Tein vasamatestiä. Lepposaa hommaa kun voi istuskella puutarhatuolissa ja ammuskella. Mulla oli semmonen epäily että sillä on vaikutusta miten päin sen nuoliuraan laittaa. MOT. Kyllä niihin parempi puoli löytyi yhtä lukuunottamatta. Kolmonen pitää purkaa ja tutkia. Täytyy tehdä myös pysyvä vasamien sulitusteline.
Noista varsijousten sulista kannattaa tehdä spiraaleja, vaikka olisi vain kaksi sulkaa. Vaikuttaa nuolen lentosuoruuteen.
Tänään testailin tilaamaani pitkäjousta noihin isopaunaisimpiin varsareihini. Pitkäjousi peittoaa ihan armottomasti nuolen läpäisykyvyssä ja tämä vain vahvistaa käsitystäni miksi varsijousiin on haettu paunoja. Saa reilusti olla jotain 300 paunaa että pärjää 100 paunaiselle lonkkarille. Sormiotteena oli ensin mongolipeukalo-ote sitten vaihdoin normaaliin koukkuotteeseen. Opin otteen nopeasti, mutta osumatarkkuus tietenkin prinkkalaa pitemmältä matkalta. Pitäisi keksiä joku matemaattinen analyysi miten saan korreloitua lonkkarin nuolenpainon ja vasaman painon välillä.
“The strings for a crossbow are typically made of strong fibers that would not tend to fray. Whipcord was very common; however linen, hemp, and sinew were used as well. In wet conditions, twisted mulberry root was occasionally used.”
Minä olen tässä loman aikana nikkaroinut uuden halkoliiterin ja ruvennut sitä täyttämään. Pressujen alla olevien klapipinojen roudaaminen liiteriin hyvään järjestykseen on sairaalloisen palkitsevaa hommaa.
Onkos kukaan tehnyt tuohituomesta jousta, tai keltakoivusta?
Oon pitkään luullut tuohituomea ‘‘keltakoivuksi’’ , vasta tänään juolahti mieleen että hetkonen, tuossahan on ihan tuomen lehdet ja punaisia tuomen marjoja. Jokapäivä oppii uutta.
kivikoivut + kultasadetta tilattu, ens vuonna itämään heti keväällä. Nyt vaan jääkaapin pohjalle heti kun saapuu. (makso 7e)
Muuten, amerikanhumalapyökeistä on vaan yksi selvinnyt, vesisateet pitivät mullan niin kosteana, että luultavasti juurimätä pääsi iskemään. On mulla vielä paljon niiden siemeniä jäljellä silti, nou hätä.
Muuten kaikki taimet ovat menestyneet erinomaisesti. Kanadan osaget kasvavat paljon nopeammin verrattuna siihin viimekertaisiin californialaisiin.
Tein vasamajigin. Kaikki mitat työstöön valmiina. Jos vielä liimaisi ohuen pellin sulituskohtaan, niin pysyisi sulat magneeteilla paikoillaan. Pikkusen oli askartelua kun päädyin tekemään laminoimalla.
Löytyi sen yhden huonon nuolen vika. Kärki oli eri sarjaa. Liian painava ja siirsi painopistettä 6mm kärkeen. Riitti tekemään epävakaaksi.