Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Hyvältä näyttää! Saisiko kuvaa suoraan edestä niin näkee tarkasti miten taipuu.


Kuvaaja otti vähä vinoo, mutta suorin. Jousen pituus on 133cm 'bout, eli yli 50 tuuman koko. Ja 22-23 tuuman veto 45,6 paunaa. Ammuin pari kymmentä kertaa, pitäs kaventaa nuolia mutta lentää kyllä. Selystystä mietin täs.

Nojoo mut vähän kylmempää vettä…

9 tykkäystä

Sitä vaan mietin, jotta eikös nuolet ole kulutustavaraa ja niitä pitää olla riittävästi. Talvisin on aikaa niitä telkkaria katsellessa väsäillä. Satunnainen jään alle tai sammalikkoon sukeltava tai kivikon kovuutta testaava nuoli jouti mennäkin, sillä huonohan se oli, kun ei maaliin osunut. :crazy_face: (Älkääkä nyt liian tosissaan tuota ota…)

Niinhän se on mutta jos nuolen tekis nopeemmin kun käyn järvestä sen hakemassa niin sitten en itsekkään viitsisi hakea :grin: ei se vesi niin kylmää sentäs ole.

Niin ja ei meillä kyllä nuolia viitsi telkkarin edessä tehdä… sotkuista hommaa kun 10*10 rimaa alkaa sohvalla pyöristelemään :sweat_smile:

Viesti erotettiin uuteen ketjuun: Vaahteralonkkari 30" vedolle


Vaahtera-gull wing jousi, asymmetrinen ton kahvan luonnolisen muodon mukaan. Tarvii tilleröintiä vielä/karkea hiominen.

Luulin että ois menny hajalle alussa tän kanssa, mutta 42 paunaa 20-22 tuuman vedolla. Hitusen pitempi ku toi jasmike.

Tuli sit tehtyä taas jotain ihan muuta kuin piti…

5 tykkäystä


Ulkokausi avattu!

7 tykkäystä


Lyhensin eilen jalavajousen lapoja yhteensä n.2 tuumaa ja laitoin kärkiin hiukan lisää paahtoa vatsaan koska en alunperin ollut paahtanut tarpeeksi ja siklailujen myötä alkoi joustamaan liikaa. Tässä kuvassa jousi on vielä lyhentämättä.Pauna tavoite oli alunperin tälle jouselle vähintään 60# 28’ vedolla kun oli jousella oli pituutta, mutta nyt jos tästä saisi toimivan jousen ja yli 55# 28’ vedolla oisin tyytyväinen. Jousella pituutta n. 150cm. Oon vetänyt pari tuumaa pidempänä tätä jo 28’’ ja tuntui kestävän enemmänkin vetoa. Jousi on myös hieman epäsymmetrinen, ylälapa muutaman sentin pidempi

Kuulostaa aika paljolta 150cm jouselle. Onko leveät lavat? 150cm jousta jäykällä kahvalla vedän itse max 26".

Oon nyt töissä niin ei ole tarkkoja mittoja mutta 4-5cm leveyttä. Alalavan oon jättänyt hiukan leveämmäksi alkamaan kahvasta, koska kahvassa on oksa kahvan alaosassa. Arvasin että tästä tulee heti kommenttia että hurjaa vetoa😄Mutta pakko se on kokeilla, on noita muitakin aihioita kesken, niin kyllä uskaltaa kokeilla puun rajoja

Close one !

5 tykkäystä

Treenaa hyvä mies vaan 40 jaardia. :smiley:

Sitähän minä…

Auttaisiko ammuntasuunnan vaihto?

Se vois loppua äkkiä kun toisessa suunnassa on naapurin talo :smiley: meidän tontti on 60 metriä pitkä ja 60y on just nippa nappa mahdollinen ainoastaan tuohon suuntaan. Kyllä mä nyt mietin että jos alkais tuomaan taulua vaan lähemmäs eikä muuttais ammunta paikkaa mutta oma hommansa siinäkin. Parempi olla harjottelematta. :grin:

Isompi pakka auttaa myös. Minulla on n. 130 cm kanttiinsa oleva, itse asiassa kolme kiinteää taustaa, joihin jo liki kaikki nuolet etsiytyvät 60 jaardilta/metriltä. Kivikkoisella ja kallioisella mökkitontilla jokunen nuoli kyllä silloin tällöin päättää särkyä tai upota rantahetteikköön.

Ammuin äsken american roundin jälkeen jälkiruoaksi 80 jaardia. No ammuin sitten ne 8x6 nuolta mitä yorkissa ammutaan. 97 pojoa ja useampi 15p sarja. Jos tuon tuoreeltaan ampuu, eihän voi alle satkun jäädä??

Millon kisat? Top 3:seen tuli just tunkua.

2 tykkäystä

Riihimäki olisi ”keskellä” ja kenttä löytyy, mutta sopivan viikonlopun nakittaminen York Roundille ennen syksyä voi olla haastavaa. On aika monta kisaa pakattu kesälle ja esim. heinäkuussa on molempien liittojen Maasto-SM kenraaleina IFAA:n Maasto-MM-kisoille peräkkäin, jos tämä järjestetään. Kesäkuussa juhannuksen lisäksi RiJo isännöi isomman liiton 3D-SM:t, johon pitää talkoitakin tehdä ja eikös sitä elokuukin liene varattu… Villi ehdotus: Muualta tuleville yöpyminen Rixussa ja ammutaan Taka-Hikiä ja York peräkkäisinä päivinä (sateessa…?!?).

1 tykkäys