Puun taimet, tammi, jalava, pähkinä

No nyt alko kiinnostamaan. Kattelin niin pitäisi kyllä pärjätä hyvinkin näillä korkeuksilla. Jos riittää se 5-10v runko niin sehän olis jo ihan hyvin saavutettavissa itse kasvatettuna👍

Täytyy painaa mieleen niin jos vaikka siemeniä sais kerättyä näistä.

Ja joo, on emäntä ihmeissään sitte ku kämppää ostaa ja pelkästään pihaa kattomalla isäntä tekee ostospäätöksen😂

Tataarivaahtera on taksonomisesti ilmeisesti vähän hankala tapaus. Nykyinen nimi näyttäisi olevan pikkuvaahtera (Acer tataricum) ja se jakautuu viiteen alalajiin – kannattaa vielä varmistaa Adamilta, että mikä laji/alalaji on kyseessä, jos tietoa on.

Heikin aiemmin mainitsema mongolianvaahtera on osa tätä pikkuvaahteran perhettä.

Pitäisi pärjätä Suomessa V-vyöhykkeellä asti.

2 tykkäystä

Mongolian vaahtera kasvaa koko eteläsuomessa aika hyvin, ei vain suoraan. Minulla on muutama 50 v vanha, 7m korkea, mutta yhtä mutkaa.

3 tykkäystä

Tasan kuukausi sitten Adam laitto s-postia että siemenet lähti postiin. :open_mouth: Pitäskö huolestua.

Hmm, pitkä on matka, tai sitten on jäänyt tulliin. Luulleet varmaan hasiksen siemeniksi.

Hehee, just tuliki kirje kotiin tullista. Ihan perus tullausprosessi eli ei siihen varmaan mitään ole kajottu.

Nyt voisikin laittaa nämä ruukkuihin vaikka parvekkeelle? Niinhän Mikkokin on täällä tehnyt.

1 tykkäys

Komeeta! Joo just kuten sanoit. Reilusti siemeniä ruukkuun, kukkamulta + perliitti sekotukseen, ihan kevyt kastelu ja antaa talven yli olla pihalla. Keväällä alkavat sitten itämään👍

1 tykkäys

Kiitos! Tehdäänpä näin. Minkä kokoinen pitää ruukun olla?

Ei pitäs olla väliä, ite oon välillä laittanu ihan isoihin muovinukeihin ja välillä 20cm ruukkuun.

Pari vuotta sitten katseltiin yhtä mongolian vaahteraa kasvitieteen proffan kanssa, käytyään lehtiä läpi hän totesikin, puun olevan aika hyvää siinä on ainakin kolmen aasialaisen pikkuvaahteran lehdet. Totesi tämän nopeuttavan opetusta, mutta ei selventävän. Toisaalta lajillahan ei ole merkitystä jos mekaaniset ominaisuudet ovat lähes samat.