Etikkahappo (etikka) = Acetic Acid → Acetate = asetaatti, kun yksi vety lähtee happoryhmästä pois ja korvautuu jollain toisella kationilla. Kupariasetaatissa kuparikationissa (Cu2+) kiinni kaksi asetaattianionia (CH3COO-).
Kaupallinen vs oma tekele.
Kaupallinen on selvästi iso rakeisempaa ja hajultaan pistävämpää kuin omani. Omani on tehty viinietikalla isossa purkkissa missä roikkuu etikan yläpuolellea koskematta etikkaan kaksi puhdasta kupari levyä.
Vanhat sähköjohdon pätkät voisi uhrata tuohon, ohuet johtimet reagoivat läpi ilman mitään rapsutuksia.
Ei tuo kupariyhdiste ilmeisesti pahemmin syö orgaanisia aineita, sillähän saisi jousen nätin vihreäksi ja saman tien laho- ja homesuojatuksi.
Tiedän yhden tanskalaisen joka on maalannut peitsi keihäänsä tällä aineella. Oli se ihan tyylikkään vihreä, mutta kyllä se kuulemma oli sen verran vaarallist pitää kotona kun iskuista juhtuneet kolhut irroittavat niitä oksidi hippuja kotiin ja koiran nuuskii ne itseesnsä.
Myrkkyähän tuo joka tapauksessa on. Käyttäisin muita värejä pigmenttejä jousiin.
Hieman suhteellista, kupari on ihmiselle ehdottoman välttämätön hivenaine, mutta ylimäärin varsin myrkyllinen,
Pitääpä kokeillä. Pihalla on läjä kupariputkea.
Siinä vaiheessa kun jousi tarvitsee laho- ja homesuojausta, niin jotain on jo olennaisesti pielessä…
Ei välttämättä, vain liian märkänä.
Eipäs käynyt kysymän, että ootko Mikko muuten viilannut tai vuollut noita sarven suikaleitasi kuinka ohuiksi? Itselläni yleensä vuolen miltein läpinäkyviksi nylkyään koska en käytä sahaa enää noiden lovien tekoon niin tulee nätimpi upotus mielestäni.
Mites muuten oletko tehnyt kaikista lovista saman mittaiset?
Mary Rosen nuolissa tuo loven pituus vaihteli aikalain 3cm ja 8cm välillä joista suurin osa putoaa tuohon 5cm kohdille. Pisin lovi mikä on lyötynyt on noin 10cm /4" pitkä.
Itse tein ennen tarkkoja 2" tuuman mittaisia, mutta nyt annan lentää ihan vapaalla kädella ja ei ne paljon siitä silti yli mene. Jotkut on pienempiä ja toisen pidempiä.
Yksi asia jonka myös olen muuttanut on noiden sidoksien kierrokset. Ennen tein noin 4mm kokoisia sidoksi lähes kokonaan koska tykäsin siitä punaisesta hyvin näkyvästä raidasta. Will sanoin, että joissain missä sidoksen jäljet näkei oli käytetty vain 4-5 kierrosta. Eli sidos jäsi sinne millin vaiheille.
Hienoja kuvia!
Mulla on vähän samat menetelmät tosiaan.
Sarviliuskat on miltei läpikuultavia ja pituudet vaihtelee 4cm-7cm välillä Ei se omasta mielestä niin tarkkaa ole, että kaikki saman mittaisia!
Pisin lovi mikä on lyötynyt on noin 10cm /4" pitkä.
10cm lovi kuulostaa jo aika hurjalta
Yksi asia jonka myös olen muuttanut on noiden sidoksien kierrokset. Ennen tein noin 4mm kokoisia sidoksi lähes kokonaan koska tykäsin siitä punaisesta hyvin näkyvästä raidasta. Will sanoin, että joissain missä sidoksen jäljet näkei oli käytetty vain 4-5 kierrosta. Eli sidos jäsi sinne millin vaiheille.
Joo toi lopetus ja alotus sidos on itellä ollut varmaan kans joku 4mm paksu. Tuntuu jotenkin vaikealta aloittaa sulkien kiinnittelu vain muutamalla kierroksella. Toki omaan silmään taas ohkaiset aloitus sidokset on siistin näköiset, tekisin niin, jos vain taidot riittäisi
Ja noi punokset on mulla samaa luokkaa mitä tossa oikeanpuoleisessa nuolessa Alussa tein tosi tiheään noita punoksia, mutta ajanmyötä oon alkanu pidentämään tota punos väliä. Esteettisesti tärkeää on pitää ne saman mittasina koko sulituksen pituudella!
Olisihan sen vahvistuksen jotain vahvistettavakin että miksi vuolla ihan luilleen. Saarni/tammi/koivu/haapa niin jokaisella puulla on erilainen tarve vahvistukselle. Samoin kuin riippuen nokin paksuudesta.
Sarven kanssa voi käydä myös köplästi, nimittäin viime syksynä halkaisin yhden tosi paksun sarvinokin taulunuolesta. Syyt vaan halkesivat sarvesta ja siitä jatkoi halkeamaa nuolivarteen. Antoi vähän perspektiiviä siihen että ei nekään kaikkea kestä.
Jos haluaa siistin istutuksen, mutta säilyttää paksuutta sarvessa (erityisesti haapanuolessa), tekee tuommoisen reilumman paksunnoksen nokin suulle kuten sun kuvan oikeassa laidassa.
Kuinka paksuja nuo on? Näyttää tukevilta.
Sanoisin että vähän vajaa millin paksusta👍
Tilasin eilen vielä lisäksi silkki lankaa, sen pitäis olla vielä ohkasempaa.
Pääs vähäse lävähtämään toi mäntynuoli, liian kuumaks veti hella. Noh ei aina voi voittaa…
Tein 4nuolta tällä paksulla langalla, kokeilen lisää sitte ohkasemmalla. Laitan sillon vähän tarkempaa matskua nuolista sitte👍
Käytän normaalisti justiisa kuumailmapuhallinta, mutta se jäi satakuntaan…
Vaha tekee siotä vähän tumnemman. Se on sittennkerrattua ja tästä minä ja Will ainakin avaamme nuo langat. Tulee ohkaisempi joka silti kestää hyvin. Tuota myös tuollaisenaan sen jousen jänteenkin tein.
Mistä tilasit langan ?
32€… Jessus on langalla hintaa