Hyvää jatkoa, jos ei oma riitä. Yksi tehty. Nyt pitäisi saada tehtyä toinen täysin samanlainen. Alkuperäinen on siis liian lyhyt.
Ois sen kokailun voinu sisälläkin tehdä
Tuli kaadettua pikku raita suulin edestä, alko uhkaavasti nojailla jo katon päälle. Komiasti meni kun liinat kiristi kitarankielelle, eikä tuullut.
Yleensä ei ole suositeltavaa tehdä kaato lovea saranaloven yläpuolelle, mutta nyt piti estää ettei perä pääse luiskahtamaan kannon yli vastakkaiseen suuntaan.
Säästin muutaman aihion, oli muuten 1cm paksut selkä luistot
Oon itte tehny noista raidoista kipoja sekä kuppeja. Hyvin toimii.
Mulla kävi mielessä säästää sulle muutama kulho pölli mutta oli vissiin vähän sisäsiä jännitteitä puussa kun oli keskellä koko pituudella halkeama.
Mites sitte jos vaikka kuksaa alkaa väsää? Samallailla kuin jostain koivustaki?
Kyl tuo halkeema on tullut nyt kaataessa koska jos se olis ollu jo valmiiks siäl niin se ois värjääntynyt puuneläessä ja puu olis yrittänyt korjata sitä.
Mökkiviikonloppua viettämässä ja kun ei lumitöistä ole tietoa, niin vietin aikaa verstaalla. Noin vuoden vanha bambu-cumaru-lemonwood-aihio katkesi ja sai liitosholkit. TD, koska lonkkarimaailmanmestari Kittilästä semmoisen haluaa. Esitilleröin tuon n. 50-paunaiseksi ja nyt se odottelee huomista viimeistelyä sarvenkappaleet epoksilla liimattuna lavan päissä ja nuolen ohituspaikalla. Laitan tästä oman jutun jousiosastolle, jahka saan valmiiksi… ja jos ei räjähdä…
Kyssäri, oon hukannu ton fastflight jänteen tosta mun 140paunasesta jallusta ja pitäis tehä tosta pellavasta uus jänne. Tää on tätä tuomon myymää mitä käytetään hevosensatuloiden opeluun.
Non 20-24 säijetä ja joku 4-6 säijettä vahvistukseksi luuppeihin niin pitäis toimii ihan hyvin.
Miten jänne tehdään jos looppeihin lisätään säikeitä vshvistukseksi
Riippuu tyylistä, mutta ihan vaan katkomalla muutaman pätkän lisää narua molemmin puolin kun tehdaan solmu.
Jänne/mehiläisvahan kanssa haluttuun kohtaa kierretään vahvikesäikeitä tarpeellinen määrä.
Hain pari raitaa ja työmaalla huomasin kun oli kesällä isäntä raivannut pihojaan että siellä oli yksi lylyksi kasvanut kuusi. Latvasta päätellen alku lähes vaakana mennyt mutta ei tuosta taida kovin pitkää lylyä saada. Täytyy sahata ja halkaista illasta niin näkee.
Oli ollut taivas alla, mutta aika hyvin kuivunut. Todella kevyt.
Onko lyly kuusta käytetty jousissa aikoinaan? Entäpä nykyään?
Vuosia himoitsemani Jay Masseyn Bowyer’s Craft (1987) saapui vihdoinkin Amerikasta. Tässä vaiheessa puujousirenessanssia kirjan sisältö on tietenkin leijonanosaltaan tuttua, mutta kuten lähes jokaisessa kirjassa, tässäkin on sisältöä, jota ei missään muualla ole. Erityistä särmää tuo Masseyn lähtökohta: jousi on suurriista-ase ja siltä kantilta jousiasiaa puidaan.
Ankea puoli tässä muuten hyväkuntoisessa 33-vuotiaassa kappaleessa on kirjasta uhkuva homeen haju. Ikävä kyllä käytettyjen kirjojen kaupassa ei tunneta hajuluokittelua. Minulla ei ole koskaan ennen ollut kirjaa, jota luettuaan on pakko mennä pesemään käteensä. Opusta ei voi laittaa hyllyynkään, sillä se saattaa saastuttaa muut arvokirjat. Guuglettelen paraikaa, mitä asialle voi tehdä.
Otsonointi auttaa yleensä hajuongelmiin. Löytynee autohuolloista, joissa tarjotaan sisäpesuja, saa muun muassa tupakan hajun pois autosta. Oliko muuten kallis? Mitä olen tuota kirjaa katsellut, niin oli…