapeampi 3,5 - 1,5 cm mutta helpottaa kyllä työstöä kun lapojen paksuudet on työstövaiheessa merkattu lapoihin. Ympyröin vielä paksuuden paksummasta lavasta että tietää ottaa siitä aavistuksen enemmän. Tossa selvennykseksi pari kuvaa ylä/alalavasta kahvasta lähtien:

Jees, lisää vetoa vaan!

1 tykkäys

No nyt on 20" vetoa. Aikalailla on tullut alalapaa hinkattua. Ylälavassa on noin 15cm kahvasta oksa joka tuo vähän haastetta. Omaan silmään aika tasaisesti saa nyt ottaa. Paunamittaria kun ei ole niin ei osaa sanoa missä mennään. Täytyy käydä viikonloppuna pihalla venyttämässä. Kellarissa loppuu tila.
Ei tästä nyt kyllä LB:tä tule mutta jos FB kuitenkin.

alalapa

ja ylä

Sanoisin, että kummankin lavan keskikolmannes kaipaa sikliä. Varsinkin vasemmassa lavassa keskikolmanneksessa näyttäisi olevan silminnähden selvästi paksumpi alue.

Juu, kahvan feidit näyttäisi taipuvan liikaa. Keski- ja ulkokaariin duunia. Kivan keltanen keppi.

Kiitos. Yritän ottaa muotoilussa mallia sun kepistä. Kulmia pitää pyöristää näköjään aika reippaasti. Kahvan tienoo meinas mennä yli kun ensin sitä ei meinannut saada taipumaan ollenkaan.

Rane - älä ota mallia, tai jos otat, niin omalla vastuulla…

Suosittelen tekemään tilleripalikan, se auttaa huomattavasti tilleröinnissä, jos jousi on suora ja tillerimuoto pyöreähkö:

http://www.primitivearcher.com/smf/index.php/topic,61422.0.html

Sen avulla ei tarvitse luottaa vain silmään, vaan kun seuraa orjallisesti tilleripalikan antamia vihjeitä, niin tilleri asettuu kuin itsestään hyväksi. Hienosäätö sitten toki erikseen.

Toi kynä on kyllä näppärä tossa. Itse käytän n. 10cm katkennutta nuolenvartta apuna, liikuttelen sitä hitaasti eessuntaassun ja aika helposti huomaa jos on liikaa/liian vähän taipumaa.

kiitos! Toi olikin uusi väline mulle.