Paras työkalu jousen tekemiseen

Mikä on paras, kätevin, mukavin työkalu, se, joka tarttuu useimmiten käteen jousta työstäessä? Jokaisella on varmasti oma suosikkinsa, joka voi toki vaihdella materiaalin mukaan.

Itse olen tehnyt kaikki edellisen yksipuiset jouset kavahöylällä. Vannesahalla ylimääräiset puut pois ja sen jälkeen kaikki lopputyö kavalla. Jos konevoimaa ei ole, niin kirveellä saa aika hyvin työstettyä karkean muodon, jonka jälkeen kavahöylä on tehokas työkalu paksulla lastunpaksuudella.

Edes sikliä en ole tarvinnut tilleröintiin. Kun terävän ja hyvän kavahöylän säätää hyvin ohuelle lastulle, niin se peittoaa minusta siklin helposti. Jos jousessa on oksankohtia, niin silloin teräväkin kavahöylä repii herkästi ohuellakin lastulla. Niissä kohdissa olen käyttänyt iwasaki-raspia, joka jättää sileän pinnan, viimeistely sitten siklillä.

Laminaateissa, joissa vatsapuu on todella kovaa ja syykulku voi olla kihara, kavahöylä ei toimi, vaan repii liian herkästi. Bulletwood menee äärimmäisen ohuella lastulla mutta ipe ei. Siinä sikli ja Jurin kavasikli ovat parhaimmat työkalut.

Viimeistelyyn nyt voi tarvita erilaisia viiloja, hiomapaperia, puukkoa, tms. mutta se on jo eri asia.

Lyhyesti, neljä eniten käyttämääni työkalua järjestyksessä ovat kavahöylä, sikli, iwasaki-raspi ja kirves.

Mun jousenteko tapahtuu 80-prosenttisesti joko parvekkeella tai pihalla ihan vaan kädessä pyöritellen joten työkalujen tulee olla yhdellä kädellä käytettävissä. Eli mökiltä löytyy penkit ja koneet, kesävkonloppuna muutaman vapaan tunnin aikana tukki halki kiiloilla tai sirkkelillä, sähköhöylällä karkeaan muotoonsa ja viikoksi mukaan kaupunkiin ja sitten duunin jälkeen raspi käteen pihalla ja eiku kovaa raspaamista. Kun taipuu niin viila käyttöön ja viimeistely sitten siklillä.

Suosikkityökalut järjestyksessä: puuraspi, sikli, puuviila. Sikleistä paras on k-raudan myymä, yhdellä siklillä saa useita jousia ja terä pysyy, raspi on plektratradingin myymä malli:

http://plektratrading.fi/microplane-snap-in-rasp-8.html

Viivoitin, kynä, kirves, kavahöylä, raspi, siklihöylä.

Puun kaatoon saha. Halkaisuun saha aluksi ja sitten puukiiloilla. Kirves raakamuotoiluun.
Siiten kuningas kavioraspi kehiin. Nokitkin sillä saa, mutta puukko ketterämpi näverrin, riippuen nokkimallista. Sikli tillerin viimeistelyyn.
Miksi Kavioraspi on kuningas? Sen kanssa työskentely on ajallisesti suurin jousta tehtäessä. Sillä saa pyöreitä muotoja kuin suoraakin.

Tai vaihtoehtoinen väylä vannesahalla halkaisten ja muotoillen.

Mahdoton sanoa yhtä työkalua. Jos jousi täytyisi yhdellä työkalulla tehdä olisi se lie puukko tai kirves.

Kirves, kava, puukko, viila, sikli.

Ja silloin kun huvittaa niin piikaavin.

2 tykkäystä

Usein tässä järjestyksessä: moottorisaha, pöytäsirkkeli, kirves, kavahöylä, raspi, sikli.

Käytän paljon jopa tommosta 20cm halkaisijan puuta, joten työkalua sen mukaan. Mahdollisimman vähän pyrin halkaisemaan kiiloilla, koska usein puut ovat niin vänkyröitä syynkuluillaan, että niistä ei halkaisemalla edes saisi kuin takan lämmikettä.

Huomasin, että kukaan ei käytä vetopuukkoa. Mielenkiintoista, kun se tuntuu olevan joka jätkän vakiovaruste amerikan maalla? Tekisi mieli semmoinen kuitenkin hommata mielenkiinnosta. Ja vuoluhevonen! Rakentaa itse.

Kava, kavahöylä, drowknife tai veistorauta.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä sekä olomuotoa.
Käytän niitä lähes jokaiseen luonnon oksaan. Lähemmäs puolen sataa jousta on tehty pelkästään tällä työkalulla ja muutama jopa nokkia myöten.

Oon tehnyt näitä perinteisiä rautoja noin kymmenkunta. Kaikki myyty paitsi kolme jos oikein muistan.

1 tykkäys

Isompaan puun poistoon vannesaha ja oikotasohöylä, joskus pöytäsirkkeli ja kirveskin. Nauhahiomakoneella erityisesti bambun liimapinnan silitys ja vähän muutakin tulee hiottua. Kavioraspit ovat minulla staavin muotoilussa ykköstyökaluja ja tilleröinnin edistyessä Shintoraspia ja hienompaa viilaa tulee käytettyä. Siitä edelleen siklillä ja hiomapapereilla viimeistelyt. Kavahöyliin en ole oikein koskaan oppinut; liekö puutteita terotus- ja säätötaidoissa. Vetopuukko odottaa kokeilua, mutta pitäisi se veistopukki ensin rakentaa, johon saa kepakon tukevasti kiinni.

Toi vetopuukko muistuttaa kovasti kuorimarautaa ja semmonen mulla olisi kyllä, isäukon jäämistöä. Pitänee teroittaa ja kokeilla miten puree puuta se.

1 tykkäys

Vautsi! Mistä materiaalista olet terän tehnyt?

Onko Mikke sulla tommosta veistopukkia, “shaving horse”?

Kuorimarauta on aika jäly työkalu tuohon hommaan, pelkäänpä. Vetopuukkoa arvioisin jopa puolet pienemmäksi.

Se on tekiästä kiinni miten sitä rautaa käsittelee. Tein ihan kokeilu mielessä tämmöisen joskus 2008 isoon kuorimisen ja mutta siitä tulikin nopeasti yksi rakkaimmista välineistä jolla sain koko homman tehtyä. Valitettavasti joku pitkäkyntinen varasti sen minulta turun keskiaika markkinoiden yhteydessä. Tuo oli vain taottua paskarautaa mutta suurella teräkulmalla sekä vähän lihaksia käyttäen meni mistä vain läpi.

Paino oli muuten 4,5 kiloa :wink:

2 tykkäystä

No mutta! Pitääkin teroittaa kuorimarauta ja kokeilla.

edit: pitäs saada pitkäkyntinen jalkapuuhun sinne keskiaikaismarkkinoille…

plus vähän muutakin…

Böhleri 0,8c leuku teräksestä.
Mulla on yksi entisestä mynämäen kansakoulusta ostettu 25€
Pitäis tehdä sellanen kolmi jalka tukki vaan kun kerkis joskus niin olis helpompi kantaa mukana.

Vetopuukkoa tosiaan käytetään rapakon takana paljon, erityisesti osagen työstämiseen halutulle lustolle sekä aihion karkeaan työstöön. Suomalaiset ovat ehkä tottuneempia kirveen käyttäjiä, joten aihion karkea työstö tehdään sitten kirveellä, jos konevoimaa ei ole saatavilla. Minulla on yksi isohko vetopuukko mutta en ole tykännyt sitä käyttää.

Vetorautaa…tai kuorimarauta nimellä…isältä jäänyt,sillä enimmäkseen veistän , 50-luvulla valmistettu työkalu, hyvin pysyy terässä.

Mää sanon että terveet kädet ja kirkas järki :smiley:

2 tykkäystä

Järki todellakin, ja kädet jos kipeet…ei tuu mitään :smiley:

Nyt iso kiitos @M.Reinikainen kun kehoitit kuorimarautaa kokeilemaan! Huhhuh, siinä nöyrty iso pino syreeniäkin kun väänti menemään. Mistähän oli muistikuvat kuorimaraudan toimimattomuudesta tullutkaan…
Nyt kun makuun pääsi, niin tuollahan suunnilleen veistää jousen tilleriin!

Edit: Jotenka päivitän vastauksen: hautaan saakka KUORIMARAUTA :smiley: