Penobscot-jousi

Onko kyseisen tyyppinen tuplajousi hyväksytty historialliseksi vai onko se 1900-luvun viritelmä. Kumpaakin tietoa näkyy olevan liikkeellä. Ja jos on kurantti niin mihin luokkaan?

image

Täysin historiallinen jousityyppi amerikasta.

Ei varsinaista luokitusta taida tälle olla. “Simple complex” on ollut muistaakseni jokin luokitus näille jotka tarvitsevat jotain lisäksi toimiakseen. Samaan luokkaan kuuluu kaapeliselätkin.

Lutz Koshorek Saksasta ampuu penobscot-jousilla ja tekee niitä itse ”tavallisten” jousten lisäksi. Osagea ainakin on käyttänyt materiaalina, varman muutakin puuta. Mukava kaveri.

Apujousi on suunnilleen normaalilla rasituksella, mutta varsinainen on jouseksi hyvin omituisella, siihen kohdistuu todella iso puristus taivutuksen lisäksi, joten puristuslujalla lajilla on käyttöä.

Vaikka kysymys liittyi kilpailusääntöihin, niin siirsin ketjun tänne.

Gordon Day (1975) toteaa, että “…the ‘Penobscot war bow’ was most probably a hoax.”, huijausta siis. Kanadan museoissa on tiettävästi vain yksi ainoa yksilö, kerätty Mainesta vuonna 1913, jousen tarkempi alkuperä ei ole tiedossa. Yhdysvalloissa on ainakin kolme jousta museoissa (Hamm 1999).

Sen lisäksi Ernest Thompson Seton (sic!) on julkaissut ensimmäisen kirjallisen kuvauksen jousesta vuonna 1900. Lähteenä oli eräs penobscot-heimon jäsen, Big Thunder, joka esitteli Setonille jousta, joka Setonin arvion mukaan oli hyvin kevyt (pituus 180 senttimetriä). Big Thunder väitti jousta perinteiseksi penobscotien sotajouseksi. Se onkin oikeastaan ainoa viittaus jousen alkuperään. Dayn mukaan Big Thunder tosin tunnettiin epäluotettavana miehenä, joka eli myymällä intiaanien esineitä tarinoiden kera, lieneekö sitten Seton joutunut myös “only for you” -tarjouksen uhriksi? Vanhemmat viittaukset penobscotien jousiin viittaavaat tavallisiin jousiin, joissa ei ole mitään poikkeavia rakenteita.

Tietääkseni Dayn artikkeli on ainoa, joka koskee kyseistä jousta. Esimerkiksi Mason (1893) ei mainitse kyseisestä jousesta mitään. Hamm (1999) esittelee kolme Yhdysvaltalaisissa museoissa olevaa jousta. Tosin, Day mainitsee viitaten toiseen lähteeseen (Speck 1940), että jousesta tunnetaan vähintään tusina jäljitelmää (reproductions). On harmi, että Hamm ei kirjoita mitään kyseisestä jousimallista, on vain piirrokset museoiden jousista mittoineen.

Siten, penobscot-jousen historiallisen alkuperän totuudenmukaisuus on aika ohut. Tietoa on aivan liian vähän. Museoiden jousista ei tiettävästi ole tehty ajoituksia. On jonkin verran spekulaatiota mutta ei mitään kovaa faktaa.

1 tykkäys

En pysty tähän kohtaan kaivamaan lähdetietoja arkistoistani, mutta on todennäköistä, että koko penobscot-jousi on lähtöisin erään 1900-luvun taitteen intiaanikeksijän päästä ja käsistä. On esitetty jopa, että kaikki olemassa olevat alkuperäiset penobscot-jouset ovat tämän keksijän tekemiä.

Jos jousimalli on peräisin alkuperäiskansan edustajalta, mutta ajalta, jolloin alkuperäiskansan edustaja eli teollisessa yhteiskunnassa ja harjoitti jousiammuntaa vain vapaa-ajanharrasteena, onko kyse varhaiskantaisesta jousesta? Ei, sillä jousimalli ei ole peräisin kontekstista, jossa jousi oli toimeentuloon / sotatoimiin käytetty ase.

Juuri tuo Dayn mainitsema “Big Thunder”.

Jos ruvetaan saivartelemaan, niin kyseinen jousimalli ei välttämättä ole edes IFAA-laillinen, koska sille ei löydy todisteita ennen vuotta 1900.

Taruun näkyy liittyvän naapuriheimo Micmac, joka myös olisi käyttänyt vastaavanlaista jousta. Tuollainen lähes suora apujousi tekee systeemistä lähesulkoon “gableback” version koska apujousi on lähes pelkällä vedolla. Jotta systeemi toimisi niin apujousen täytyy olla aika lailla kaarella eteenpäin ja luulen ettei tässä pääjousen vastaakaaresta ole kuin haittaa. Elikkä luulen tuon tytön jousen olevan jonkinlaista huijausta. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö ko. jousta olisi voinut olla olemassa. Kyselin koska nettitiedot tuntuvat hyvin vajailta ja normaalin epämääräisiltä.

Sivumainintana olen tästä vaitteestä kuullut, mutta en ole itse sitä koskaan tutkinut tai sen enempää noteerannut. Olen vain mennyt noiden Hammin kirjoitusten mukana. Kiitos tästä tietopaketista.