Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Kysymys “talvitilleröinnistä” satunnaisen puuhastelijan näkökulmasta: uskaltaako tilleröidä ja taivutella rajusti ilman mitään tietoa kosteuspitoisuuksista? Puu on takuulla kuivaa, mutta onko jo liiankin. Voiko tätä jotenkin mutuilla? Tänks.

Nythän on ollut aika kosteaa ja olen pitänyt omia jousia välillä verstaalla 50-60 kosteudessa ja välillä sisällä 35-45.

Mutuillen että jousi on siellä 50 tietämillä keskimääräisesti joten ei pitäisi rikkoja tulla. Jos tuntuu että jousi on liian rapsakassa ollut niin pitää useemman päivän jossain missä kosteus olisi yli 50 niin uskaltaa taas venutella. :grimacing: Liian kuivassa jos on pitempään ollut niin kyllä siinä rikkoutumisen vaara on. Ainakin omalla kokemuksella rikki menee. :grin:

1 tykkäys

Nyrkkisääntönä että kun ulkona ei ole pakkasta, on kosteaa. Eli silloin pitää jousta pari päivää ulkona niin voi olla varma että on ok venyttää taas.
Oikeastaan ongelma talvella on että pakkanen tekee dramaattisen eron kosteuteen. Pakkasellahan ei ilmassa kosteus käytännössä liiku.
Sisätilatkin kuivaa kun lämmitetään, joten silloin vaatii kikkailua että saa 40-50% väliin kosteuden.

1 tykkäys

Minä en ole kosteusmittareita katsellut jousia tehdessä ja käyttäessäni; lonkkareiden kanssa kun pelailen. Bambuselkien kanssa on mennyt mukavasti, enkä toisaalta kovin montaa puuselkäistä ole tehnytkään; jokunen hikkorinen ja yksi saarni ja kataja. Omakoti/rivitaloeläjänä jouset ovat olleet sisällä vaatehuoneen nurkassa ja sieltä lähtevät mukaan hallille tai puskaan joka kelissä, missä olen ammuskellut. Lyhytjousten kanssa on varmaan helppo joutua puun kestokyvyn rajoille ja ilmankosteus on silloin merkittävä tekijä huomioitavaksi.

1 tykkäys

Bambu on myös aika vetolujaa, joten jos ei vatsapuu aivan terästä ole, voisi päätellä kuivuuden jossain määrissä tasapainottavan jousen rasituksia? Koska kuivuudessa nimenomaan vatsa rupeaa pistämään vastaan enemmän. Johtaen joissain tapauksissa selkärikkoon.
Itse olen kuivilla keleillä luottanut enemmän tonkin-ipe komboon, kuin vaahtera-ipeen. Toistaiseksi on toiminut!

7 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Itäinen tikari

Vähän päheempi kahva sametilla.

7 tykkäystä

Teit sitte sen punasella :grin::+1:

Tommosella kun tulee american roundiin niin ampuu automaattisesti palkintopallille… :smiley:

Tuo on 40# @28" saarni-vaahtera-tammi laminaatti.

Hieno! Mutta vihreä sen pitää olla! Ja kai on ihan oikeaa puuvillasamettia, eikä mitään polyesteriä?

Tämä on 38#@28" vaahtera-kiiltotuomilonkkarista.

5 tykkäystä

Kiitos, on joo 100% puuvillaa. Aika puristi meininki.
Hieno tuo sinunkin. Oletkin näppärästi peittänyt tuon sauman! Noin ylipäätään tykkään sametin käsituntumasta, mutta myös tuommoisesta hieman ulkonevasta kahvasta kun turkkilaisissa on jo tottunut. Sillä pystyy pitämään todella rennon käsiotteen, kun vain pikkurilli pieni koukku kannattelee otetta.

Sametti on kyllä mukavan tuntuista mutta ei taida kovin kulutuskestävää olla. Tuo selkäpuolelta ulkoneva kahva on kyllä hyvä - tässä omassa tuo tasaisuus pistää silmään. Aikalaislonkkareissa oli tuota muotoa myös ja onhan se kädellekin mukavampi.

Jahtaisin lustoa.

5 tykkäystä

Päivän eka jousirikko. Pitäiskö iltapäivällä kokeilla saisko vielä toisenkin.

Tulipahan selväksi, miksi tammea ei käytetä laminoitujen jousten vatsana: Ei kestä. Kaksi bambu-cumaru-tammi-yhdistelmää oli työn alla parille halukaalle. Ensimmäinen meni ns. heittämällä pitkäjännetilleröintiin ja kaikki näytti äkkiseltään hyvältä. Lyhyt jänne paikalleen ja, perskeles, vatsassa ryppyjä ja ylälavan pää veti pahasti sivuun. Vatsatammen vuosirenkaat enempi kohtisuorassa selkään, eli ei ainakaan siinä asennossa toimi. Harmittaa vain, kun kerrankin oikaisin ja liimasin sarvinokit paikalleen ennen raakatilleröintiä, niin meni vähän enemmänkin tunteja ja materiaalia tärviölle. No, pikkuisen puhaltelua ja onneksi on kaksi osagevatsaista aihiota valmiina, joista saan paremmat tilalle.

Toinen seikka, joka tuossa vailuttaa on bambun korkeampi kimmomoduli, se siirtää taivutuksen neutraaliakselia puolelleen, jolloin vatsa on kovemmalla kuin heti luulisi. Rajoitettu määrä konsteja käytössä tuon kompensoimiseksi.

Liimaa ja sidos päälle. Ei nuo yleensä muuta vaadi.

Tammessa on yllätyksiä puoleensa ja toiseen. Pari +145lb bambu tammi jousta olen nähnyt ja yhden miltein itse rikottanut (Jeren kanssa sitä myös vähän vedeltiin ja lopulta Eirik sen paloitteli)

En tiedä mitä kaikkia tammilajeja on markkinoilla kun toiset kestää hirveitä vääntöjä ja toiset hajoaa kuin ruutikuiva pajupilli.

Harmi, että antoi periksi. Tammea on kyllä laidasta laitaan ja hyvä tammi toimii kyllä vatsassa ihan hyvin, vaikka viruukin jonkin verran. Luulen, että bambu ja cumaru olivat tässä osatekijöinä. Tai sitten vain huonoa tammea.

Jaa en minä edes yrittäisi tehdä 25-30mm leveää lonkkaria yli 60 paunaisena ja tammivatsalla. Saatikka bambuselällä. Oisko voinut cumaru toimia paremmin vatsassa. Jos ohentaisit tammen keskilamiks ja käyttäisit cumarun (ilmeisesti ohuempia slaisseja?) vatsaan.
Se oli se Eirikinkin bambu-tammi ihan hetkenä minä hyvänsä ratkeemassa, ja päästiinhän me se kosahdus sitten näkemäänkin! Bambu on lepposa selystysmateriaali, mutta juu miettimistä vaatii minkä kanssa parittaa. Niinkuin Taihki selittää ylempänä.

Ne on nuo laminaatit perk***en moista kikkailua välillä. :smiley: