Aikaisemmat viestiketjuni edustavat sen verran sekalaista seurakuntaa, että perustin tälle ihan oman viestiketjun, vain selkeyttääkseni projektia. Tämä on muutenkin minun eka ns. suora kopio ja haluan tehdä kaiken prikuulleen. Tein päätöksen, että en laita foorumille jatkossa enää mitään puhtaita omia versioita tms., ne eivät oikeastaan kuulu tälle foorumille ja voivat levittää väärää tietoa ns. autenttisista varsijousista.
Kyseessä on Norjalaisen kulttuurimuseon (Norsk folkemuseum) varsijousi, josta saan museon valokuvaajan kuvat ja kuraattorin lisätietoa kun museo aukeaa koronasta.
Tästä tulee kaksi versiota, toinen on tilaustyö seppäkaverilleni joka polttoleikkaa minulle kaaret. Toinen itselleni. Jälkimmäinen versio on vielä hitusen tarkempi, jos museolta saa luvan pyörittää virepyörää ja katsoa, onko virepyörällä vain sarvivahvikkeet vai kokonainen sarvikuppi. Kolmaskin versio tulee sitten joskus, hiiliteräs-meltorautakaarella. Tämä on hyvä projekti senkin toteuttamiseen.
Toinen, seppäkaverille lähtevä versio on hyvässä vaiheessa. Tukki tehty koivusta, pintakäsitelty ja vahattu ruskeaksi öljyvärimaaleilla ja meh.vahalla. Ruskeaa tukkia suosin käyttöjousessa lian näyn estämiseksi. Hirvenluinen nuoliura ja hirvenluiset pyöränvahvikkeet. Sain kolme kahden metrin pätkää jousiterästä Be-Group:lta, 13 mm paksua.
Museon kuraattorilta pitää tiedustella toiseen versioon
-onko virepyörä kokonaisessa kupissa vai ei/voivatko pyörittää virepyörää
-alkuper.pintakäsittely
-tukkipuu
Tässä on sekin bonus, että kun keskittyy alkuperäiseen varsijouseen niin se on sitten ratifioitu ennallistus tilanteessa, jos kukaan muu ei ole tehnyt. Eräänlainen “oppimistyö”.