Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!


:frowning:
Just ku oli saanu 30 tuuman vedon nii ratkes kolhu kohdasta.
Kaivan varmaa selän yhden luston alemmaksi ni saa jousen vielä tästäkin

Nopean kuorinnan jälkeen 80paunaa 30’ vedolla. Ala lavassa luontainen väkkyrä.

5 tykkäystä

Heitäs jousi toisin päin!

Näyttää paremmalta! Jummpaile nyt vielä ja tarkistele muuttuuko tuosta mitenkään enää.

Aika paha sanoa todellisesta muodosta (lepo vs taipuma) mitään, mutta mun mielestä eka kuva näyttää paremmalta.

Nokinpaikka näyttää todella korkealta verrattuna käden sijaintiin?

Aloin kattoo samaa, otin vahingossa vähän korkealta kiinni näköjään.


Tuosta uus ote ja uus kuva, vähä sumee tuli.
Kunno spämmi meikäläiseltä :smiley:

Kokeiles tällainen kuva.
Unohda noi mun alemman kuvan piirustukset ja vain jalka maahan ja siitä veto.


1 tykkäys

Mielestäni oikein hyvä tilleri, toisessa lavassa pientä saranantynkää, vai onko luonnonpuun “heitto”, kiva kepukka. Selkeesti “early hunting bow”.


Laitoin halkaistun (suomen/ruotsinpihlajan) oksan pinteeseen jos vaikka suoristuisi kuivuessaan.
Alkutilanteessa 15 cm myötäkäyrä.

2 tykkäystä

Lisää samaa puuta kuin edellä.
Tällä kertaa mantoa rungon tyveltä.


4 tykkäystä

Laser on kyllä kätevä!

Otin tähän avuksi kun oli senverran paljon muotoa lankussa, että oli vaikea hahmottaa mihin se jousen aihio on piiloutunut.
Päissä 70 keskellä 30 mm paksuutta.

Oho, olipa raju oikaisulinjaus. En kritisoi, mutta olisin varmaan itse tehnyt jouseni puun keskilinjaa uskollisesti seuraillen ja päivitellyt homman työläyttä. Olenkohan toiminut tähän asti liian monimutkaisesti.

Niin minäkin olen tehnyt, tykkään kiemuraisista jousista. Juuri niiden kanssa laserista olisi ollut monta kertaa ollut apua jännelinjan ja kahvanpaikan hakemiseen.

1 tykkäys

Tähän en osaa vastata,mutta itse päädyin tälläiseen ratkaisuun tässä tapauksessa ihan uteliaisuudesta.
Puu oli joskus kesällä kaatunut täydessä lehdessä ja kuoresta oli irronnut iso pala.
Tästä vauriosta sinistäjäsieni on päässyt sisään ja aiheuttanut värjäytymää pääasiassa sydänpuun ja mannon väliin.
Vaille kuoren suojaa jäänyt rungon kohta oli pinnalta mustan homeen peitossa, mutta musta väri lähti yhdellä siklin vedolla.
Sahaisin rungon lankuiksi marraskuun 3.päivä.
Lankku oli ollut siitä asti ulkovarastossa kuivumassa eikä siis ole vielä läheskään kuiva.
Kun tuosta viallisesta lankusta ei oikein muuhunkaan ole, niin ajattelin harjoitella jousen tekemistä,mutta ensin se pitäisi kuivata.
Siksi sahaisin sen järkevämmän kokoiseksi aihioksi. 65mm leveyttä.
Nyt otin sen sisään ja kääräisin aaltopahviin ja teippasin töttörön päähän ilmapuntarin, sekä punnitsin koko paketin.
Paketti kaapin päälle ja seuraillaan tilanteen kehittymistä.

Itseasiassa tuo puun keskilinjan seurailu onnistuu edelleen tässä aihiossa, mutta onko se välttämätöntä?
Mikäli ei ole saan jouseen suoremman selän pintapuusta.

Lidlistä kympin laser.:shushing_face:

1 tykkäys

Viimeinen tilaus englannista saapui kuukauden ja 2 pv jälkeen. 15 vuoden asiakassuhde päättyi nyt brexitiin. Täytyy etsiä EU alueelta korvaava toimittaja.

1 tykkäys