Moderni lonkkari vanhalla tekniikalla?

Tästä se taas lähti ja marjakuusesta. 180cm ja 45# haetaan. Moderni lonkkari yhdestä puusta. Kiinnostaa nähdä miten pärjää modernien laminaatti lonkkarien kanssa :thinking:. Nuolihyllyn teko vähän hirvittää että kestääkö niin suurta ikkunaa.

Miksi haluat tehdä hyllyn?

2 tykkäystä

Hyvä kysymys. En ole oikein vielä löytänyt omaa jousi tyyppiä johon haluaisin keskittyä. Kaiken tyyppisillä on kiva ampua ja mieli muuttuu kokoajan. Täällä Saksassa on aika paljon tuota modernia lonkkaria ja ajattelin tehdä itselle semmoisen mutta ilman laminointia jotta pääsisi vähän vertailemaan. Lähellä ”center shot” oleva jousi tuntuu myös tarkemmalta ainakin minun kädessä ja millä muulla tavalla tämän voisi toteuttaa kun hyllyllä?

Kuvaus “tarkempi” ei ehkä ole se oikea sana vaan enempi helpompi. Nuolet ei ole niin tarkkoja spinestään kun nuolella on vähemmän kahvaa puhtaasti kierrettävänä niin on helpompaa löytää se sopiva nuoli ja täten saada osumista paremmaksi. Ja tämä nyt on vain yksi osanen tässä. Käden ja nuolen paikka pysyy hyllyllisellä jousella samana jolloin siinäkin karsitaan iso muuttuja pois.

Moderneja helpotuksia ja ei niinkään primi foorumille kuuluvaa sanoisin. Tietenkään en tarkoita etteikö sinun sellaisia jousia kannattaisi tehdä mitä itse haluat. :smiley:

1 tykkäys

Kapealla kahvalla ja korkealla jännevälillä.

Nuolihyllyllinen jousi ei ole niin tarkka spinestä, kuten jo sanottiin. Mutta myös ammuntalinja jousella on sopivampi, jänne ei lyö yhtä helposti ranteelle, ampuja saa itsensä helpommin jousen ja jänteen väliin niin sanotusti juuri hyllyn tekemän syvennyksen takia. Usein nämä modernit hyllylonkkarit on myös paljon korkeammalla jännevälillä (lapamateriaalien ja vähäisten rasitusten takia) joka tekee oman osansa. Jos ampuu siis vierekkäin jousta pelkästään nuolihylly erona ja toista ilman, en usko että merkittävää etua kokenut kaveri saa.
Kokonaisuutena on sitten monia kikkoja on millä duunataan jousi ampumaan tarkkaan. Usein nämä on ominaisuuksia joilla vähennetään virheen määrää, harjoittelun määrää ja välineiden virityksen (nuolen spine, sulitus) tarvetta.

Hyllyleikkaukset tekevät jousesta modernin jousen, joten pitäisikö tämä ketju siirtää tajunnanvirtaan @M.Reinikainen?

1 tykkäys

Ei tarvitse (vielä) siirtää mihinkään, mielestäni, koska mitään hyllyä tai leikkausta ei ole esitetty. Lisäksi, olkoot sopivan ohjeistavana keskusteluna muillekin, jotka ehkä samaa asiaa miettivät. Jos jompaa kumpaa näkyy, niin sitten saa mennä tajunnanvirtaan.

Tässä menee vähän ristiin käsitteet nuolihylly ja ikkunaleikkaus. Nuolihyllyn voi lisätä kahvan sivuun, jos sellaista haluaa välttämättä käyttää. Se asemoi nuolen täsmälleen oikeaan kohtaan suhteessa kahvaan. Normaalisti nuoli lepää käden päällä, jolloin asemointi voi aavistuksen elää. Jos kahvassa on nahkaa tai punos, niin hylly on aika turha. Ikkunaleikkaus on taas kahvan toispuoleinen kavennus, jolloin välineiden virittäminen on aavistuksen helpompaa. Tosin turhake sekin on, koska kahvasta voi tehdä sopivan kapean, jolloin ammuttavuus ei eroa ikkunaleikkauksellisesta jousesta. Hylly tunnetaan 1800-luvun lopulta, ikkunaleikkaus on taas 1900-luvun puolivälin keksintö, joskin keskeltä ampuvan jousen idea tunnettiin jo 1800-luvun lopulla. Lyhyesti, älä pilaa hyvää jousta em. turhakkeilla. Puujousi on puujousi, pidetään se sellaisena. Osumatarkkuus on kuitenkin kiinni ampujasta. Jos välineillä haluaa tulostaan yrittää parantaa, niin sitten pitää tehdä hyvät nuolet.

5 tykkäystä

Jep, kuten Tuomo sanoi.
Ikkunaleikkaus mahdollistaa ampumisen jäykemmillä nuolilla, ei muuta.
Lisäksi ikkunaleikkaus aiheuttaa sen, että joudut tekemään kapeasta kahvasta lasikuitujousten tapaan todella massiivisen, niin paksun ja pitkän ettei jousi katkea. Tämä taas vähentää taipuvien lapojen pituutta, mikä taas lisää rasitusta taikka lyhentää vetopituutta.
Tällä tavalla tehtynä puujousi tulee häviämään vertailussa kaikilla mahdollisilla kriteereillä. Siitä tulee vain huono kopio, vaikka voisi myös loistaa kaikessa kunniassaan ja kauneudessaan.

5 tykkäystä

Hyvät toverit. Olen hyvin iloinen siitä että olette antaneet minulle ajattelemisen aihetta. Jo melkein lipsahduin kaidalta polulta synkkiin syviin vesiin. Minulla ei vielä ole tehtynä oikein kapea kahvaista lonkkaria joten tarkoin punnittuani asiaa päätin luopua hyllystä ja palata ruotuun.

5 tykkäystä

Hienoa, oikea päätös!

Jos numeroita pyöritellään, niin jousen kahva voi olla kapeimmillaan noin 20 millimetriä. Jos lonkkarimallia haetaan, eli jousen levein kohta on kahvan paikkeilla, niin silloin pitäisin rajana noin 22–23 millimetriä. Paksuutta sitten toki enemmän, riippuen jousen jäykkyydestä ja halutaanko kahvan olevan jäykkä vai hieman taipuva. Kuitenkin, jos otetaan tuo 20 millimetriä, niin keskilinjan nuolen puolella on leveyttä noin 10 millimetriä. Harva nykyaikainen lonkkari on oikeasti tehty niin, että ikkunaleikkaus ulottuu jousen puoliväliin – se ei edes ole kaikkien liittojen säännöissä sallittua. Yleensä ikkunaleikkaus on tehty niin, että jousen keskilinjan nuolen puolella on leveyttä ainakin noin 5–6 millimetriä (mittasin äsken yhdestä kaupallisesta kuitujousesta). Toisin sanoen, ero ikkunaleikkauksellisen jousen eduksi kahvan leveydessä on noin 4–5 millimetriä. Jos osuminen on siitä kiinni, niin kannattaa aloittaa jousiammunnan harjoittelu tai vaihtaa lajia…

Hyllystä vielä, laita kahvaan 3–4 millimetriä paksua tuppinahkaa, niin siinä on nuolihylly, joka toimii.

1 tykkäys

Johtuu myös siitä että jousiampujan paradoksi lakkaa toimimasta, jos nuoli lähtee aivan keskeltä kahvaa.
Nuolen lähtösuunnan kontrolloiminen vaatisi laukaisulaitteen, joka irroittaa jänteen aivan viivasuoraan, eikä hieman sivuviistoon niin kuin sormista lähtee. Nuolen tulee myös olla niin jäykkä ettei taivu laukaisussa lainkaan. Tälläisiä käytetään kyllä taljajousissa.

2 tykkäystä

Kiitos hyvästä palautteesta! Mietin myös tässä…kuten aikaisemmassa kuvassa näkyy on marjakuusi aihio melko suora koko matkalta ja puun ”sydän” juoksee melko keskellä koko matkan. Onko tällaisessa tilanteessa kuinka tärkeää seurata veistossa sydänpuun kulkua? Vai voisiko vain veistää suorat linjat. Olen tehnyt kumpaakin aikaisemmissa jousissa enkä ole oikein käytössä huomannut eroja. Mitään mietteitä tästä asiasta?

Ainahan pitäisi seurata puun syitä mutta tuo on niin suora aihio, että voinee aivan hyvin veistellä ihan suoraan, sen enempää syykulusta välittämättä.

1 tykkäys

20 milliä kapea kahva olisi mielestäni aika epämukava pitää kädessä. Itse olen suosinut 25 milliä. Näin kapeista kahvoista kannattaa mielestäni tehdä mieluummin jäykkiä kuin taipuvia.

1 tykkäys

Teen ehkä 20mm kahvan ja siihen sitten paksusta tuppinahasta kahvan. Tuleeko kisoissa napinaa että on hylly jos nahka kahvassa ja 4mm paksu? Onko teillä lonkkareissa jousen keskilinja yleensä kahvan keskellä vai vähän alempana kahvassa? Alla kuva mun yhdestä jousesta joka on 30# /28” ja marjakuusesta. Tuntuu vähän että ei ole oikein mitään väliä mistä kohtaa kahvaa sen nuolen oikein ampuu ja vetokin tuntuu ihan samalta tällaisessa primitiivi jousessa.

Onko tuo paahdettu selästä ?

1 tykkäys

On vähän paahdettu ja se oli huono idea koska oksakohtien ympärillä oleva pihka ”sulaa”. Onneksi on pitkä ja kevyt jousi muuten hajoaisi ihan varmasti.

Minä teen lonkkarini siten, että ote (ja kahvanahka tms.) on n. tuuman keskilinjan yläpuolella ja n. kolme tuumaa alapuolella. Näin vedon painopiste, jousen keskikohta, asettuu suunnilleen oikeaan kohtaan kämmentä. Jousi on siis hieman epäsymmetrinen ja alalapa lyhyempi kuin ylälapa kahvan reunoista mitattuna. Vastaavasti tilleri, jännekorkeus, on alalavassa muutaman millin pienempi 20-25 cm kahvan reunasta mitattuna, kuin ylälavassa… ainakin, kun jousi on uusi.

1 tykkäys

Tähän tyyliin niitä tehdään, toivottavasti linkki näkyy. https://sarmatarchery.com/wp-content/uploads/2016/12/IMG_0007.jpg

1 tykkäys

Hienoa! Laitan tietoa tulemaan kun omani valmistuu. Aloitin alustavan veistämisen ilman mitään kuivumisen odottelua koska teen jousta hissunkissun kaiken muun sirkuksen ohessa…jousi kuivuu siinä ohessa. Kahva asiaa vielä mietin. Ohkanen siitä kuitenkin tulee paksulla nahkalla päällystettynä. Leveyttä laitan lapoihin ehkä noin 40mm verran leveimpään alueeseen vaikka marjakuusesta veistänkin (tästä varmaan on vahvoja mielipiteitä). Eilen ammuin modernilla vehkeellä ja olen tyytyväinen kun rakennan primi jousta : )

Pahuksen pahus… tässä mun hienossa marjakuusi aihiossa on ylhäällä lavassa oksa joka näkyy molemmin puolin. Kaikki muu on ihan ok. En tiedä oikein mitä tehdä. Mitään ideoita?