Paras työkalu jousen tekemiseen

Minä en ole kuorimarautaa jousihommissa vielä kokeillut, mutta kyllä sen tehokkuus hallitussa puuntyöstössä tuli jo nuorena koettua: olen tehnyt satoja heinäseipäitä kuusirangoista kuorimaraudalla, kärjen viimeistely vain vaati hivenen käsihöylän käyttöä.

juur hiljattain löysin tammisaaren torilta antiikkikauppiaalta erinomaisen Billnäsin kuorimaraudan. Ei kun rantteelle!

1 tykkäys

Niin se oli omakin isä aikoinaan juuri kuusirungoista heinäseipäitä tuolla veistellyt.

Tähän työkaluasiaan voisi vielä lisätä, että kovasti riippuu puun laadusta. Tuomea tai muuta lähes täydellisen virheetöntä puuta kun veistää, on kuorimarauta tai kirves kädessä. Jos on aaltoilevaa syreeniä oksankohtineen ja kieroutumisineen, saa kuorimaraudan kaltaisilla välineillä nopeasti vain tuhoa aikaan kun liian pitkälle veistää. Toki löytyy hyvää materiaalia syreenistäkin. Oikea työkalu oikeaan paikkaan.

1 tykkäys

Pokasaha, kirves, raspi, höylä, viila, sikli, hiomapaperi. Selästä varovasti kuori vain käsin kuorimalla. Vannesahaa ja muita sähkötyövälineitä ajoittain isompiin kaariin.

Mä en ole oikein päässyt sisään raspien käyttämiseen. Käytän kavioraspia oikeastaan vain kahvan muotoiluun. Jonkun oksaisen katajan työstämisessä ehkä käyttäisin muutenkin. Muuten työstövälineinä kirves, kavahöylä, pieni yhdenkäden silotushöylä ja sikli. Nokit teen puukolla. Joskus käytin siklinkin sijasta puukkoa, mutta sitä joutui teroittamaan sen verran useasti, että terästä ei ollut kohta mitään jäljellä. Pitäisi ehkä tehdä siitä naskali :grinning:

Shinto-raspi, jossa karkeampi ja hienompi puoli, on minun suosikki. Jonkin verran käytän hienompihampaisia kavioraspeja; leveytensä ja painonsa ansiosta saa suoraa jälkeä ilman kuoppia. Siklillä sitten hienosäätö. Kava- ja pikkuhöylät ei oikein ole suosiossani, jos on vähänkin kiharaa puussa.

Laadukas kavioraspi pelastaa päivän, kun on yhtään kiharaista ja kovanpuoleista puuta suipistettavana, ja ne eivät ole harvinaisia päiviä. Kivikova, kierteinen, oksainen ja kuoppainen pihasyreenikin tasoittuu ja ohenee lähes lihasvoimaa käyttämättä.

Tuli heräteostoksena hommattua tämmönen panssariviila, aika hyvää jälkeä tulee. Leikkaa todella siististi siklimäistä jälkeä kovaan puuhun. Toki tuotahan ei kyllä koveraan pintaan voi tarjota mutta suorilla pinnoilla jees.

4 tykkäystä

Noita samoja raspia tuli joskus ahjo hitsattua yhteen useampia ja tuli oikein hyviä puukkoja sekä miekkoja niistä. Jos hampaat syö niin käyttöön. Jos ei niin kierrätykseen.