Moderni lonkkari vanhalla tekniikalla?

Osa marjakuusen lavoissa olevista oksista jaksaa jousessa ihan hyvin, osa ei. Olen nähnyt hyvin oksaisia toimivia marjakuusi jousia.
Jätä oksan ympärille puuta, älä koeta kaivaa oksaa pois.
Etkö kuorimisen jälkeen huomannut oksaa jos se näkyy nyt kummallekin puolelle?
Oksat ohjaan kädensijaan tekovaiheessa jos jäykkäkädensijainen jousi tekeillä. Marjakuusessa ja monessa muussakin puulajissa tämä on usein mahdotonta. Jousen tekeminen on usein jonkilainen kompromissi. Jotkut kohdat saa juuri mieleisekseen, jotkut kohdat sitten on mitä on ja niiden kanssa sovelletaan “parhaita keinoja”.

1 tykkäys

Näin tässä varmaan teenkin että jätän vähän extra puuta oksa kohdan ympärille. Kun aloin tekemään tätä lonkkaria niin jätin aika paljon kuorta selkään kun ajattelin että saattaisi tulla siistin näköinen jousi jos jätän kerroksen kuorta ja en sen takia nähnyt tämän oksan suuruutta. Sitten kun aloin veistelemään niin koko kauheus paljastui. Tuntuu että aina menee jotain vähän vikaa näissä jousi projekteissa : ) ja niinkuin sanoit sitten tehdään mitä voidaan. Kyllä tästä varmaan ihan hyvä jousi lopulta tulee mutta sen verran paljon työtä näihin menee että tällaiset ongelmat kyllä syö miestä. Aina sitä ajattelee tästä voisi tulla lähes täydellinen jousi, melkein maaginen : ) ja sitten tulee joku typerä moka.

Mä olen ymmärtänyt ja tehnyt jouset niin että ensin laitetaan selkä kuntoon ja sitten aletaan kaventelemaan ja ohentamaan…

2 tykkäystä

Niin olen minäkin yleensä kuorinut kokonaan jousen selän mutta tällä kertaa ajatus oli jättää puun selkään nilaa tai jälsiä antamaan vähän erilaisen pinnan. Opin kyllä virheistä. Mitä muuta tarkoitat jousen selän kuntoon laitolla?

Mahdollisuuksien mukaan vetänyt yhdelle lustolle. Ylimääräistä duuniahan siinä tulee kun/jos ei ole vielä leveys lopullinen…

1 tykkäys

Oon yhden pähkinän jättäny kuorelle. Ei toiminu kun rapsahteli halki ja tilleri “sekosi”

1 tykkäys

Selkähän on nyt yhdellä lustolla kuoren alla, joten varovaisen kuoren poiston lisäksi ei tarvitse mitään tehdä, jos pinta on ehjä. Vanhastakin puusta olen saanut kuoren irti helposti hauduttelemalla sitä ensin muutaman tunnin märkien pyyhkeiden alla.

Olen muuten ymmärtänyt että selkään jätetty kuori ei pysy ainakaan pidemmän päälle paikallaan, vaan irtoaa ennemmin tai myöhemmin taivutellessa. Omakohtaista kokemusta ei ole. (jaa Hartonen ehtikin jo vahvistaa jotain tämän suuntaista)

1 tykkäys

Juu pojalle tekemäni marjakuusi jousen selän vedin ”samalle lustolle” ja tulihan siitä sileä. Tein sen pari kuukautta sitten. Jotenkin haluaisin että selkä näyttäisi tässä uudessa lonkkarissa toisenlaiselta kun kellertävä. Sen takia mietin tuota nilan tai näsin jättöä selkään. Ne on kuitenkin nyt poistettu kokonaan. Voisikohan selkään liimata jotain suomalaista käärme nahkaa tai vastaavaa. Onko mitään kokemuksia?