Nahkakauppa haussa

Mistä ostatte nahkaa? Mielenkiintoa olisi ostaa kunnon tukkupakkaus kasviparkkia, hieman eri paksuuksissa. Nuoli- ja jousiviineihin, sormiläppiin, kahvoihin, mokkasiineihin jne.

Tämmönen putiikki ainakin myy halpaan hintaan. 4e neliöjalka. Siis pilkkahinta jos verrataan muutamiin suomalaisiin. Uskaltaisikohan täältä pistää testitilauksen?

9 neliöjalkaa ja 174e. Viisinkertanen hinta.
https://www.slojd-detaljer.fi/tuotteisto/nahkatyo/nahka-vuota/haranvuota-puolikas-kylki-8419

https://www.amazon.com/ olen itse tilannut. Yllätysyllätys sieltäkin löytyy.

Tandya suositeltiin harrastepalstoilla. 100 dollaria ~20 neliöjalkaa.

Mitä järkeä tilata amazonista mitään suomeen? Hinnat voisi olla paikoitellen ok, mutta aina lätkästään pitkälti toistakymppiä, ellei 30e postikuluja. Ja tullit päälle kun tuotteet on usein jenkeissä. Enkö ole osannut katsoa sitten? Selaillut olen kyllä joskus paljonkin.
Kaivappa sieltä joku 2mm nahka suomeen tuotuna, neliöjalkahintaan 10e. Onnistuuko?

1 tykkäys

Pikku nahkahommia varten kirppareilta löytyy aika hyvin vanhoja nahkatakkeja, salkkuja ja laukkuja.
Ostin viimeksi 6mm nahasta tehdyn salkun 5e.

Jos nahkan pinta kiiltää kanattaa se jättää kaupan hyllylle jos haluaa saada pintaan kuvioita aikaan muulla kuin polttamalla.

Facen puukko:areena -ryhmässä tämä tamperelainen kaupittelee aina toisinaan. Taitaa olla joku pikkufirma taustalla. Itte tilasin het puolivuodan kerralla, niin ei tartte nuukailla. Laatu oli mielestäni oikein ok, mutta kokemukseni nyt on vähäistä.

Kiitos neuvoista!
Kirpparithan ois, sieltä saa varmasti budjettihintaan rannetukeen ja sormiläppiin nahat. Miksei isompaakin.

Eli @M.Reinikainen nahka johon voi painattaa, pitää olla pinnastaan hieman pehmeämpi? Näin tietysti, kiiltävää on paineella puleerattu jotenkin.

Tuommoinen luonnonvaaleahan se olisi ehkä fiksuin hankinta, sitä voisi sitten värjätä. Vaikka joitakin värjättyjä paloja voisi ostaa niin ei tarvitsisi ihan kaikkea osata itse tehdä.
Joku punamulta+tuhka+rasva niin jonkin sortin väri on heti valmis.

Saattaa olla että kasaan italiasta parin sadan ostoskorin… Saa niin monenlaiset nahat kerralla. Turkkilaisten päällystämiseen 0,7mm nahkaa jne jne.

Iso osa maailman “kasviparkista” on itse asiassa aluksi kromiparkittua ja kasviparkituksella vain viimeisteltyä paskaa, kustannusten leikkaamiseksi. Jos haluaa oikeaa nahkaa, halvimmat ehdokkaat saa jättää kaupan hyllylle.

Uskoisin että tuo italialainen nahkatukku kuitenkin myy ihan laatutuotetta?

https://buyleatheronline.com/en/19-vegetable-tanned-leather

Minä olen hankkinut täältä, eikä laadussa ole ollut valittamista.
Vähimmäismäärä jonka suostuvat myymään taisi vaan olla puolikas vuota. Nautaparkit löytyvät sivun alalaidasta.
https://www.keminnahkatarvike.fi/nahka/parkki.htm

2 tykkäystä

Kyl mä nyt italiasta tilasin, aikamoisen köntän. :smiley:

Pari naudan hartiavuotaa, kylkivuotaa ja Mikke halusi vielä kokonaisen häränpyllyn.

Hintaa tuli, mutta myös 13 neliömetriä ois nahkaa kokonaisuudessa. :grimacing:
Ei tarvii talvella sormia pyöritellä.

1 tykkäys

Turkkilainen jousiviine ainakin tulee? @Juri teki sellaisen joskus muinoin, hieno oli. Tämä siis, joka oli siis nuoliviine…:

https://primitiivijousi.fi/vanha_keskustelu/viewtopic.php?t=2614.html

2 tykkäystä

Oli ajatus vaikka mitä kötöstellä. Ja semmonen sadehuppu jousiviineen!

Sitten tietysti puurunkoinen mongoliviini, Jousi+nuolikotelo, viktoriaaninen putkiviini, siistimpi vaakaviini jne jne.

2 tykkäystä

Nuo pitää sitten koristella vielä hienosti! Ja se on kokonaan oma maailmansa. Tarvitset vielä värejä, työkaluja ja vaikka mitä.

Hyi… :smiley: Lisää tavaroita ja vipstaakkeleita. Kai sitä jonkun nyssäkän tekee, jospa jotain voi koristellakin pikkuhiljaa? Sitähän voi tehdä jälkikäteenkin.

1 tykkäys

Italiasta asti kun tilaa niin hintaa tulee. Onko Suomessa mitään oikeasti halpaa nahkakauppaa/tukkumyyntiä? Itseä kiinnostaa vain raakanahka. En oikein tiedä onko täälläkään tosin oikeasti halpaa. Voisi olla paikallaan vaikka oma ketju raakanahalle, jos tämä on kasviparkille.

Nehän saapuivat. Aika hyvä setti, lähikuvassa 2 laadun niskavuota.

On aika makee tuo Mikken persvuota, todella puhdas lihapuoli. Ei turhaan mainostettu maailman hienoimmaksi nahaksi. Ei se mun niskavuota paljoa häviä, mutta oli ihan jonkin verran halvempi.
On siinä tosiaan nyt nahkaa.

1 tykkäys

Visa, raakanahka ei tarkoita oikein mitään.
On olemassa raakavuotaa, joka on nimensä mukaisesti raakaa. Siitä on vain otettu karvat ja rasvat pois, sitten annettu kuivua. Kovaa levymäistä tavaraa.
Sitten on perinteisillä menetelmillä kasviparkittua nahkaa. Se on paljon pehmeämpää ja taipuisampaa. Sitä voi myös kuvioida ja muotoilla kostutettuna.
Nykyaikaiset nahkatakit, kengät ja laukut ovat yleensä valmistettu kromiparkitusta nahasta, joka on kasviparkkia huomattavasti halvempaa, sekä myös pehmeämpää. Sitä ei voi enää valmiina kuvioida eikä muotoilla, eikä kannata pitää ihoa vasten.
Tässä oli vain kolme yleisintä parkitsemismenetelmää, niitä on monta muutakin.

Hmm, osaatko samaan syssyyn myös sanoa mikä on kenties optimaalisin jousen selystämiseen? :smiley: