Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Joo, taidan mä ruveta nyt vuoraamaan sen päälysenkin liimalla.

Hommahan oli puoliksi suunniteltua karaistumista. Nyt on todettu että vaikka kisoissa kävisi, ei ilmekään värähdä ja nuolet löytää yli 4p keskiarvolle silti. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 tykkäystä

Aamupäivä verstaalla raapimassa jousta Mennalle. Yritys on toinen, kun eka päätyi seurakaverille takuuvaihtona. Iltapäivällä lämpömittarin kiivettyä plussalle ammuin pari kierrosta 20 jaardilta samalla kalustolla kuin eilen: 233 ja 244. On se toppatakkiammunta tönkömpää touhua ohuempaan vaatetukseen verrattuna, vaikka kesympi jousi on käsissä.

Eilen oltiin Kristianin kanssa samalla omaStadi -verstassessiossa. Sain pähkinäjousen 23 tuumaan mutta oli kalavaaka jäänyt kotiin niin jätetään loppusäätö ensi kertaan. Parikymmentä nuolta voisi heittää vkonloppuna. Lisäksi tuomijousen kummallisen s-nitkahduksen ihmettelyä ja ongelmanratkaisupohdintaa. On se aina hauska päästä jousentekijäkollegan kanssa vaihtamaan mielipiteitä ja tulevien projektien pähkäilyjä. Onkohan kukaan koskaan Suomessa tehnyt vielä hollow limb-jousta? Ensi kesänä saattaa olla pari sellaista kisoissa meinaan…

3 tykkäystä

Tällaiset kysymykset pitää esittää muodossa “Onkohan kukaan muu kuin Mikke koskaan Suomessa tehnyt…”.

Turkkilainen alkaa olla finaalivaiheessa, jospa tässä ihan lähipäivinä vääntäisi taas jänteelle. Ajattelin ottaa sitten Seinäjoelle mukaan ihmeteltäväksi ja kommentoitavaksi.

Hyvä.:+1: Mä yritän vielä malttaa sarvijousten kanssa vaikka tiukkaa tekee. Talvi tuntuu ikuisuudelta… 45%+ kosteuksissa tilleröinti on niin paljon levollisempaa.

Oon mä onttolapasen jousen tehnyt. Pelitti aika hyvin, piti julmetun määrän refleksiä. Jousi oli paahdettua jalavaa jossa jouduin pudottamaan paunoja niin paljon vatsaa raapimalla, että meni keskeltä liian ohkaiseksi ja veti pitkän pitkittäishalkeaman. Paksuus ei voi olla tasainen vaan laidoilta pitää pitää ohuempana.

Kisoissa en oo nähny kellään näitä mutta toimivat ilmanmuuta. Ja pienillä puilla varsin käyttökelponen idis.

Tää on totta. Muutama pää yhteen ja monet ongelmat ratkee. Eikä tänne nettiin aina jaksais naputella…

Vain kaksi kokeilua on tullut tehtyä :sweat_smile:
Tässä tuomi (noin 30lb) ja toinen (josta ei ole kuvaa) oli vähän kevyempi jalava.

6 tykkäystä

Pakollinen treenitauko… joka tosin voi ollakin ihan hyvä asia. Harjoitushalliamme HAMK:n kellaritiloissa koetteli eilen viemäristön tulviminen tiloihin ja hallia ei saa käyttää muutamaan päivään, kunnes paikat on putsattu ja desinfioitu. Täytynee tulevaksi viikonlopuksi ottaa kisajousia mukaan mökille, kun säänkin on luvattu lämpenevän.

Mä tuun Seinäjoelle noin 3vk ammuntatauolta. Yleensä on menny sitä paremmin mitä vähemmän on yrittänyt

Niihh… onhan siinä keskiviikko aikaa hakea sihti kohdalleen ja viimeistely tunti ennen kutakin osakisaa… :bow_and_arrow:

1 tykkäys

Terveiset mökiltä. Lumitöiden ja lumikolan paikkailun jälkeen verstaalla Mennalle työn alla olevan jousen raaputtelua. Taipuu nyt sen verran, että huomena jatkan lyhyen jänteen kanssa lopputilleröinnillä. Jännekin on jo esivenytyksessä.

Tuulista ja mittari nollassa. Toivon mukaan lämpenee huomena, niin saisi jokusen nuolen ammuttua.

Kuvaus sessio jousesta ja nokkien tekoa nuoliin samalla, kun jännejousen toinen jännekerros kuivuu

2 tykkäystä

Nurmijärven inkkarin tilaama tekoseni on nyt verstaalla ensimmäiseen kertaan TruOil-käsiteltynä. Ennen tätä testiammuin sillä 10 x 6 nuolta 20 jaardilta. Pirun hyvin toimii, kuten kuvista näkyy: Neljäs ja kuudes sarja. Vaikeaa oli ampua nelosringin ulkopuolelle. Pitäisiköhän tämä käyttää Seinäjoella ennen luovutusta…?

Testiammunnan jälkeen vaaka näytti 63 lbs @ 28”. Ilmojen lämmetessä asettunee lähemmäs toivottua 60 paunaa.

8 tykkäystä

Montako kerrosta laitat yleensä TruOilia? Tuossa jousessa minkä laitoin äsken on 8 kerrosta. Huomasin että heti joutuu hiomaan pintoja paljon enemmän kun en hionut puuta ihan täydellisen sileäksi. Kaikki pienetkin virheet puupinnassa näkyy korostetusti

Ei, ota se jousi jolla osut huonoimmin!

Nuo vaaleet vatsapuut on niin nättejä että saispa lemonwoodia. Osage on vaaleempaa mutta sekin tummuu ajanmyötä.

1 tykkäys

Tuollainen, jousi jolla osuu aina, olisi kyllä hyvä. Minäkin olen jo monta kertaa sellaista yrittänyt.

1 tykkäys

Täältä olen Lemonwoodia ennen Brexitiä tilannut ja pari jousta on käyttövalmiina. Itse asiassa mietin, josko ottaisi mukaan Seinäjoelle ja jättäisi jäykemmät jouset kotiin…

On muuten mukavaa puuta työstää. Lustot sitten pystyyn, ei selän suuntaisesti. Myötäkäyristyy enemmän kuin osage isommilla paunoilla.

1 tykkäys

Suosittelen tätä firmaa (eri firma kuin Esan mainitsema, nimet lähes identtiset):

Edullisemmat hinnat ja hyvä palvelu ja hyvää tavaraa.

Sivu 7, Archery grade lemonwood, noin 300 £ (alv 0 %) per kuutiojalka.

1 tykkäys

Sivut eivät ole kaikkein selkeimmät tässä Tuomon suosittelemassa. Hintoja ja mittoja saa tosissaan etsiä jousihommiin. Tuossa toisessa jousitarpeet kätevästi yhdessä luukussa.

Olen TruOilia vetänyt 6-8 kerrosta ihan talouspaperilla tai rätillä. Parin ekan jälkeen kuivana teräsvillalla karhentumat pois. Uusi kerros muutaman tunnin välein, kun pinta on kosketuskuiva. Pohjatyö, eli viimeinen hionta ennen öljyä, se viheliäisin työvaihe, on yleensä 80-hiomapaperilla, joka on käytettyä, ei ihan tuliterää. Sarviin olen yleensä tarjonnut hienompaakin ennen öljyä.

Välillä näitä oikeitakin nuolia… THE nuolia!

6 tykkäystä