Puun säilyttäminen ulkovarastossa

Mites porukalla on kokemuksia puun säilyttämisestä ulkovarastossa, jossa ei ole lämmitystä?
Meikällä jalavaa aika paljon nyt pian jo toista vuotta kuivassa ulkovarastossa.
Pitääkö alkaa huolestua? Vielä ei ainakaan näy hometta jne.

1 tykkäys

Ei mitään hätää, siellä ne säilyy. Kunhan ilma vaihtuu.
Mulla on navetassa tai ladon ylisillä kaikki puu, kylmässä.

Kiitos lohduttavista sanoista Jere. Alko jo ressiä pukkaamaan kun vanhempien tykönä 200km päässä kaikki puut…

1 tykkäys

Pitää!

Jos on viime vuonna kaadettua, halkaisematonta ja kuori vielä päällä, niin kaiva nenäliinat esille, sen verran varmasti harmittaa. Pari pihlajapölliä lahosi kesän aikana kivasti. Tuomipihlajasta sama kokemus. Jos on halkaistu tai edes osittain kuorittu, niin säilyy mutta ei se puu kylmäsäilytyksessä parane. Ota premium-aihiot kotiin talteen. Saattaa ne tuurilla olla kunnossakin mutta itse en enää sitä riskiä ota.

Okei, no perhana.

Tässä vielä speksit, puut on:

-Korittu
-Halkaistu
-Päät vedetty maalilla
-Kasattu tikkutaloksi
-50cm irti lattiasta
-Kaadettu syystalvella

Taidan suurimman osan jättä, mutta premium aihiot jemmaan kuten sanoit…


Eli nämä kyseessä

3 tykkäystä

Mielestäni ei pitäisi olla mitää hätää. Jos ilma kiertää niin säilyvät noin vuodesta toiseen.

1 tykkäys

Hyvinhän nuo on säilötty. Mutta uskon silti, ettei ulkosäilytys tee pitemmän päälle hyvää. Kosteus elää paljon, pitkiä aikoja voi olla hyvinkin kosteaa ja monet puut vaan tuppaavat homehtumaan. Esimerkiksi koivu vetää itsensä homeeseen yhden kesän aikana. Puussa on aina vettä, joka talvella jäätyy ja sulaa, voinee vaikuttaa ainakin jollakin tasolla puun rakenteeseen. Ainakin oman arkikokemuksen ja -käsityksen mukaan ulkosäilytyksellä on vaikutusta puun ominaisuuksiin, eri asia on sitten se, että kuinka paljon sillä on merkitystä.

1 tykkäys

Ulkovarasto on tosiaan tehokas tapa pilata arvopuunsa.

Ilmankosteus pysyy ulkovarastossa suurimman osan ajasta niin korkealla, että puu pysyy haitallisen kosteana suurimman osan ajasta, mikrobi- ja (home)sienitoiminnalle edullisesti. Myös toistuva jäätyminen ja sulaminen, mihin edellä viitattiin, heikentää puuta mitattavasti. Edessä on mystisiä selkien hajoamisia tai vatsojen pettämisiä. Ei tietenkään aina, aina löytyy poikkeuksia.

Ulkovarastossa myös puun rei’ille poraavat tuhohyönteiset asettuvat puihin melko kovalla prosentilla. Lajillakaan ei tunnu olevan niin väliä.

Tästä vähän lisää pelottelua, Tuukan kokemana:

Joko minulla on ollut tosi hyvä tuuri, tai sitten teillä huono.
Hyvä ilmanvaihto on mielestäni ulkosäilytyksessä ihan ykkösasia, mutta tärkeää on myös ajankohta milloin laittaa kuivumaan. Keväällä puu kuivuu nopeasti, eivätkä ötökät ole vielä hereillä, syksyllä taas päivastoin. Valmiiksi kuivaan puuhun eivät homeet eikä hyönteiset enää pysty.
Poikkeustilanteita voi tietysti tulla, eräänä erittäin kosteana kesänä sain joidenkin puiden paljaisiin pintoihin sinistäjähometta. Onneksi se ei ole kovin vaarallista, mutta kuorittua vaahteraa ei enää tekisi mieli jättää ulos.

Ei itse asiassa pidä paikkaansa: puupistiäiset ovat erikoistuneet työntämään munanasettimensa kuivaan puuhun. Kaikki mun kolme erilajista jousipuuta, jotka pistiäisentoukat söivät piloille olivat kuivia, kun niihin iskettiin.

Auts, tuota en tiennyt! Eli minulla on sitten käynyt tuuri. Täälläpäin niitä ei taida olla, lähimpään kunnon metsäänkin on matkaa.

Nyt kun tätä lueskelee niin johtopäätös: Täytyypä tuoda koko kasa vaikka sängyn alle jotta pysyvät kuivana.

1 tykkäys

Porukka pelotteli sen verran että piti kyhätä autotallin katonrajaan kolmesta 50x100 lankusta palkki kengillä ripustettu aihioteline.

Kyllä kestää!

6 tykkäystä

OIKEIN!!!

1 tykkäys

Hyvä säilytyspaikka! Säilyy ja kätevä ottaa puuta käyttöön. Näyttäisi tuossa olevan pienempikin teline, jossa on jousiaihioita? Mutta miten tuolla ei näy lastuja missään? Ei kai tuo ole sellainen autotalli, missä säilytetään autoa? Sehän on autotallin väärinkäyttöä!

2 tykkäystä

Näit oikein, on muutama pikkuteline vielä lisäksi valmiimpia aihioita varten👍

Tämä on onneksi nimenomaa se autotalli, jossa oon kaikki jouseni tehnyt. Tänään oli vaan siivouspäivä niin näyttää hämäävältä!

KYLLÄ!!!