Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Kaikenlaista sekalaista pikkupuuhaa verstaalla. Monta projektia kesken ja tuleva pituusammuntajousikin pitäisi saada liimaukseen. Ja viimeinkin pääsee ulos ampumaan - tai onhan ulkona voinut ampua tietenkin koko talven mutta nyt paistaa aurinko, on lämmintä ja sellainen kauden aloitusfiilis pitkän talven jäljiltä!

Kanalan kukkokin tuli päivitettyä nuorempaan - uusi pääsee nauttimaan reilun kymmenen kanan haaremista ja minä pääsen nauttimaan vanhasta kukosta - perattuna lähes kiloinen paisti. Perinteistä kukkoa viinissä olisi tarkoitus joku ilta laittaa ja emännän kanssa nauttia, lapset eivät oikein siitä pidä.

4 tykkäystä

Kyllähän tässä olis komeita iltoja treenata kisoihin mutta hiihtolomalla kuukausi sitten revennyt olkapään kiertäjäkalvo ei vielä ole edes alkanu parantumaan. Parin viikon päästä mangeettikuvauksiin ja lääkärin pakeille… toivottavasti pääsis ees petikkoon treenaamaan…kiire tulee. Täytyy tehä lisää jousia.

Aijai, harmillinen vamma valitettavasti. Onnistuuko toiskätisesti ampuminen? Olettaen, että ei rasita liikaa vammautunutta puolta. Toivotaan, että pääset Petikkoon - hienoja jousia, hyvää ammuntaa ja vieläpä hyvä tyyppi!

1 tykkäys

Mitäs sitä viikonloppuna tekisi… Kosteusmittari näyttää sisällä 25%, pelloilla vielä 30cm lunta ja lisää on ensi viikolla tulossa. Pystymetsästä kuralaan.

Kävin katteleen lylyjä ja löytyi kaksi todella hyvää. Oli hieman liian järeitä kannettavaksi joten jätin vielä pystyyn, haen autolla kunhan tiet aukeaa. Toinen oli niin pitkä että siitä saa lonkkarilaminaatin.
Keskiviikkona katkaisin jännetuomen kolmeen osaan ja liotin jänneselän irti. Liotus reilun neljä tuntia että sai irti ja silloinkin piti tongilla kiskoa. Ei yhtään paskempaa mun hirviliima, tuomen selästä lähti sälöjäkin irti. Torstaina liimasin 100cm oriksen selkään tuomen ja testipihlajasta aiemmin irroittamat jänteet sorkkaliimalla, yhteensä noin 80g jännettä. Tässä vaiheessa näyttää ihan ok jäljeltä, kypsyttelen jousta ikkunan äärellä auringon valossa. Joku jenkki jollakin foorumilla muistaakseni näin neuvoi tekemään, liimassa ja jänteissä tapahtuu auringossa jotakin positiivista. Oris on kierrätyskamaa, en nyt muista mikä numero mutta se jota vetelin sarvijousen tyyliin. Oikaisin setit lämmöllä ja lisäsin hitusen recurvia kärkiin. Paahdoin kevyesti vatsaa, höyläsin selän tasaiseksi ja liimasin jänteet paikalleen. Tein siis kaiken “väärin” :grin: Saas nähdä mikä on lopputulos.
Olen viime aikoina pimpannut aiemmin tehtyjä jousia, lähinnä korjaillut lapojen kärkiä sirommaksi ja keveämmäksi. Oli mielenkiintoista huomata että useamman kuukauden tauon ja uudelleen muotoilun jälkeen jouset olivat kaikki jäykempiä. Enkat veti 150cm isotuomipihlaja joka oli kesällä 38# ja eilen 46# 25" vedolla. Oli vissiin aika kostea aihio kesällä kun sen veistelin. Otti settiäkin jonkun verran
Eilen lyhensin siitä tuuman molemmista kärjistä pois. Lämmöllä korjasin setin ja lisäsin recurvit ja paahdoin vatsan kevyesti. Jäykistyi aikalailla, tänään jatkan sen työstämistä.
Projekteja on levällään ympäri taloa mutta olen viime aikoina keskittynyt vanhojen paranteluun mieluummin. Uuden aloittaminen tökkii. Pitäisi pituusjousiakin tehdä mutta ei saa aikaiseksi.

Olen oikeakätinen ja jousikäsi on siis vasen käsi. Repeänä taasen on oikeassa olassa. Kyynerpää alaalla onnistui ampua jotenkin mutta ehkei kannata rasittaa turhia. Pitkittyy pian parantuminen


Tuli kokeiltua uusia vaelluskenkiä tällä reissulla.
Oli vähän kylmä yö pelkän villa peiton kanssa.
Tottakai tälleen keväällä on hyvä vielä harjoitella puiden tunnistamista. En oo ihan varma löytykö yksi visakoivu, vaikea sanoa päällepäin.

1 tykkäys

Ulkokausi avattu. Lunta on vielä liikaa pitkille matkoille, mutta nyt on hyvä ampua sisään uusi jousi. 55# nuolet vei 15cm vasemmalle. 50# sivulinja on hyvä. Nyt täytyy sitten hommata jostain setti tikkuja…

1 tykkäys

Kuka arvaa mikä hänest tulee isona?
Ja ei… tästä ei tuu jousta.

1 tykkäys

Ämmänlänget!

1 tykkäys

No se tulikin kuin tykin suusta :smiley:

Itselle vai emännälle…?

Nooh… tätä asian esittelyä pitää vielä varmaan vähän hioa, mutta kaiketi määkin noilla leikin sit aika ahkerasti markkinoilla.

Mun ensimmäiset vesanuolet valmistuu pikkuhiljaa… lauantaina kerättyjä pajuvesoja. Yön oli kuorinee nipussa kunnes kerkes kuorimaan sunnuntaina ja tänään oioin ja niputin… pirun mukavaa touhua vaikka onkin aika työlästä. Tätä täytyy alkaa harrastamaan enemmän…

2 tykkäystä

Sit kun pajut ei enää toimi on aika siirtyä kovempiin puihin :wink:

2 tykkäystä

Joo niin mä lueskelin että että on aikalailla pohjasakkaa vesoina mutta jostain se on lähettävä. :slight_smile:

Mikä on hyvä vesa aihio jotai löytyis keskisuomesta ? Ja onko kevät aina sitä parasta kaato aikaa?

Onko siellä päin tuomea?

1 tykkäys

On kyllä !

Se nuoleksi ?

Onko tuomesta jouseksi ?
Ja entäpä unkarin syreenistä ? Sellaisen paino lumet kasaan puutarhasta…

Tuomella oli muistaakseni ruotsiksi nuoli nimitys? Täytyy tarkistaa tämä vielä.

Toimii molempina erittäin hyvin. Jousena toimiakseen vatsan tulee olla litteä. Murtumia tulee lähes heti jos on pyöreyttä taipuvissa kohdissa.

Unkarin syreeni on aina vähän niin ja näin. Välillä onnistuu oikein hyvin ja sitten toisella kerralla saattaa katketa kuin hammastikku. Kaunis väritys ja isotkin paunat mahdollisia jos vain materiaalia löytyy.

1 tykkäys

Loistavaa . Nyt ei malta sitten odottaa että kerkeää taas lähteä pusikkoa kiertämään… Perhana.