Nuolivarren pituuden mittaaminen

Nyt ollaan todella perusteissa, mutta kuitenkin…

Mitattiinko nuolivarren pituuden mittauksessa mitta nokin pohjasta nuolivarren loppuun asti? Vai kärjen uloinpaan pisteeseen asti? Tästä on hämmentävän vähän selkeästi kirjoitettu.

Esim. jos ostat 32" pitkän varren ja laitat siihen holkkikärjen, tällöin tulee 32,5" pitkät nuolet (kärki lisää 1-1,5cm). Toki sitten kun sahaat nokkiuran, tämä sentti poistuu. :slight_smile: Mutta mitäpä jos liimaat muovinokin ja ratakärjen? Tällä tulee joku lähes 33" nuoli.

Tuli vaan mieleen kun jos ruvetaan nuolia spinettämään ja mittaamaan, niin tuommoinen 0,5" lisää pituutta löystyttää nuolta peräti 3 paunaa. Eli kun heitetään tämmöisiä pieniä mittavirheitä niin eipä ihme että ei luoteta spinetaulukoihin.

Koska asia on määritelty selkeästi alan standardeissa… Sivut 12–13.

http://peteward.com/AMOStandards.pdf

AMO-standardi on toki sinänsä vanhentunut, uudet standardit löytyvät maksullisina täältä:

https://www.astm.org/search/fullsite-search.html?query=archery&

Standardissa ASTM F1435-08(2013) Standard Specification for Designation of the Balance Point Location for Archery Arrows on luultavasti määritelty myös nuolen pituuteen liittyvät asiat. Itselläni ei siis valitettavasti ole pääsyä noihin. Jos joku nuo saa hankittua, niin olen kiinnostunut!

Tuossa on vaan se että eihän näin oteta sitten yhtään huomioon kärjen pituutta?
Mulla on esimerkiksi noita ruodollisia kärkiä ja sitten tämmösiä perus holkkikärkiä.
Ruodollinen kärki tulee 1cm yli varresta, kun holkkikärki 4,5cm. Ei tuossa ole mitään järkeä kun aletaan laskemaan esim. FOC arvoja. Laskentatavasta riippuen esim. 11,5% tai 15%. Varmana sotkee spinen määrittämisenkin.
Onpa hyödyllinen standardi… :smiley:

Minun mielestä pituus pitäisi ottaa nokkiurasta kärjen uloimpaan kohtaan mitattuna. Enhän nyt ymmärtänyt jotain väärin?

Vähän sama homma kuin vetopituuden mittaaminen. Sen voi tehdä monella tavalla mutta jos verrataan keskenään eri mittauksia, niin pitää vaan sopia, että miten mitataan.

Eli sinäkin mittaat tuon AMO standardin mukaan, mitta nokkiurasta siihen pisteeseen mistä alkaa holkkikärki? “Näkyvä puuosa”. Sama mittaustyyli myös FOC arvossa?

https://archerycalculator.com/arrow-front-of-center-foc-calculator/

Juuri näin, se on selkeä ja omalla tavalla yksiselitteinen tapa “normaaleilla” kärjillä.

Minä mittaan koko nuolen pituuden ja FOC sen mukaan. On realistisen rapa ja omaan käyttöön selkeän yksinkertainen. Vetopituuden mittaaminen kärjen takaosaan periytynee leikkureista, koska semmoinen nokalla nuolta ei pidemmälle voi vetää…:grin:

Minusta simppelein ja yksiselitteisin tapa on mitata nokkiurasta ja katkaista varsi haluttuun mittaan. Siinä on sitten nuolen pituus, kärjet ovat millaisia ovat.

Tuossa on vain se ongelma, että silloin vastaavaa nuolen pituutta ei voi mitata jostakin toisesta, kärjitetystä nuolesta.

Ei ole mielestäni iso ongelma. Voi helposti tarkistaa vastaavasta tai irroitetusta kärjestä kuinka syvälle varsi ulottuu.