Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Onko sakaroiden punokset vielä väliaikaisia? Näyttävät todella väljiltä.

Siperian lehtikuusi. Katsotaan millasii nuolii saadaan.

On, tilleripunokset. Tykkään vetää väliaikaset, sitten tilleröidä, sitten hioa turhat massat pois. Lopullinen sakaroiden koko on ilman tätä aika mahdoton mitoittaa oikein. Myös lapoja ohentaessa punosten juureen jäisi kynnys.

Onko tää Hartoselta? Talotyömaalta :smiley:

Ei, mutta asian tiimoilta oli keskustelua :smiley: sillä otin itellekki kuivumaan nuoli tavaraksi moista

Määki oon Jere rakennustyöalalla ja aina välillä lykästää :smiley:

Täälä alotellaa ja aika pahalta näyttää … 50mm vedolla lepo asennosta 50 paunaa

6 tykkäystä

Jännät paikat :smiley:

Kyllä tuntuu että ei tuo voi kun räjähtää… Saapi nähä

Hyvin se menee. Hissuksiin vaan.

On vaan ihmeellistä miten jäykkä kepukka tuo voi olla vaikka ei se nyt niin järkyttävä paksu ole. 38 leveyttä ja koivu 5-6mm ja lyly 9-10mm… toki lyhyt jousi mutta silti. 7-8cm eilen vedin ja 70 paunaa vielä näytti

Nuo sakarat vaikuttaa yllättävän paljon. Momenttivarret on lyhyemmät varsinkin alussa. Siis sakarajousen tilleröinnistä ei oo kokemusta, mutta paria vastavänkkyrää olen tilleröiny ja siinä just nuo ekat vedot oli tosi jäykät. Se helposti hämää ja sitten kun pääsee normaalille jännekorkeudelle asti niin helposti jää liika kevyeksi, kun jousi ei stäkkääkään niin kuin suora jousi. Silti sama sääntö pätee, että vetelee aina vain tavoitepaunoihin asti.
Ja/tai sulla on hyvää lylyä kun on noin jäykkää tavaraa.

1 tykkäys

Toivotaan että koivu ja liima sauma olis yhtä hyvää vatsan kanssa :smile:

Huomasin tossa kyllä itekkin kun liimattuna tuo koivu ja lyly on, niin se menee kyllä aivan jäykäks, tilleröin/muotoilin sitä tossa vähän mongooli-jousen kaltaista paksuutta.


Taimien istutusta vielä.
Vas. oikealle.

Mantsurian jalopähkinä
Värimulpereita(kanada, ohio)
Vuorijalavia 3kpl
Punapähkinäpensas
Pähkinäpensas

7 tykkäystä

Lämmin rinne, silttinenhiekkamaa, jossa on humusta pitäisi olla ideaali paikka näille mulpereille.
Viime yönä oli hallaa ja ei näyttäisi olevan moksiskaan nämä taimet.

Mielenkiintoista nähdä mitä syntyy noista taimista. Toivottavasti ei käy hirvii napsasemassa. :smiley:

Olin taas maaseudulla jousiretriitillä, nyt alkaa olla tosissaan vetokäden sormien nivelet tulehtuneet. Työkalut sentään pysyy kädessä että niitä juttuja kai sitten… Joku 500 laukausta päivittäin oli vissiin liikaa. Tuntuu kylmässä vähän pahemmalta. :thinking:
Kohta tulee foorumille kuvatukos kun pääsen purkamaan viimeaikaisia tekeleitä. :smiley:

5 tykkäystä

Varoitus, jos et siedä huonoa tilleriä, skippaa postaus! :smiley:

Tässä tuomi jouskari.
Lauantaina kaadettu tuomi, nuotiolla kuivattu yönyli, ja toisen yön pihalla kuivunut.

Ei puristusmurtumia ja aika jäykkä.
Ei ollut tarkoitus tehdä täydellistä, mutta odotukset ylittyivät.
Kun oli ottanut vähän myötistä heitin kahvan vastakaarelle, täten syntyi b profiili.

Varmasti tulen tekemään lisää tuomesta jousia, mukavaa kamaa.

4 tykkäystä

Puutarhatöitä, ja siinä sivusilmällä huomasin pientä liikettä. Vesimyyrähän se siinä tapitti noin kolmen metrin päässä. Eikun hakemaan jousta ja blunttinuolia. Siellähän se vesimyyrä oli edelleen, siirtynyt syömään noin 8–9 metrin päähän vastarannalle, lähemmäs ei oikein siten päässyt. Rauhallinen veto, laukaisu ja pari senttiä selän yli ohi… Huomenna uusi yritys. Vesimyyriä täällä riittää, lammen rannat ovat aivan emmentalia.

Mä olen vetänyt viime päivinä monta hutia räkätteihin…