Meikäläisen ensimmäinen “laminaatti” jousi sai tänä viikonloppuna nahkaliimat väliin ja sakarat kärkiin. Koivu selkä ja lyly mänty vatsa. Sakarat koivua…Vähän taitaa olla liian hurjat vastakäyrät mutta saapahan nähä kuinka pahasti tämä räjähtää…
Nyt vasta hahmotan miten laitoit nuo sakarat. Eli alle… Nyt tarttee muuten vahvan punoksen sitten. Yleensähän nuo on laitettu päälle, näin tulee vahvempi sauma.
Itse runkohan näyttää istuvan yhteen. Lopullisen istuvuuden näkee sitten tilleripuussa.
Joo ja vahvaa uskoa
Hyvältä näyttää muuten! Makeeta että oot ottanu laminaatin kokeiluun ja viellä noilla matskuilla ja konseptilla. Pitäs itekki uskaltaa.
Ei muuta kun tekemään
onko lehtojalava millainen valinta jouseksi?
Pehmeä ja kevyt. Ei tykkää suurista paunoista. Ottaa helposti puristusmurtuman huonosta tilleristä.
Keräsin kuusen pihkaa, aika nopeasti sai 300g kasaan. Pitää noukkia nuo kovat/mustat kököt pois. Voisi tehdä hiilen kanssa liimaa.
Minua varoitettiin, minä tein, varoitettiin lisää ja kokeilin silti. Nyt minäkin varoitan !!! Mukavaa näpräystä mutta nyt tehdään uudestaan
Sakaraoiden liitokset oli kuvien mukaan vatsan puolella sen vuoksi että sain pituutta lisää jouseen. Hirven sarvesta tein tollasen palan vahvistamaan mutta ei auttanu sekään.
No mutta… Jänteet talteen ja uutta sakaraa tekemään ! Jousi lyheni 12 senttiä mutta ehkä sen saisi edes tilleröinti vaiheeseen seuraavaksi??
Hyvä tekemisen meininki alkanut ugrien keskuudessa. Ehkä tämä minun äriseminen ei langennutkaan hedelmättömään maahan.
Mitä taas tulee siihen että joku ei jaksa odottaa sitä että saan tehtyä käsin ugrijousen niin ei ole minun ongelma. Hitaasti hyvää tulee…
Tein iltasella uudet sakarat ja liimailin kiinni.
Sitten ihan liimaukseen harjotus työnä laminaatti “jousi” koivu-mänty-koivu…
Sain hermoromahduksen.
Ammuin AR:n 40 jaardia muutaman kierroksen verran. Raivostuttavaa, kun ensimmäisen ampumakerran hyvä vire on aivan poissa. Nyt tulokset pyörii siinä max 150 pisteen paikkeilla ja nuolet on tasan tarkkaan ympäri taulua Ammunnassa ei ole muuta kuin ongelmia: vetopituus heittelee, vartalon asento on mitä sattuu, laukaisukäsi tekee ties mitä kiemuraa, katse harittaa… jos en saa tätä hommaa kuriin, niin annan kohta sirkkelin laulaa
Meinasikko sirkkelillä tehä uuden jousen ja nuolet että rupeaa osumaan
Vesisateen vuoksi sain viimein aloitettua varsijousiprojektin purkamalla vanhan osiin. Oli se opettava kokemus nähdä miten mikäkin osa voi epäonnistua. Vanhasta jää käyttöön vain metallikaari…
Hieman erilainen jousi tulossa
Heritagemalta sivuilla voi tehdä virtuaalisen kierroksen palace armouryn tiloihin. Näyttelystä löytyy mm. 3 kaapillista jalkajousia. Design eroaa vähän tyypillisimmistä malleista, mutta perusratkaisut on samoja kuin esim Jurin projektissa. Mulla on nyt semmonen työn alla muuten paitsi kaaren mallin osalta.
Rane: muista sitten mitata vetopituus, eli: 0,28 x kaaren pituus nokista nokkiin.
Sinun jalkajousiprojekti meni Rane pieleen minun skandinaavisen “hälläväliä”-viimeistelytason suhteen - eli oli opetus, että kannattaa myydä asiakkaille vain ja ainoastaan huippuunsa viimeisteltyä “high status” tavaraa.
Toisaalta se projekti oli minulle opetus, ettei edes kannata myydä teräskaarisia - koska teräskaaren jänteen vaihto voi koitua ongelmaksi asiakkaalle. Tästä oppineena myynkin jatkossa vain puukaarisia varsijousia, mihin asiakas voi vaihtaa kätevästi uuden jänteen (2 varajännettä).
Itsehän rakennan tuosta myös itselleni näytöstarkoitukseen varsijousen (huom! jalkajousi on varsijousi, missä käytetään jalkaa kaaren virittämiseen, muut ovat varsijousia).